Temat: Wprowadzenie małej pisanej litery „h” na podstawie piosenki pt.: „Heca”.
Cel dydaktyczny:
- wprowadzenie małej pisanej litery „h”.
Cel terapeutyczny:
- rozwijanie funkcji analizatora kinetyczno-ruchowego, słuchowego i wzrokowego oraz korekcja zaburzeń rozwoju tych funkcji;
- utrwalanie schematu ciała wspomagające lateralizację.
Cel wychowawczy:
- kształcenie umiejętności współdziałania w grupie;
- utrwalanie nawyku podnoszenia dłoni w górę przy zgłaszaniu się do odpowiedzi i udzielanie jej pełnym zdaniem.
Metody nauczania:
- metoda MDS (Metoda Dobrego Startu) Marty Bogdanowicz;
- elementy metody Felicji Affolter;
- elementy pedagogiki zabawy.
Formy pracy:
- ćwiczenia ruchowe;
- ćwiczenia ruchowo-słuchowe;
- ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe.
Środki dydaktyczne:
- kolorowa wstążka (zaznaczenie prawej ręki uczniowi);
- ilustracja małej pisanej litery „h” wkomponowanej w rysunek hipopotama na hamaku;
- plansza z małą pisaną literą „h”;
- magnetofon i kaseta z nagraną piosenką pt.: „Heca”;
- wydrukowany tekst piosenki pt.: „Heca”;
- wałeczki wypełnione ziarnem;
- karty z małą pisaną literą „h” wykonaną z różnych materiałów;
- tacki z kaszą manną;
- arkusz papieru pakowego;
- grube mazaki, kredki ołówkowe i świecowe, kolorowe kredy;
- indywidualne karty pracy z ćwiczeniami o wzrastającym stopniu trudności, utrwalające umiejętność pisania małej litery „h”;
- nagroda dla każdego ucznia;
- słodki poczęstunek;
- koc;
- spadochron.
I Zajęcia wprowadzające
* Przed rozpoczęciem zajęć każdemu z dzieci zostaje przyklejona etykietka z imieniem oraz przewiązana wstążką prawa ręka w nadgarstku.
- Zabawa ruchowa ze spadochronem: „Witam wszystkich, którzy…”.
- Orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni – zabawa „Ludzie do ludzi”.
- Głośne odczytanie zagadki będącej wprowadzeniem do tematyki zajęć.
- Słuchanie piosenki pt.: „Heca” odtwarzanej z magnetofonu.
- Omówienie treści piosenki i powtórzenie jej słów.
- Ćwiczenie słuchu fonematycznego – udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu piosenki.
- Ćwiczenia językowe: układanie rymów do wyrazów z „h” występujących w piosence.
II Zajęcia właściwe
- Ćwiczenia ruchowe:
- kalambury;
- ćwiczenie relaksacyjne –„Hamak”.
- Ćwiczenia ruchowo-słuchowe:
- słuchanie piosenki z jednoczesnym wyklaskiwaniem jej rytmu;
- ćwiczenia na wałeczkach: wystukiwanie rytmu piosenki zawsze od strony lewej do prawej.
- Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe:
- demonstracja ilustracji z wkomponowaną w rysunek hipopotama na hamaku małą pisaną literą „h”;
- omówienie drugiej planszy przedstawiającej samą literę „h”(opis części składowych litery);
- wzorcowy pokaz pisania po śladzie ze śpiewem piosenki pt.: „Heca”, przeprowadzony przez nauczycielkę;
- nauka poprawnego wykonania poprzedniego ćwiczenia (pisanie po śladzie) przez każde z dzieci przy tablicy;
- powtórzenie zadania na planszach z polisensorycznymi wzorami litery „h” (wielkość, barwa, różnorodność doznań dotykowych);
- ćwiczenie pisania litery „h” na tackach z kaszą manną;
- samodzielne odtwarzanie symbolu graficznego litery „h” na wspólnym arkuszu kartonu (porównanie wytworu ze wzorem);
- ćwiczenia na indywidualnych kartach pracy o wzrastającym stopniu trudności.
III Zajęcia końcowe
- rozdanie nagród wszystkim uczestnikom zajęć;
- słodki poczęstunek (herbata i herbatniki).
Bibliografia:
Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E. (1998). Od piosenki do literki cz. 1. Gdańsk: Wydawnictwo „Fokus”.
Scenariusz zajęć prowadzonych Metodą Dobrego Startu opracowała: Anna Styrcz-Jędrzejek – Czytelniczka Portalu