Scenariusz zajęć terapii pedagogicznej dla ucznia z dysleksją

0
178

Temat: Rozwijanie koncentracji uwagi oraz pamięci słuchowej i ruchowej

Cele:

  • rozwijanie koncentracji uwagi
  • doskonalenie pamięci słuchowej i ruchowej
  • rozwijanie kreatywnego myślenia

Metody pracy:

  • słowne – rozmowa kierowana, instrukcja
  • czynnościowe – metoda ćwiczeń
  • elementy treningu koncentracji uwagi
  • gry i zabawy dydaktyczne

Formy pracy:

  • indywidualna/praca w małym zespole

Środki dydaktyczne:

  • tekst ćwiczenia (punkt 4)
  • plansze z napisami (punkt 3)
  • klocki
  • drobne przedmioty (figurki, kasztany)
  • pojemnik i miseczka

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie ćwiczące pamięć

Prowadzący zaprasza dziecko do zabawy na powitanie jednocześnie ćwiczącej pamięć. Zadaniem dziecka jest powtarzanie sekwencji ruchów:

  • wstań
  • wstań i podskocz
  • wstań, podskocz, klaśnij
  • wstań, podskocz, klaśnij, tupnij
  • wstań, podskocz, klaśnij, tupnij, obróć się
  • wstań, podskocz, klaśnij, tupnij, obróć się, ukłoń.

Zabawę kontynuujemy tak długo, jak długo dziecko jest w stanie odtworzyć sekwencję.

2. Uważnie słucham i szybko się ruszam

Prowadzący opisuje wybrany przedmiot umieszczony w sali – zadaniem dziecka jest jak najszybciej go odszukać i do niego dotrzeć.

Warto zamienić role i poprosić dziecko, aby w kolejnej rundzie ułożyło zagadkę – ćwiczymy w ten sposób umiejętność definiowania i tworzenia pojęć.

3. Ile potrafię zapamiętać?

Dziecko odczytuje listę haseł i stara się zapamiętać jak najwięcej z nich. Każde powtórzone hasło możemy oznaczyć wrzuceniem do miski drobnego przedmiotu (kasztana, klocka, figurki).

Najtrudniejszy pierwszy krok

Pozytywne myślenie

Trening czyni mistrza

Mam tę moc

Dam radę

Wiem, że potrafię

Po nitce do kłębka

Bo jak nie my, to kto

Teraz albo nigdy

4. Skupiam się i błędy poprawiam

Prowadzący zaprasza dziecko do zapoznania się z tekstem, w którym niektóre litery zostały zastąpione niepasującymi znakami – zadaniem dziecka jest je poprawić.

CorAz więcej ludzi opiekuj% się zwierzętami. Wielu z nich decyduje się dać d@m porzuconym psom. Ja też Mam takiego kundelka – wabi się Maks. Kocham go najbardziej na świecie! Codziennie wyprowadza& go na spacer, dbam o to, żeby miał dostęp do jedzenia i świeżej wo%y. Nie zamienię Maks# na żadnego innego psa!

5. Duże lustro – małe lustro

Prowadzący kreśli zróżnicowane ruchy prawą i lewą ręką – dziecko odwzorowuje ruchy jak w lustrze.

6. Lustrzane odbicia

Prowadzący układa wzór z klocków, prosi dziecko, aby odwzorowało układ w lustrzanym odbiciu.

7. Do czego służą klocki?

Prowadzący wraz z dzieckiem wymyśla różne zastosowania klocków, które mogą służyć np. do:

  • budowania
  • liczenia
  • grania, jak na instrumentach
  • śpiewania w zastępstwie mikrofonu.

Po wymyśleniu każdego zastosowania, wrzucamy jeden klocek do pojemnika.

8. Umiem usłyszeć to, co trudno usłyszeć na co dzień

Dziecko przyjmuje wygodną pozycję, zamyka oczy. Prowadzący prosi, aby posłuchało:

  • bicia swojego serca
  • swojego oddechu
  • oddechu drugiej osoby
  • odgłosów za oknem
  • odgłosów na korytarzu.

Po zakończeniu ćwiczenia wymieniamy się spostrzeżeniami dotyczącymi tego, co udało się usłyszeć. Dzieci mogą narysować swoje pomysły lub można je wykorzystać do gry w kalambury.

9. Podziękowanie za udział w zajęciach i pożegnanie.

Literatura:
  • J. Święcicka, Trening koncentracji dla uczniów, wyd. Difin, Warszawa 2009
  • I. Sosin (red.), Terapia dysleksji. Koncentracja uwagi. Ćwiczenia i karty pracy do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, wyd. Forum Media Polska, Poznań 2016

Scenariusz zajęć terapii pedagogicznej opracowała: Urszula Wesół – pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli