Temat: Gry i zabawy matematyczne. Doskonalenie liczenia w zakresie 20.
Klasa:
I
Czas trwania:
45 minut
I Cele ogólne:
- Doskonalenie techniki rachunkowej.
- Rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia.
- Kształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań z treścią.
- Wdrażanie uczniów do samodzielnej pracy.
- Zgodna współpraca w zespole.
II Cele szczegółowe – uczeń:
- zna i potrafi pokazać części ciała zgodnie z poleceniem nauczyciela,
- zna liczby w zakresie 20,
- sprawnie liczy obiekty,
- porządkuje liczby rosnąco oraz malejąco, wyróżnia liczby parzyste i nieparzyste,
- formułuje odpowiedzi na pytania,
- oblicza sumy oraz różnice w zakresie 20,
- umie pracować zgodnie w zespole, kształtuje umiejętność uważnego słuchania,
- sprawnie posługuje się liczmanami.
III Formy pracy:
- grupowa
- indywidualna
IV Metody pracy:
- czynnościowa
- poglądowa
- słowna
V Środki dydaktyczne:
- kartoniki z liczbami
- muzyka klasyczna „Oh Swallow” (używana w metodzie aktywnego słuchania muzyki wg B. Strauss)
- postać misia „Milczka” namalowana na szarym papierze
- plansze z grą „Pacnij komara” – arkusz szarego papieru, na którym przyklejone są kolorowe komary z różnymi liczbami, packa na muchy dla każdego dziecka
- kostki do gry – 2 sztuki na parę
- zeszyt w kratkę
- ołówek i gumka
Przebieg zajęć
1. Część wstępna:
- zapoznanie grupy z celami zajęć
- przywitanie – ruch przy muzyce „Oh Swallow” z elementami aktywnego słuchania muzyki według Batti Strauss
- rozgrzewka dla mózgu – łączenie kropek bez odrywania ręki oraz leniwe ósemki w powietrzu
2. Część główna:
- przypomnienie poznanych liczb
- rozłożenie kartoników z liczbami w odpowiedniej kolejności: od najmniejszej do największej liczby oraz wspak, odczytanie liczb parzystych oraz nieparzystych, wyróżnianie dziesiątek oraz jedności w liczbach
„Liczby”
Dzieci poruszają się dowolnie w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce nauczyciel pokazuje wybrany kartonik, a uczniowie mają za zadanie szybko połączyć się w grupy liczące tyle osób, jaka liczba była pokazana na kartoniku.
„Milczek”
Na tablicy znajduje się postać misia z różnymi cyframi, narysowanego na szarym papierze, nauczyciel wskazuje na planszy dwie lub trzy liczby oraz znak matematyczny (+ lub -). Dzieci obliczają działanie w pamięci lub na palcach, a wynik pokazują przez wskazanie odpowiedniego kartonika z cyfrą. Zabawa w dodawanie i odejmowanie liczb odbywa się w milczeniu.
„Kostki”
Praca w grupach. Gracze wyrzucają po trzy kostki, zapisują działanie i wynik w zeszycie. Wygrywa grupa, która po rzuceniu przez wszystkich uczestników kostkami, ma więcej wyników parzystych.
„Łowienie ryb”
Dzielimy dzieci na dwie grupy. Pierwsza to sieć, druga to rybki. Sieć odchodzi na bok i ustala liczbę, przy wypowiadaniu której będzie kucała. Po uzgodnieniach grupa sieci tworzy krąg. Rybki wchodzą do kręgu. Grupa sieci porusza złączonymi rękoma i głośno odlicza do ustalonej liczby. Rybki poruszają się wchodząc i wychodząc z sieci. Na uzgodnioną liczbę, grupa sieci kuca. Rybki, które zostały w kręgu, zmieniają rolę i zostają siecią.
„Pacnij komara”
Nauczyciel podaje dzieciom działanie, a ich zadaniem jest pacnięcie łapką na muchy odpowiedniego wyniku znajdującego się na planszy.
3. Część końcowa:
- podsumowanie zajęć – ocena zajęć pod względem ich atrakcyjności, dzieci na umówiony znak podnoszą kartonik z liczbą od 1 do 10, gdzie 1 oznacza, że zajęcia się w ogóle nie podobały, a 10 – zajęcia były bardzo atrakcyjne
- samoocena dzieci poprzez przyklejanie karteczek na tarczy strzeleckiej
Scenariusz zajęć z edukacji matematycznej opracowała: Paulina Woźniak – Czytelniczka Portalu