Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców w przedszkolu – Wyprawa do Afryki

0
736

Temat: Wyprawa do Afryki

Grupa: 4-latki        

Czas trwania: 45 minut

Treści edukacyjne:

  • Poznawanie zwierząt żyjących w różnych środowiskach przyrodniczych (w Afryce)
  • Rozwijanie umiejętności pracy w grupie

Cele operacyjnedziecko:

  • identyfikuje i różnicuje odgłosy dzikich zwierząt
  • odpowiada na pytania nauczyciela dotyczące Afryki
  • grupuje ilustracje różnych części garderoby w sensowny sposób (klasyfikuje)
  • wymienia znane środki transportu, którymi można dotrzeć do Afryki
  • z uwagą słucha opowiadania Zwiedzamy dżunglę
  • śpiewa z nauczycielem piosenkę O benoje
  • układa ilustracje zwierząt zamieszkujących Afrykę
  • rozwiązuje zagadki o dzikich zwierzętach
  • nazywa dzikie zwierzęta, dzieli ich nazwy na sylaby, liczy ilość sylab
  • podaje nazwę zwierzęcia na określoną głoskę
  • aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych
  • wykleja dowolnym materiałem plastycznym kontur papugi, współpracując z kolegami i rodzicami

Środki dydaktyczne:

  • płyta CD z odgłosami dzikich zwierząt 
  • ilustracje różnych części garderoby
  • opowiadanie Zwiedzamy dżunglę (załącznik nr 1) 
  • ilustracje zwierząt zamieszkujących Afrykę pocięte na kilka części 
  • zagadki o dzikich zwierzętach (załącznik nr 2)
  • płyta CD Maluchy rosną … nie tylko wiosną
  • kontury papug narysowane na kartonie (po jednej dla każdej grupy)
  • kredki, piórka, plastelina, kolorowy papier, wstążki, klej 
  • sylwety różnych dzikich zwierząt (po jednej dla każdego dziecka) 
  • sylwety uśmiechniętej i smutnej małpki dla każdego rodzica

 Metody pracy:

  • metoda podająca – opowiadanie, rozmowa kierowana, piosenka, zagadki
  • metoda oglądowa – ilustracje różnych części garderoby, ilustracje dzikich zwierząt pocięte na kilka części
  • metoda czynna:

– zabawy muzyczno-ruchowe wg pedagogiki zabawy KLANZA 

– grupowanie ilustracji różnych części garderoby w sensowny sposób 

– układanie ilustracji dzikich zwierząt pociętych na części

– wykonanie pracy plastycznej Kolorowa papuga

Formy pracy:

  • zbiorowa
  • indywidualna
  • grupowa

Przebieg zajęć:

1. Powitanie rodziców. Podziękowanie im za przybycie.

2. Słuchanie odgłosów dzikich zwierząt. Chętne dzieci podają nazwę zwierzęcia, którego odgłos usłyszały.

3. Zaproszenie dzieci w podróż do Afryki. Rozmowa kierowana na temat tego kontynentu. Dzieci udzielają odpowiedzi na pytania nauczyciela:

     –  Jak myślicie, czy Afryka jest blisko, czy daleko?

     –  A jaka tam jest pogoda? 

4. Dzieci grupują ilustracje różnych części garderoby w sensowny sposób.

Polecenie nauczyciela: Skoro w Afryce jest gorąco, to jak trzeba się tam ubrać?   Wybierzcie rzeczy, w które ubierzecie się na wyprawę do Afryki (np. okulary, kapelusz, sandały, bluzeczka, krótkie spodenki).

5. Dzieci wymieniają znane środki transportu, którymi można dotrzeć do Afryki.

6. Zabawa Jadę (KLANZA).

7. Słuchanie opowiadania Zwiedzamy dżunglę.

8. Śpiewanie piosenki O benoje – hymnu, którym witamy się z tubylcami.

9. Układanie ilustracji dzikich zwierząt. Liczba elementów rozsypanki jest uzależniona od poziomu analizy i syntezy wzrokowej dzieci – praca indywidualna.

10. Rozwiązywanie zagadek o dzikich zwierzętach.

11. Dzieci nazywają dzikie zwierzęta, dzielą ich nazwy na sylaby, liczą ilość sylab.

12. Chętne dzieci podają nazwy zwierząt zaczynające się na określoną głoskę,

      np. l – lew,  p – papuga.

13. Zabawa Papuga (KLANZA).

14. Podział na grupy – dzieci losują sylwety dzikich zwierząt. Grupę stanowią dzieci, które mają takie same zwierzęta. Do dzieci dołączają rodzice i każda grupa wykonuje pracę plastyczną Kolorową papugę.

15. Prezentacja prac i pożegnanie z Afryką. Wspólnie z rodzicami wyjeżdżamy z Afryki – zabawa Wesoły pociąg (KLANZA).

16. Ewaluacja zajęć Wesołe i smutne małpki.

Jeśli rodzic jest zadowolony z zajęć, wrzuca do koszyczka uśmiechniętą małpkę, jeżeli nie – smutną.

Załącznik nr 1

Opowiadanie Zwiedzamy dżunglę

Dotarliśmy do Afryki, wysiadamy i idziemy na ląd po wodzie, a potem po gorącym piasku. Rozglądamy się uważnie na boki, szukamy tubylców. Czas ruszać w drogę, przedzieramy się przez dżunglę. Chodźmy bardzo cicho, by nikogo nie spłoszyć albo by nas nie usłyszał lew. Ciii! Słychać jakiś szelest. Uciekajmy na drzewo. O! Jaka miła małpka – chcesz, to się pobawimy. Pomałpujmy tak jak ona (zabawa Małpa Filomena KLANZA). Dość zabawy, chyba jesteśmy już bezpieczni, możemy schodzić z drzewa. Ruszamy dalej w drogę. Przed nami rzeka, musimy ją przeskoczyć, a teraz skaczemy po kamieniach. Uwaga! Krokodyl, a tam płynie hipopotam. Już niedługo dotrzemy do wioski, musimy tylko przejść obok śpiącego węża. Nareszcie jesteśmy w wiosce. Witamy się z tubylcami. Na powitanie zaśpiewajmy hymn (piosenka O benoje).

Załącznik nr 2

Zagadki o dzikich zwierzętach

Mieszka w ZOO zwierzak duży, chyba z tysiąc kilo waży. Paszczą kłapie niby bramą i wciąż nudzi się tak samo. (hipopotam)

Jest królem, lecz nie w koronie, ma grzywę, choć nie jest koniem. (lew)

Gdy zobaczysz ją w ZOO, robi ci się wesoło. Skacze, broi, miny stroi, ludzi wcale się nie boi. (małpa)

Jaki ptak kolorowy uczy się ludzkiej mowy? (papuga)

Kot ogromny, pręgowany, bywa w cyrku – tresowany. (tygrys)

Jest wielki, garbaty, lecz potrafi jak tragarz, dźwigać ciężki bagaż. (wielbłąd)

Biało-czarna, czarno-biała, jest sierść tego zwierza cała. Choćby lało tak jak z cebra, zawsze w paski jest … (zebra)

Wielkie zwierzę, całkiem szare, a przy paszczy ma kłów parę. Długim nosem liście zrywa i trąbieniem się odzywa. Przy nim mały nawet koń, bo to jest ogromny … (słoń)

Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców opracowała: Magdalena Mielcarek-Olejnik – Czytelniczka Portalu