Temat dnia: Mój przyjaciel miś.
Termin zajęć:
Prowadząca:
Magdalena Surdykowska
Czas:
Cele ogólne:
Wdrażanie do pracy indywidualnej i grupowej. Rozwijanie dużej i małej motoryki. Wzbogacanie słownictwa. Rozwijanie umiejętności wypowiadania na podany temat. Zapoznanie dzieci z historią powstania Święta Pluszowego Misia. Usprawnianie narządów artykulacyjnych.
Cele szczegółowe – dziecko:
- rozwiązuje zagadki
- prezentuje przyniesionego misia
- uczestniczy w zabawach
- śpiewa piosenkę „Jadą, jadą misie”
- pracuje w grupie
- przelicza elementy 1-6
Metody pracy wg Stanisława Strzyżewskiego:
- podające
- ekspresyjne: zabawowo-naśladowcza
- zadań stawianych dziecku przez nauczyciela
- ćwiczeń, polegająca na powtarzaniu przez dziecko odpowiednich czynności
- odtwarzania (podczas nauki piosenki)
- słowne (rozmowy, zagadki)
Formy pracy:
- indywidualna jednolita
- zbiorowa
- grupowa
Środki dydaktyczne:
ilustracje, monografie liczb, klej, karton, kolorowe karteczki, dyplomy, słoik z napisem, kartki z zagadkami, nagranie muzyczne, książki
Przebieg zajęć
Wprowadzenie:
Zajęcia na dywanie:
Wychowawca rozpoczyna zajęcia inscenizując wiersz Jana Brzechwy pt. Miś:
„Proszę Państwa, oto miś.
Miś jest bardzo grzeczny dziś.
Chętnie Państwu łapkę poda.
Nie chce podać? A to szkoda”
1. Nauczyciel odczytuje zagadki dotyczące imion bohaterów święta.
Jest to mały, pluszowy i gruby miś. Klapnięte uszko ma. Zna się z dziećmi nie od dziś. Chodzi ze swoim przyjacielem zajączkiem do przedszkola.
(Miś Uszatek) – pokaz ilustracji
Jest grubiutkim, pluszowym misiem koloru żółtego. Nazywany jest przez przyjaciół i siebie samego Misiem o Bardzo Małym Rozumku. Mieszka w Stumilowym Lesie.
(Kubuś Puchatek) – pokaz ilustracji
Realizacja tematu:
2. Nauczyciel zadaje pytanie: Czy wiecie kogo dziś jest święto?
3. Zapoznanie z historią powstania pluszowych misiów.
4. Dzieci indywidualnie wypowiadają się na temat przyniesionego misia.
5. Porównywanie misiów największy – najmniejszy.
6. Przeliczanie misiów zgodnie z monografią liczby wskazanej przez wychowawcę 1-6.
7. Sprawdzenie poprawności wykonanego ćwiczenia.
8. Śpiewanie piosenki z elementami ruchu „Jadą, jadą misie”.
9. Praca w grupach przy stolikach: każde dziecko losuje kartkę, jej kolor świadczy o przyporządkowaniu do danej grupy.
Zadania dla grupy:
- Ułóż elementy w całość i przyklej do kartonu.
- Pokoloruj według kodu.
10. Prezentacja pracy wykonanej przez grupy.
11. „Wyjadanie miodku” – zadanie polega na zjedzeniu miodu z talerzyka tylko za pomocą języka, bez pomocy rąk. Wygrywa ten, kto najszybciej zje miodek i będzie miał czystą buźkę.
Podsumowanie:
12. Rozdanie dyplomów.
13. Ewaluacja – pokaż kciukiem swoje odczucia:
- kciuk w górę – bardzo dobrze
- poziomo – tak sobie
- kciuk w dół – źle
14. Zaproszenie do wspólnego oglądania przygotowanej wystawy „Miś w literaturze”.
Pobierz scenariusz z załącznikiem
Światowy Dzień Pluszowego Misia – scenariusz zajęć opracowała: Magdalena Surdykowska – Czytelniczka Portalu