Scenariusz zajęć prowadzonych Metodą Dobrego Startu dla klasy pierwszej

0
36

Temat: Wprowadzenie małej pisanej litery „h” na podstawie piosenki pt.: „Heca”.

Cel dydaktyczny:

  • wprowadzenie małej pisanej litery „h”.

Cel terapeutyczny:

  • rozwijanie funkcji analizatora kinetyczno-ruchowego, słuchowego i wzrokowego oraz korekcja zaburzeń rozwoju tych funkcji;
  • utrwalanie schematu ciała wspomagające lateralizację.

Cel wychowawczy:

  • kształcenie umiejętności współdziałania w grupie;
  • utrwalanie nawyku podnoszenia dłoni w górę przy zgłaszaniu się do odpowiedzi i udzielanie jej pełnym zdaniem.

Metody nauczania:

  • metoda MDS (Metoda Dobrego Startu) Marty Bogdanowicz;
  • elementy metody Felicji Affolter;
  • elementy pedagogiki zabawy.

Formy pracy:

  • ćwiczenia ruchowe;
  • ćwiczenia ruchowo-słuchowe;
  • ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe.         

Środki dydaktyczne:

  • kolorowa wstążka (zaznaczenie prawej ręki uczniowi);
  • ilustracja małej pisanej litery „h” wkomponowanej w rysunek hipopotama na hamaku;
  • plansza z małą pisaną literą „h”;
  • magnetofon i kaseta z nagraną piosenką pt.: „Heca”;
  • wydrukowany tekst piosenki pt.: „Heca”;
  • wałeczki wypełnione ziarnem;
  • karty z małą pisaną literą „h” wykonaną z różnych materiałów;
  • tacki z kaszą manną;
  • arkusz papieru pakowego;
  • grube mazaki, kredki ołówkowe i świecowe, kolorowe kredy;
  • indywidualne karty pracy z ćwiczeniami o wzrastającym stopniu trudności, utrwalające umiejętność pisania małej litery „h”;
  • nagroda dla każdego ucznia;
  • słodki poczęstunek;
  • koc;
  • spadochron.
I  Zajęcia wprowadzające

* Przed rozpoczęciem zajęć każdemu z dzieci zostaje przyklejona etykietka z imieniem oraz przewiązana wstążką prawa ręka w nadgarstku.

  1. Zabawa ruchowa ze spadochronem: „Witam wszystkich, którzy…”.
  2. Orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni – zabawa „Ludzie do ludzi”.
  3. Głośne odczytanie zagadki będącej wprowadzeniem do tematyki zajęć.
  4. Słuchanie piosenki pt.: „Heca” odtwarzanej z magnetofonu.
  5. Omówienie treści piosenki i powtórzenie jej słów.
  6. Ćwiczenie słuchu fonematycznego – udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu piosenki.
  7. Ćwiczenia językowe: układanie rymów do wyrazów z „h” występujących w piosence.
II   Zajęcia właściwe
  1. Ćwiczenia ruchowe:
  • kalambury;
  • ćwiczenie relaksacyjne –„Hamak”.
  1. Ćwiczenia ruchowo-słuchowe:
  • słuchanie piosenki z jednoczesnym wyklaskiwaniem jej rytmu;
  • ćwiczenia na wałeczkach: wystukiwanie rytmu piosenki zawsze od strony lewej do prawej.
  1. Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe:
  • demonstracja ilustracji z wkomponowaną w rysunek hipopotama na hamaku małą pisaną literą „h”;
  • omówienie drugiej planszy przedstawiającej samą literę „h”(opis części składowych litery);
  • wzorcowy pokaz pisania po śladzie ze śpiewem piosenki pt.: „Heca”, przeprowadzony przez nauczycielkę;
  • nauka poprawnego wykonania poprzedniego ćwiczenia (pisanie po śladzie) przez każde z dzieci przy tablicy;
  • powtórzenie zadania na planszach z polisensorycznymi wzorami litery „h” (wielkość, barwa, różnorodność doznań dotykowych);
  • ćwiczenie pisania litery „h” na tackach z kaszą manną;
  • samodzielne odtwarzanie symbolu graficznego litery „h” na wspólnym arkuszu kartonu (porównanie wytworu ze wzorem);
  • ćwiczenia na indywidualnych kartach pracy o wzrastającym stopniu trudności.
III Zajęcia końcowe
  • rozdanie nagród wszystkim uczestnikom zajęć;
  • słodki poczęstunek (herbata i herbatniki).

Bibliografia:

Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E. (1998). Od piosenki do literki cz. 1. Gdańsk: Wydawnictwo „Fokus”.

Scenariusz zajęć prowadzonych Metodą Dobrego Startu opracowała: Anna Styrcz-Jędrzejek – Czytelniczka Portalu