Autorski program zajęć wyrównawczych z języka angielskiego dla uczniów klasy VIII na podstawie podręcznika „English Class B1”
Wstęp
Prezentowany program został opracowany w oparciu o program nauczania języka angielskiego dla II etapu edukacyjnego. Program uwzględnia treści określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Przewidziany jest do realizacji w klasie VIII szkoły podstawowej.
Realizacja programu odbywa się na zajęciach wyrównawczych z języka angielskiego.
Celem realizacji programu jest wyrównanie deficytów, rozwijanie kreatywności i umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, usprawnienie komunikacji, poprawienie wyników z języka angielskiego oraz przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty.
Cele ogólne:
- Wyrównanie braków edukacyjnych oraz pogłębianie wiedzy.
- Umożliwienie uczniom uzyskania pozytywnych doświadczeń, które będą sprzyjać dalszej nauce języka.
- Kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec innych kultur.
- Pomoc w opanowaniu i utrwalaniu wiadomości przewidzianych w podstawie programowej.
- Zapobieganie powstawaniu zaległości i braków w materiale.
- Stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka.
Cele szczegółowe – uczeń:
- posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w zakresie tematów opisanych poniżej w treściach nauczania
- opanował podstawowe struktury gramatyczne i stosuje w typowych kontekstach sytuacyjnych (czasy i konstrukcje zdaniowe, rzeczowniki, przedimki, zaimki, przymiotniki, przysłówki, przyimki, liczebniki)
- posługuje się podstawowym zasobem środków językowych, które realizują różnorodne funkcje językowe
- rozumie proste wypowiedzi ustne i wypowiedzi pisemne
- tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne
- reaguje ustnie w typowych sytuacjach (przedstawianie siebie, nawiązywanie kontaktów towarzyskich, składanie życzeń, itp.) oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego
- przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie
- posiada podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach, które posługują się językiem angielskim.
Treści nauczania:
- Rodzina
- Czas wolny
- Zainteresowania
- Dom
- Zawody
- Życie codzienne
- Ubrania
- Uczucia
- Kraje i narodowości
- Dane personalne
- Umiejętności
- Media
- Miejsce zamieszkania
- Pogoda
- Klęski żywiołowe
- Podróżowanie
- Krajobraz
- Artykuły spożywcze
- Kupowanie jedzenia w restauracji
- Kultura
- Rodzaje filmów
- Uroczystości w różnych krajach
- Przysłówki opisujące ludzi
- Sport
- Baza noclegowa
- Cechy charakteru
- Święta
- Wygląd zewnętrzny
- Rodzaje zbrodni
- Przestępcy
- Edukacja
- Przedmioty nauczania
Zagadnienia gramatyczne:
- Present Simple
- Present Continuous
- Past Simple
- Past Continuous
- Present Perfect
- Past Perfect
- Future Simple
- be going to
- Strona bierna
- Mowa zależna
- Some/Any
- There is/There are
- Dopełniacz saksoński
- Zaimki dzierżawcze
- make/do/take w kolokacjach
- much/many/a lot of/(a)few/(a)little
- Czasowniki modalne
- have/get
Metody pracy:
- Aktywizująca
- Podająca (praca z książką)
- Metoda audiolingwalna (wspólne śpiewanie, drill-powtarzanie)
- Metoda komunikacyjna
- Gry językowe
- TPR (metoda reagowania całym ciałem)
Formy pracy:
- Praca indywidualna
- Praca grupowa
- Praca w parach
Pomoce dydaktyczne:
- Książka i zeszyt ćwiczeń
- Magnetofon
- Płyty CD
- Słowniki
- Laptop z Internetem
- Tablica interaktywna
- Kolorowe kredy lub markery (w przypadku tablicy suchościeralnej)
- Programy do nauki języka angielskiego
Ocenianie
Ponieważ zajęcia wyrównawcze są zajęciami nadobowiązkowymi, ocenianie na nich występuje wyłącznie w formie słownej. Wykazuje ono mocne strony ucznia i pełni rolę wyłącznie wspierającą. Jest stosowane celem korygowania przekonań, sprawności i technik działania. Ma za zadanie dać informację zwrotną, którą nauczyciel może się posłużyć w celu precyzyjnego dobierania metod nauczania i ich korygowania.
Ewaluacja
- Naturalną formą ewaluacji będzie poziom zadowolenia uczniów z własnych dokonań i umiejętności nabytych w czasie zajęć.
- Poczucie dobrze wykonanej pracy, a także zaangażowanie uczniów daje nauczycielowi obraz efektów wspólnej pracy.
- Wyniki osiągane przez uczniów na lekcjach języka angielskiego.
- Wyniki osiągane na egzaminie ósmoklasisty.
Efekty – uczeń:
- potrafi operować prostym słownictwem w języku angielskim
- potrafi formułować proste pytania i zdania w języku angielskim
- tworzy krótkie i proste wypowiedzi pisemne
- rozróżnia i rozumie podstawowe struktury gramatyczne
- jest ciekawy i otwarty na inne kultury
- nabiera pewności siebie w mówieniu oraz potrafi wyrazić swoje zdanie i opinię na dany temat.
Program zajęć wyrównawczych opracowała: Katarzyna Bąk – Czytelniczka Portalu