Imię i nazwisko: Sylwia Niedźwiecka
Szkoła: Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Żarnowie
Klasa: III
Data: 03.04.2024 r.
Temat lekcji: Układy w ciele człowieka.
Cele kształcenia – wymagania ogólne:
Cele ogólne:
- Rozbudzanie ciekawości poznawczej.
- Rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
- Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
- Wdrażanie do uważnego słuchania.
- Rozwijanie świadomości własnego ciała i jego potrzeb.
- Wdrażanie do zgodnej i efektywnej pracy grupowej.
Cele szczegółowe:
- Uczeń zna hierarchię struktur w organizmie człowieka.
- Uczeń wymienia i wskazuje położenia najważniejszym narządów w ciele człowieka.
- Uczeń nazywa i wyjaśnia funkcje wybranych układów w ciele człowieka.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
- E1-POCZ-EPRZYR-2.0-2.5 Uczeń reaguje stosownym zachowaniem w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia jego lub innej osoby.
- E1-POCZ-EPRZYR-2.0-2.4 Uczeń dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia.
- E1-POCZ-EW-2.11-IV.1 Uczeń posiada potrzebę i umiejętność samodzielnego refleksyjnego, twórczego, logicznego myślenia.
- E1-POCZ-2.0-IV.11 Uczeń nabywa umiejętność wyrażania swoich spostrzeżeń w oparciu o nowoczesne technologie.
- E1-POCZ-2.0-IV.2 Uczeń posiada umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie, pozwalającą na samodzielną aktywność, komunikację i efektywną naukę.
- E1-POCZ-EW-2.11-III.5 Uczeń osiąga umiejętność tworzenia relacji, współdziałania, współpracy oraz samodzielnej organizacji pracy w małych grupach, w tym organizacji pracy przy wykorzystaniu technologii.
Metody pracy wg M. Kwiatkowskiej:
- słowne: burza mózgów, rozmowa kierowana, objaśnienie
- oglądowe: pokaz filmu na YouTube, oglądanie preparatów przez mikroskop, prezentacja multimedialna
- czynne: metoda stacji zadaniowych, metoda samodzielnych doświadczeń
Środki dydaktyczne, tradycyjne i cyfrowe:
monitor interaktywny, tablety, mikroskop z preparatem dowolnej tkanki, model komórki zwierzęcej (druk 3d), szkielet człowieka, karty z nazwami narządów, książka interaktywna „Ciało człowieka” z piórem Albik, encyklopedia budowy ciała człowieka, puzzle 3d układu oddechowego (wydruk z drukarki 3d), etykiety z nazwami elementów układu oddechowego, aplikacja WordWall, Książka Multilearn „Organizm człowieka”, model ciała człowieka, naklejki z nazwami części ciała
Przewidywany czas:
45 minut
Proponowany przebieg zajęć:
WPROWADZENIE
1. Podanie celu głównego – Poznanie układów człowieka.
2. Prezentacja Avatara opisującego cele szczegółowe lekcji, stworzonego w programie VEEDO.
3. Odsłonięcie pytania kluczowego:
Czy wszystkie części naszego ciała są nam potrzebne? – Swobodne próby odpowiedzenia na pytanie.
CZĘŚĆ GŁÓWNA ZAJĘĆ
1. Poznanie hierarchicznej struktury naszego ciała – film na YouTube pt. Hierarchiczna budowa ciała człowieka – edukacja wczesnoszkolna – Sylwia Niedźwiecka,
(źródło: https://youtu.be/-bldJ7plEiA, dostęp 18.03.2025 r.)
Cel: Zapoznanie uczniów z hierarchiczną budową ciała człowieka.
2. Wykład nauczyciela nt. hierarchicznej budowy ciała człowieka, wsparty pokazem modelu komórki zwierzęcej, prezentacją tkanek na mikroskopie oraz prezentacją multimedialną z przykładami zdjęć narządów na monitorze interaktywnym. Omówienie funkcji wybranych narządów. Uzupełnienie kart pracy 1.
Cel: Wyjaśnienie pojęć: komórka, tkanka, narząd, organ. Podanie przykładów struktur budowy ciała człowieka.
3. Poznanie układów człowieka – praca metodą stacji zadaniowych.
Podział uczniów na 4 grupy, objaśnienie zadań na poszczególnych stacjach, polegających na podpisaniu narządów w układach człowieka. Praca samodzielna uczniów pod stałą kontrolą nauczyciela. Dokonanie samooceny metodą kolorowych minek na karcie pracy nr 2.
Cel: Zgodne współpracowanie w zespole w celu osiągnięcia pozytywnych efektów. Poznanie funkcji i budowy poszczególnych układów w ciele człowieka. Nabycie umiejętności samooceny swojej pracy.
STACJA I – układ szkieletowy
Wykorzystując własną wiedzę, przyklej nazwy kości na odpowiednie części szkieletu człowieka. Sprawdź poprawność wykonania zadania korzystając z Encyklopedii.
STACJA II – układ pokarmowy
Korzystając z Książki MultiLearn „Organizm człowieka” oraz tabletu z aplikacją AR Books LibrARy, podpisz elementy układu pokarmowego na modelu człowieka.
STACJA III – układ oddechowy
Korzystając z interaktywnej książki „Albik. Ciało człowieka”, dopasuj puzzle układu oddechowego w odpowiednie miejsca i nazwij poszczególne narządy.
STACJA IV – układ wydalniczy
Korzystając z aplikacji Ciało Człowieka 3d na tablecie, podpisz elementy układu wydalniczego w aplikacji WordWall na monitorze interaktywnym.
(źródło: https://wordwall.net/pl/resource/84774679/narz%c4%85dy-uk%c5%82adu-wydalniczego-i-ich-funkcje dostęp: 18.03.2025 r.)
PODSUMOWANIE
1. Nauczyciel wymienia losowo narządy człowieka, zaś zadaniem uczniów jest podniesienie plakietki z nazwą odpowiedniego układu.
2. Samoocena uczniów – podsumowanie zajęć metodą oceniania kształtującego.
3. Przekazanie informacji zwrotnej uczniom.
Pobierz karty pracy
Bibliografia/netografia/załączniki:
- Sioreti A., Organizm człowieka, Wyd. Multilearn Kft, 2024 s. 25
- Ledu S., Ciało człowieka Encyklopedia, Wyd. Wilga, 2013, s. 85
- Ujcova J i in., Ciało człowieka, Albik, Wyd. Albi, s. 12
- Youtube, Hierarchiczna budowa ciała człowieka – edukacja wczesnoszkolna – Sylwia Niedźwiecka (źródło: https://youtu.be/-bldJ7plEiA dostęp 18.03.2025 r.)
- Wordwall (źródło: https://wordwall.net/pl/resource/84774679/narz%c4%85dy-uk%c5%82adu-wydalniczego-i-ich-funkcje dostęp: 18.03.2025 r.)
Układy w ciele człowieka – scenariusz opracowała: Sylwia Niedźwiecka, Czytelniczka Portalu