Cele:
- poszerzenie wiadomości na temat tradycji i zwyczajów związanych z karnawałem
- dostarczenie pozytywnych przeżyć płynących ze wspólnej zabawy
Metody:
- aktywizujące – gry i zabawy
- metody ekspresji muzycznej i tanecznej
- słowne – rozmowa
- podające – prezentacja
Formy pracy:
- praca z całą grupą
- praca w parach
Środki dydaktyczne:
- nagrania tanecznej muzyki i sprzęt do odtworzenia
- informacje na temat karnawału (załącznik)
- taśma malarska
- akcesoria do przebrania (szale, kapelusze, okulary, maski)
- kartki papieru w formacie A3 w ilości wystarczającej dla wszystkich uczestników
Proponowany przebieg zabawy:
1. Powitanie
Uczestnicy wraz z prowadzącym gromadzą się w kole. Prowadzący wita dzieci, np.:
- witam wszystkich przebranych za zwierzaki
- witam wszystkich przebranych za superbohaterów
- witam wszystkich, którzy mają nakrycie głowy
- witam wszystkich, którzy mają coś czerwonego itd.
Wskazane dzieci witają się w dowolny sposób, np. gestem, uśmiechem, ukłonem.
2. Kilka słów o karnawale
Prowadzący zaprasza dzieci do zapoznania się z tradycją karnawału, np. z pomocą rymowanki:
Skoro wszystkich tutaj mamy,
nasze spotkanie zaczynamy!
Zanim do tańca przystąpimy,
o karnawale kilka słów zamienimy.
Źródło: opracowanie własne
Następnie ustala z dziećmi, co wiedzą na temat karnawału – uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami. W celu poszerzenia wiedzy uczniów można posłużyć się załączoną prezentacją.
3. Parada strojów
Każdy z uczestników przechodzi przez środek sali, prezentując swój strój. Pozostali nagradzają go gromkimi brawami.
4. Swobodna zabawa i taniec do muzyki
5. Zatańcz tak, jak ja
Uczestnicy gromadzą się w kole, jeden z uczniów wchodzi do środka i prezentuje dowolne ruchy do muzyki. Pozostali uczestnicy naśladują prezentowany taniec. Zabawa trwa tak długo, aż każdy chętny będzie miał okazję się zaprezentować.
6. Swobodna zabawa i taniec do muzyki
7. Znajdź swoją parę
Prowadzący umieszcza na podłodze paski taśmy klejącej, w ilości o połowie mniejszej, niż liczba uczestników zabawy. Następnie uczniowie tańczą swobodnie do dowolnej muzyki; na przerwę w muzyce znajdują koniec taśmy i tańczą z osobą, która znajduje się na drugim jej końcu. Na kolejną przerwę w muzyce następuje zmiana partnera – uczniowie szukają nowej taśmy.
8. Swobodna zabawa i taniec do muzyki
9. Modele i modelki
Wybrany uczestnik zakłada akcesoria balowe, np. kapelusze, maski, szale, okulary lub inne dodatki. Prezentuje się pozostałym uczestnikom zabawy, którzy zapamiętują zaprezentowany strój. Następnie uczestnicy zamykają oczy. Wybrana osoba zamienia elementy stroju modela. Zadaniem pozostałych uczestników jest zidentyfikowanie zmiany.
10. Swobodna zabawa i taniec do muzyki
11. Taniec na lodzie
Każdy z uczestników otrzymuje kartkę papieru wielkości A3. Uczniowie tańczą na swojej kartce w dowolny sposób do prezentowanej muzyki, nie mogą jednak jej opuścić. Prowadzący zatrzymuje muzykę, uczniowie składają swoją kartkę na pół i tańczą dalej, tak długo, jak uda im się utrzymać na coraz mniejszej powierzchni.
12. Swobodna zabawa i taniec do muzyki
13. Śpiący bohaterzy i śpiące bohaterki
Prowadzący dzieli grupę na dwa zespoły. Jeden zespół zamienia się w drużynę superbohaterek i bohaterów, którzy udali się na odpoczynek – członkowie tego zespołu zastygają w bezruchu. Zadaniem drugiej ekipy jest „obudzenie” śpiących bohaterów – spowodowanie, żeby się poruszyli, np. poprzez rozbawienie; nie wolno jednak nikogo dotknąć ani poruszyć. W kolejnej rundzie następuje zmiana ról.
14. Podziękowanie za udział w zabawie, w zależności od chęci grupy – poczęstunek.
Bibliografia i netografia:
- https://blizejprzedszkola.pl/wpis-14782,scenariusz-zabawy-karnawalowej#adv
- opracowania i pomysły własne
- https://pl.wikipedia.org
- https://www.carnavaldebinche.be/history.html
- https://podrozniczo.pl/karnawal-w-wenecji/
- https://polen.diplo.de/pl-pl/02-themen/02-1-willkommen/0-braeuche/karneval_channel/karneval/482426
Scenariusz zabawy karnawałowej opracowała: Urszula Wesół
Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli