Temat lekcji: Święty Andrzeju, daj nam znać, co się będzie z nami dziać.
Klasy:
IV–VI
Cele:
- Uczeń zna tradycje i obrzędy ludowe związane z andrzejkami.
- Uczeń wykazuje racjonalne podejście do wróżb andrzejkowych.
- Uczeń potrafi integrować się z klasą poprzez wspólną zabawę.
Metody:
- pogadanka heurystyczna
- projektowanie (dekorowanie kartonowych serc i masek)
Formy pracy:
- praca zbiorowa
- praca grupowa
Środki dydaktyczne:
- karteczki z pytaniami
- tablica tradycyjna
- kartonowe szablony serca
- wykałaczki
- kartonowe lub papierowe szablony masek
- przybory plastyczne
Uwagi:
Nauczyciel musi wcześniej poinformować uczniów o konieczności przyniesienia własnych przyborów plastycznych na zajęcia (kredki, ołówki, flamastry itp.).
Przebieg lekcji:
Faza wstępna (5 minut):
Na początku nauczyciel wita się z uczniami, a następnie informuje ich o tym, że tematem zajęć będą historia i obchody słynnego listopadowego obrzędu. Aby dowiedzieć się, o jakim obrzędzie mowa, podopieczni muszą znaleźć karteczki z pytaniami, które zostały wcześniej poukrywane w klasie przez nauczyciela. Pytania te będą wyznaczały kierunek wspólnej rozmowy na temat andrzejek dawniej i dziś w zasadniczej fazie lekcji (posłużą one przyjrzeniu się fenomenowi wróżb andrzejkowych na przestrzeni wieków).
Przykładowe pytania:
- Czy można przewidzieć przyszłość?
- Dlaczego ludzie lubią wierzyć w czary?
- Jak nasi przodkowie podchodzili do tematu wróżb?
- Skąd wzięła się nazwa andrzejki?
- Jakie znacie wróżby andrzejkowe? Wymieńcie przynajmniej trzy.
Liczbę i poziom trudności pytań nauczyciel powinien dostosować do potrzeb własnych i grupy. Zaleca się jednak przygotowanie od 5 do 10 pytań ogólnych (jw.), umożliwiających uczniom stawianie hipotez i snucie przypuszczeń.
Po rozpoznaniu obrzędu, odnalezieniu wszystkich karteczek i przekazaniu ich nauczycielowi podopieczni zapoznają się z tematem lekcji, który zostaje zapisany przez nauczyciela na tablicy tradycyjnej: „Święty Andrzeju, daj nam znać, co się będzie z nami dziać”. Kolejno następuje reorganizacja sali – ławki odsuwane są na bok, a krzesła ustawiane w krąg.
Faza zasadnicza (35 minut):
Kiedy wszyscy zajmą swoje miejsce w kręgu, nauczyciel prowadzi pogadankę heurystyczną na temat andrzejek dawniej i dziś. Punktem wyjścia rozmowy są odnalezione przez podopiecznych pytania. Wśród obligatoryjnych kwestii do poruszenia powinny znaleźć się następujące wątki:
- pochodzenie nazwy obrzędu (w tym zakresie warto nawiązać do tematu lekcji – tradycyjnego powiedzenia – i wskazać na związek św. Andrzeja z dziewczęcymi wróżbami)
- dawne sposoby na przewidywanie przyszłości (wiedza uczniów + katalog wróżb przygotowany przez nauczyciela)
- cel wróżenia w wiekach dawnych (działania skoncentrowane przede wszystkim wokół tematów matrymonialnych – znalezienia przyszłej żony lub przyszłego męża)
- współczesne zmiany w podejściu ludzi do wróżb andrzejkowych (skupienie się na idei wspólnej zabawy, propagowanie racjonalnego podejścia do „przewidywania przyszłości”)
Aby uczniowie mogli doświadczyć tradycji wróżenia w celach matrymonialnych, nauczyciel dzieli duży krąg klasowy na dwa mniejsze kręgi, które są różnicowane pod względem płci (w jednym kręgu zasiadają dziewczyny, w drugim chłopcy). Zadaniem każdego kręgu jest wypisanie imion swojej płci na kartonowym szablonie serca przyniesionym przez pedagoga. Po zakończeniu pracy uczniowie przekazują sobie nawzajem przygotowane przez siebie rekwizyty i przekłuwają je ostrożnie wykałaczką pod okiem nauczyciela, nie widząc zapisanej strony (imię przekłute wykałaczką to imię przyszłej żony lub przyszłego męża).
[na realizację tego zadania przeznaczone jest 10 minut]W ostatniej części fazy zasadniczej uczniowie, zdając sobie sprawę z żartobliwego charakteru wróżb andrzejkowych, mają okazję „wywróżyć” sobie przyszłość poprzez udekorowanie kartonowej lub papierowej maski wyciętej wcześniej przez nauczyciela (gotowe szablony są dostępne w Internecie). Projektowanie twarzy własnego „ja” z przyszłości może przyjąć najróżniejsze formy graficzne (napisy, małe obrazki itp.) – jedynym ograniczeniem jest tu uczniowska wyobraźnia. Do wykonania maski podopieczni wykorzystują własne przybory plastyczne.
[na realizację tego zadania przeznaczone jest 15 minut]Faza podsumowująca (5 minut):
W ramach podsumowania chętni uczniowie omawiają swoje projekty na forum klasy (jest to forma zabawy integracyjnej, która polega na dzieleniu się swoimi marzeniami z innymi).
Scenariusz zajęć andrzejkowych opracowała: Joanna Pałka
Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli
