Światowy Dzień Życzliwości – propozycja zajęć

0
424

Cele główne:

  • kształtowanie postawy życzliwości wobec innych
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i kreatywnego myślenia

Formy pracy:

  • praca z całą grupą
  • indywidualna

Metody pracy:

  • słowne – rozmowa kierowana, praca z tekstem, instrukcje i objaśnienia
  • oglądowe – pokaz filmu
  • metoda samodzielnych doświadczeń
  • gry i zabawy dydaktyczne, integracyjne
  • metody ekspresji słownej i plastycznej

Środki dydaktyczne:  

  • tekst do odczytania lub nagranie filmu i sprzęt do jego odtworzenia (punkt 2)
  • wycięty z papieru szablon słońca, pisak
  • kartki papieru, kredki, pisaki
  • dziurkacz, sznurek
  • aparat fotograficzny (opcjonalnie)

Proponowany przebieg zajęć:

1. Przywitajmy się

  • Dzieci siedzą w kręgu.
  • Prowadzący zaprasza dzieci do zabawy z okazji Światowego Dnia Życzliwości. Wita dzieci, mówiąc: Dzień dobry.
  • Prowadzący prosi dzieci o podanie swoich pomysłów, w jaki sposób można się przywitać, np. podniesienie ręki, powiedzenie cześć, hej, uśmiech, skinienie głową.

2. Dzisiaj jest szczególny dzień

  • Prowadzący zapoznaje uczniów z tematyką i historią Światowego Dnia Życzliwości.
  • Może to zrobić poprzez odczytanie tekstu lub projekcję filmu:

– Światowy Dzień Życzliwości obchodzony jest na całym świecie w takim dniu, jak dziś, czyli 21 listopada. Poza naszym krajem możemy spotkać się z jego inną nazwą: World Hello Day. Dzień Życzliwości obchodzimy już od wielu lat, kiedy to dwaj bracia o imionach Brian i Michael dowiedzieli się o wybuchu wojny między dwoma państwami: Izraelem i Egiptem. Bracia, którzy byli wówczas studentami, postanowili pokazać światu, że życzliwość jest lepszym sposobem na rozwiązywanie problemów niż siła. Pomagali innym, byli wobec nich mili i serdeczni. Głośno mówili o swojej akcji, wierząc, że inne osoby zaczną ich naśladować, a idea życzliwości dotrze do rządzących. W ten sposób coraz więcej ludzi zaczęło realnie zmieniać swoje otoczenie na lepsze i bardziej przyjazne.

https://www.youtube.com/watch?v=yFwF3AK8TOQ

3. Co to znaczy być życzliwym?

  • Dzieci siedzą w kręgu.
  • Prowadzący umieszcza w środku szablon słońca oraz papierowe paski obrazujące promienie. W szablonie umieszczonym pośrodku wpisuje hasło „Życzliwość”, a na promykach zapisuje pomysły uczniów, jak można wyrażać życzliwość na co dzień.

4. Bądź jak student, zmieniaj świat!

Prowadzący zaprasza uczniów do przeprowadzenia eksperymentu: zadaniem uczniów jest jak najczęstsze okazywanie życzliwości po zakończeniu zajęć: mówienie spotkanym w szkole lub na ulicy osobom Dzień dobry, życzenie im miłego dnia, uśmiechanie się, zapytanie, co dobrego u nich słychać. Uczniowie mogą zanotować reakcje kolegów, członków rodziny, pracowników szkoły i przechodniów. Podczas kolejnych zajęć dzielą się swoimi obserwacjami oraz odczuciami towarzyszącymi byciu życzliwym.

5. Nasza księga życzliwości

  • Każde dziecko otrzymuje kartkę, na której zapisuje lub rysuje swój sposób na okazanie życzliwości.
  • Wszystkie prace tworzą książkę, do której można sięgać w razie potrzeby.

6. Najpiękniejszy uśmiech świata

  • Dzieci siedzą w kręgu, nauczyciel prosi je, żeby na koniec zajęć uśmiechnęły się najpiękniej, jak potrafią.
  • Można wykonać zdjęcia uśmiechającym się dzieciom i stworzyć klasową galerię życzliwych uśmiechów.
Bibliografia:
  • https://www.dzienzycia.pl/nasze-projekty/biezace/dzien-zyczliwosci,p1350052022, dostęp z dnia 15.11.2021 r.
  • https://neuroroznorodni.com/category/dzien-zyczliwosci-scenariusz-zajec-lekcja/, dostęp z dnia 14.11.2021 r.

Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli