Cele główne:
- kształtowanie postawy życzliwości wobec innych
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i kreatywnego myślenia
Formy pracy:
- praca z całą grupą
- indywidualna
Metody pracy:
- słowne – rozmowa kierowana, praca z tekstem, instrukcje i objaśnienia
- oglądowe – pokaz filmu
- metoda samodzielnych doświadczeń
- gry i zabawy dydaktyczne, integracyjne
- metody ekspresji słownej i plastycznej
Środki dydaktyczne:
- tekst do odczytania lub nagranie filmu i sprzęt do jego odtworzenia (punkt 2)
- wycięty z papieru szablon słońca, pisak
- kartki papieru, kredki, pisaki
- dziurkacz, sznurek
- aparat fotograficzny (opcjonalnie)
Proponowany przebieg zajęć:
1. Przywitajmy się
- Dzieci siedzą w kręgu.
- Prowadzący zaprasza dzieci do zabawy z okazji Światowego Dnia Życzliwości. Wita dzieci, mówiąc: Dzień dobry.
- Prowadzący prosi dzieci o podanie swoich pomysłów, w jaki sposób można się przywitać, np. podniesienie ręki, powiedzenie cześć, hej, uśmiech, skinienie głową.
2. Dzisiaj jest szczególny dzień
- Prowadzący zapoznaje uczniów z tematyką i historią Światowego Dnia Życzliwości.
- Może to zrobić poprzez odczytanie tekstu lub projekcję filmu:
– Światowy Dzień Życzliwości obchodzony jest na całym świecie w takim dniu, jak dziś, czyli 21 listopada. Poza naszym krajem możemy spotkać się z jego inną nazwą: World Hello Day. Dzień Życzliwości obchodzimy już od wielu lat, kiedy to dwaj bracia o imionach Brian i Michael dowiedzieli się o wybuchu wojny między dwoma państwami: Izraelem i Egiptem. Bracia, którzy byli wówczas studentami, postanowili pokazać światu, że życzliwość jest lepszym sposobem na rozwiązywanie problemów niż siła. Pomagali innym, byli wobec nich mili i serdeczni. Głośno mówili o swojej akcji, wierząc, że inne osoby zaczną ich naśladować, a idea życzliwości dotrze do rządzących. W ten sposób coraz więcej ludzi zaczęło realnie zmieniać swoje otoczenie na lepsze i bardziej przyjazne.
– https://www.youtube.com/watch?v=yFwF3AK8TOQ
3. Co to znaczy być życzliwym?
- Dzieci siedzą w kręgu.
- Prowadzący umieszcza w środku szablon słońca oraz papierowe paski obrazujące promienie. W szablonie umieszczonym pośrodku wpisuje hasło „Życzliwość”, a na promykach zapisuje pomysły uczniów, jak można wyrażać życzliwość na co dzień.
4. Bądź jak student, zmieniaj świat!
Prowadzący zaprasza uczniów do przeprowadzenia eksperymentu: zadaniem uczniów jest jak najczęstsze okazywanie życzliwości po zakończeniu zajęć: mówienie spotkanym w szkole lub na ulicy osobom Dzień dobry, życzenie im miłego dnia, uśmiechanie się, zapytanie, co dobrego u nich słychać. Uczniowie mogą zanotować reakcje kolegów, członków rodziny, pracowników szkoły i przechodniów. Podczas kolejnych zajęć dzielą się swoimi obserwacjami oraz odczuciami towarzyszącymi byciu życzliwym.
5. Nasza księga życzliwości
- Każde dziecko otrzymuje kartkę, na której zapisuje lub rysuje swój sposób na okazanie życzliwości.
- Wszystkie prace tworzą książkę, do której można sięgać w razie potrzeby.
6. Najpiękniejszy uśmiech świata
- Dzieci siedzą w kręgu, nauczyciel prosi je, żeby na koniec zajęć uśmiechnęły się najpiękniej, jak potrafią.
- Można wykonać zdjęcia uśmiechającym się dzieciom i stworzyć klasową galerię życzliwych uśmiechów.
Bibliografia:
- https://www.dzienzycia.pl/nasze-projekty/biezace/dzien-zyczliwosci,p1350052022, dostęp z dnia 15.11.2021 r.
- https://neuroroznorodni.com/category/dzien-zyczliwosci-scenariusz-zajec-lekcja/, dostęp z dnia 14.11.2021 r.
Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny
Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli