Scenariusz zajęć ruchowych z wykorzystaniem jogi – Joga dla dzieci

0
138

Temat zajęć: Wyspa skarbów

1. Czas trwania zajęć:

ok. 30 minut

2. Miejsce zajęć:

sala przedszkolna

3. Realizowane obszary edukacyjne:

mowa i myślenie, zajęcia ruchowe

4. Cele:

4.1. główne:

  • utrwalanie orientacji w schemacie ciała
  • nauka zrozumienia wartości przyjaźni
  • usprawnianie ruchów motoryki dużej i naśladownictwa

4.2. szczegółowe – dziecko:

  • opowiada o przyjaźni
  • odpowiada na pytania nauczyciela
  • słucha uważnie nauczyciela
  • skupia uwagę na wykonywanym zadaniu
  • współdziała z innymi podczas pracy
  • naśladuje ruchy współćwiczącego

5. Metody:

joga dla dzieci, zadań stawianych do wykonania, obserwacja, swobodnej ekspresji,
osobistych doświadczeń, rozmowa kierowana, zadań inspirujących

6. Pomoce dydaktyczne:

  • mata do zajęć
  • zapachy – sosnowy, kwiatowy, miętowy
  • płyta z nagraniem muzyki do ćwiczeń (muzyka „Gummy Bear”)
  • muzyka relaksacyjna – odgłosy lasu
  • tekst bajki jogowej „Wyprawa na Wyspę skarbów”
  • tekst opowiadania relaksacyjnego „W lesie ”
  • piórka kolorowe

I. Zajęcia wstępne

  1. Nauczyciel wita się z przedszkolakami. Prosi, aby wszyscy zdjęli buty i skarpety, następnie usiedli na matach, w taki sposób, aby nogi zawiązały się w kokardkę. Opowiada, iż dziś na zajęciach z jogi wybiorą się na wyspę skarbów. Pyta dzieci czy są gotowe, jeżeli tak, to należy odpowiednio się przywitać.
  2. Najlepszym przywitaniem na Wyspie skarbów jest powiedzenie czegoś miłego do
    wszystkich, np. cieszę się, że Was widzę, dobrze jest się z wami bawić, lubię was, witam
    wszystkich bardzo gorąco, itp. Zadaniem każdego dziecko jest przywitanie się z grupą w
    „miły sposób”.

II. Zajęcia główne

  1. Nauczyciel prowadzi krótką – kilkuminutową (3-4 minuty) rozgrzewkę do skocznej
    muzyki. Dzieci naśladują ruchy nauczyciela (m.in. skoki, bieg w miejscu, skłony,
    przysiady, kręcenie biodrami, itp.) – muzyka „Gummy Bear” – rozgrzewamy wszystkie
    partie ciała.
  2. Dzieci kładą się w pozycji krokodyla, przez 2 minuty skupiają się na swoim oddechu,
    próbują chwilę odpocząć.
  3. Nauczyciel prosi dzieci, aby powoli przeciągnęły się i usiadły. Zaprasza ich na opowieść
    jogową „Wyprawa na Wyspę skarbów”
    :
    Dziś wyruszamy po przygodę, szukać skarbów, ale aby wejść do magicznej krainy, należy pokonać most – POZYCJA PÓŁ-MOSTKA. Jesteśmy już w zaczarowanym miejscu. Usiądźcie wygodnie i rozglądnijcie się uważnie, gdzie jest ten skarb. Może ukrył się z prawej strony – SKRĘT W PRAWO W SIADZIE, a może z lewej strony – SKRĘT W LEWO W SIADZIE. Niestety nigdzie go nie ma, musimy poszukać w innym miejscu, a tam widzę psa – pozycja PIES Z GŁOWĄ W DÓŁ – Dzień dobry piesku, czy nie wiesz może gdzie ukryty jest skarb? Pies odpowiada nam, że niestety nie wie, ale tuż obok niego pręży się kot – POZYCJA KOCI GRZBIET – Dzień dobry kotku, a ty nie wiesz gdzie znajdziemy skarb? Kot również nie wie, ale wspólnie z pieskiem chcieliby pójść dalej razem z nami. Czy zabierzemy ich ze sobą? (POWTARZAMY POZCYJE PIES Z GŁOWĄ W DÓŁ I KOCI GRZBIET). Nagle w trawie coś się poruszyło, wystraszyłam się, a Wy? Ooo to kobra – POZYCJA KOBRY – Dzień dobry Pani Kobro, czy tam w trawie nie widziała Pani skarbu? Niestety nie, odpowiedziała kobra i również chciała przyłączyć się do naszych poszukiwań. Szukamy więc wszyscy razem z psem, kotem i kobrą. Po drodze mijamy piękne kwiaty, jak cudnie pachną – wdech nosem i wydech nosem – czujecie? W oddali zobaczyła siedzącego lwa – POZYCJA LWA – wy też go widzicie? Panie Lwie, a może Pan wie, gdzie znajdziemy skarb? Lew zaryczał przyjaźnie i wskazał nam na tygrysa – POZYCJA TYGRYSA – ale i tygrys nic nie wiedział. Dzikie koty zapytały, czy również mogą być poszukiwaczami skarbu? Pozwolimy im się przyłączyć? Jeśli tak, to policzmy ile nas już jest: pies + kot + kobra + lew + tygrys + MY. Czas na dalszą podróż. Przed nami góra, musimy się na nią wdrapać – powoli wstajemy i POZYCJA GÓRY. A na górze rosną drzewa – POZYCJA DRZEWAMOGĄ BYĆ DRZEWA W PARACH. Co tu robić? Pomyśleli podróżnicy, nagle w oddali zobaczyli ogromne zwierzę z trąbą, tak to był słoń – POZYCJA SŁONIA. Zapytajmy słonia – postanowili przyjaciele. Słoń pomyślał chwilę i powiedział, że na pewno zagadkę skarbu rozwiąże delfin, to bardzo mądre zwierzę, tylko jest jeden problem, on mieszka nad oceanem. Zwierzęta ruszyły za słoniem wolnym krokiem w kierunku oceanu – MARSZ PO KOLE. Kiedy dotarli nad ocean, przypłynął do nich delfin – POZYCJA DELFINA. Czy wiesz, gdzie jest skarb? Zapytali poszukiwacze. Wiem – odpowiedział delfin – skarbem, którego szukacie, jest PRZYJAŹŃ. Kiedy szukaliście skarbu, spotkaliście na swej drodze wiele zwierząt, wszystkie okazały się miłe i pomocne, wszystkie zaprosiliście do wspólnej podróży, staliście się PRZYJACIÓŁMI i to jest WASZ NAJWIĘKSZY SKARB!
  4. Nauczyciel prosi dzieci, aby usiadły i chwilę rozmawia z nimi na temat przyjaźni np.: Kto
    to jest przyjaciel? Czy masz przyjaciela? Czy dobrze mieć przyjaciela, czy lepiej bawić
    się samemu? itp.
  5. Koło przyjaźni – ćwiczenie oddechowe – dzieci siadają/kładą się na brzuchu w kole,
    nauczyciel na środku rozsypuje kolorowe piórka, zadaniem dzieci jest dmuchać w piórka
    tak, aby jak najwięcej piór było w powietrzu.

III. Zajęcie końcowe

  1. Ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe – nauczyciel prosi, aby dzieci położyły się na
    plecach, zamknęły oczy, wsłuchały się w muzykę i jego głos. Nauczyciel opowiada,
    chodzi po sali między dziećmi i daje im do wąchania olejek zapachowy. Opowieść
    relaksacyjna „W lesie”
    :
    Połóżcie się proszę na plecach, ręce i nogi niech leżą swobodnie wzdłuż ciała. Słyszycie
    odgłosy lasu. Zamknijcie oczy, za chwilę poczujecie zapach lasu – nauczyciel podchodzi do każdego dziecka z olejkiem sosnowym i daje powąchać. Czas uspokoić swój oddech. Połóżcie ręce na swoim brzuchu, czy czujecie jak unosi się do góry, kiedy bierzecie wdech? A teraz wydech, gdzie są wasze ręce, na dole czy na górze?
    A teraz przenosimy się na łąkę pełną kwiatów – za chwilę poczujecie ich zapach –
    nauczyciel podchodzi do każdego dziecka z olejkiem kwiatowym i daje powąchać. Ciekawa jestem, jakie to kwiaty rosną na waszej łące, czy potraficie je nazwać? A może widzicie, jaki mają kolor (dzieci mogą odpowiadać na pytania zadawane przez nauczyciela, nauczyciel czuwa jednak nad tym, aby robiły to spokojnie, po kolei, ściszonym głosem). Połóżcie znowu ręce na swoim brzuchu, czy czujecie jak unosi się do góry, kiedy bierzecie wdech? A teraz wydech, gdzie są wasze ręce, czujecie jak opadają? Idziemy dalej, zaszliśmy do nienazwanego miejsca. Co tu rośnie, zaraz poczujecie zapach tej rośliny. Powąchajcie i spróbujcie zgadnąć, jak się nazywa – nauczyciel podchodzi do każdego dziecka z olejkiem miętowym i daje powąchać. Czy już wiedzie co to takiego, bo mi się wydaje, że tu rosną tic taki albo gumy do żucia. Tak, macie rację, to zapach miętowy. Moi drodzy, czas powoli opuścić ten pachnący las. Poruszajcie powoli swoimi rękoma i nogami, otwórzcie oczy, poruszajcie głową. Kto ma już ochotę, przeciąga się i ziewa szeroko, Kto ma już ochotę, siada, krzyżuje nogi, prostuje plecy.
  2. Nauczyciel żegna się z dziećmi pozdrowieniem „Namaste”.
  3. Nauczyciel dziękuje dzieciom za zajęcia, dzieci zakładają skarpety i obuwie, porządkują
    salę.

Scenariusz zajęć ruchowych opracowała: Edyta Musialik – oligofrenopedagog, kynoterapeuta, nauczyciel wychowania przedszkolnego, instruktor jogi dla dzieci – Czytelniczka Portalu