Szkoła: Szkoła Podstawowa
Klasa: VIII
Czas: 45 min
Temat lekcji: Twierdzenie Pitagorasa w zadaniach
Cele lekcji:
Cele ogólne:
– doskonalenie sprawności rachunkowej
– wykorzystanie i tworzenie informacji
Cele operacyjne (szczegółowe) – uczeń:
– kształci umiejętność zapisywania twierdzenia Pitagorasa
– oblicza pola kwadratów o danych bokach
– zna i stosuje w sytuacjach praktycznych twierdzenie Pitagorasa
– potęguje pierwiastki
– posługuje się językiem matematycznym
– wskazuje przyprostokątną i przeciwprostokątną w trójkącie prostokątnym
– potrafi rozwiązywać zadania we współpracy z innymi
Metody prowadzenia lekcji:
– praca na forum
– praca indywidualna
– praca w grupach
Środki dydaktyczne:
– podręcznik
– zeszyt ćwiczeń
– tablica
– kartki zadaniami
– tablica interaktywna
– kartka z trójkątami i kwadratami
– kartki z rozsypanym twierdzeniem Pitagorasa
– aplikacja plickers
Przebieg lekcji:
Czynności porządkowe:
Sprawdzenie obecności.
Zapisanie tematu lekcji. Uczniowie odkrywają temat lekcji rozwiązując rebus (załącznik nr 1).
Czynności organizacyjne:
Określenie celów lekcji.
Nauczyciel przywiesza na tablicę dwa trójkąty prostokątne o różnych bokach. Zadanie uczniów polega na dopasowaniu do boków trójkątów odpowiednich kwadratów, a następnie wyciągnięcia wniosku i sformułowaniu twierdzenia Pitagorasa.
Zapoznanie uczniów z treściami nauczania:
Chętny uczeń próbuje ułożyć treść twierdzenia Pitagorasa z rozsypanych wyrazów (załącznik nr 2). Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem sprawdzają poprawność ułożonego twierdzenia. Następnie nauczyciel rozdaje uczniom kartkę z zadaniem do rozwiązania (załącznik nr 3). Na podstawie filmu uczniowie ustalają, które informacje są prawdziwe, a które fałszywe. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartkę z zadaniem (załącznik nr 4), które rozwiązują wspólnie. Następnie dzieli klasę na grupy czteroosobowe. Każda z grup otrzymuje zestaw zadań do rozwiązania (załącznik nr 5). Wyniki prezentowane są na forum. Grupa, która prawidłowo rozwiąże największą liczbę zadań, otrzymuje ocenę celującą za aktywność.
Utrwalenie nowych treści nauczania:
Przypomnienie najistotniejszych treści lekcji. Uczniowie rozwiązują zadanie, w którym mają obliczyć długość boku trójkąta. Nauczyciel sprawdza poprawność za pomocą aplikacji plickers.
Zadanie pracy domowej (ćwiczenie 4 str. 35, zad. dla chętnych zadanie 8 str. 84).
Pobierz scenariusz załącznikami
Autor: Katarzyna Kwietniewska – Czytelniczka Portalu