Teatralia to program edukacyjny dla uczniów szkoły podstawowej związany z teatrem.
Podzielony jest on na dwie części:
1). Faza przygotowawcza: Obejrzenie spektaklu na deskach teatru bądź spektaklu w wersji online. Następnie obejmuje ona ćwiczenia narządów artykulacyjnych (przygotowanie teoretyczne do warsztatów).
2). Faza realizacyjna: Warsztaty z aktorem/aktorką z teatru. Podczas zajęć uczniowie poznają podstawowe tajniki pracy aktorskiej takie jak m.in.: wprawki i ćwiczenia na dykcję, sposoby na zaokrąglanie samogłosek, sztukę improwizacji, zaufania do partnera, rolę przepony w prawidłowym procesie oddychania, zaś na koniec zajęć uczniowie w kilku zespołach wystawiają etiudę teatralną.
Cele zajęć teatralnych:
- doskonalenie ekspresji słownej,
- rozwijanie kompetencji wiedzy o teatrze,
- kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym w zakresie mówienia
prozy, recytacji poezji, - wyrażanie przeżyć, nastrojów, emocji za pomocą gestów, ruchów, mimiki,
- wdrażanie do odkrywania swoich uzdolnień scenicznych, wczuwania się w rolę i akcję,
- zdobywanie umiejętności improwizacyjnych i naśladowczych,
- rozwijanie umiejętności kreowania odgrywanych postaci i identyfikowania się z nimi na
scenie, - rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-motorycznej,
- stwarzanie sytuacji do rozwijania zdolności koncentracji, ćwiczeń pamięci, ćwiczeń
oddechowych, - rozbudzanie wyobraźni scenicznej i scenograficznej,
- uwrażliwianie na sztukę i kształtowanie wrażliwej, twórczej osobowości przez zabawę,
taniec, śpiew, rysunek, ruch, recytację, mimikę, - pobudzanie rozwoju dzieci, ich naturalnej aktywności przez zabawy i gry
dramatyczne, - poznanie pojęcia etiudy teatralnej,
- doskonalenie prawidłowej artykulacji,
- kształtowanie podstawowych zasad i nawyków społecznego współżycia.
Forma pracy:
Główną formą stosowaną podczas warsztatów teatralnych będzie praca w zespole. Osiąganiu założonych celów posłużą też inne, bardziej szczegółowe formy, takie jak: improwizacja, inscenizacja, drama, indywidualna praca z tekstem, ćwiczenia dykcyjne, mimiczne, ruchowe, śpiew, gra aktorska.
Przewidywane osiągnięcia dzieci:
Uczeń potrafi przekazać nabyte umiejętności na warsztatach poprzez etiudę teatralną.
Autor: Magdalena Bajsicka – Czytelniczka Portalu