1. Wprowadzenie do tematu
Współczesne dzieci coraz częściej mają trudności w rozpoznawaniu, nazywaniu i przeżywaniu emocji. Umiejętność regulacji emocjonalnej odgrywa kluczową rolę w rozwoju psychospołecznym dziecka.
Książka Kolorowy potwór w przystępny i obrazowy sposób przedstawia świat emocji, przyporządkowując im kolory i proste opisy. To doskonała podstawa do cyklu zajęć biblioterapeutycznych, których celem jest wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci.
2. Założenia programu
Przeznaczenie: dzieci w wieku 5–8 lat (przedszkole, edukacja wczesnoszkolna)
Czas trwania: cykl 6 spotkań po 45 minut
Częstotliwość: 1 raz w tygodniu
Miejsce spotkań: biblioteka szkolna, sala zajęć, świetlica
Struktura zajęć:
Każde zajęcia mają układ:
- Część wstępna (integracja, zabawa)
- Część główna (czytanie, rozmowa, działania twórcze)
- Część końcowa (podsumowanie, ewaluacja)
3. Cele programu
Cele główne:
- rozwijanie umiejętności emocjonalnych
- rozpoznawanie i nazywanie emocji
- nauka wyrażania uczuć w sposób akceptowany społecznie
Cele szczegółowe:
- identyfikacja emocji takich jak: radość, smutek, złość, strach, spokój
- rozumienie przyczyn i skutków emocji
- wzmacnianie samoświadomości i empatii
4. Treści cyklu (tematy spotkań):
- Poznajemy Kolorowego Potwora i jego emocje (wprowadzenie do tematu)
- Żółty – radość
- Niebieski – smutek
- Czerwony – złość
- Czarny – strach
- Zielony – spokój. Podsumowanie
5. Procedury osiągania celów
Metody:
- biblioterapia
- rozmowa kierowana
- praca z metaforą
- techniki plastyczne
- zabawa ruchowa i relaksacja
Formy:
- zajęcia grupowe
- praca indywidualna
Środki i materiały:
- książka Kolorowy potwór
- kolorowe kartki, kredki, mazaki, farby
- nożyczki, klej
- emocjonalne buźki, baloniki, piórka, kamyczki
- maskotki
Literatura przedmiotu:
- Anna Llenas, Kolorowy potwór
6. Przewidywane osiągnięcia
Dziecko:
- rozpoznaje i nazywa emocje
- wie, że emocje są naturalne i każdy je przeżywa
- potrafi wyrazić swoje uczucia za pomocą słów, rysunku, ruchu
- rozumie, że emocje można porządkować i oswajać
7. Ewaluacja
Formatywna:
- Po każdych zajęciach: karta nastroju, pytanie podsumowujące, mimiczna skala uczuć.
Sumatywna:
- Na końcu cyklu: rysunek własnego „kolorowego potwora” i rozmowa o ulubionej emocji, rozmowa z dziećmi.
Scenariusz zajęć – spotkanie 1
Temat: Kolorowy potwór i jego pomieszane emocje
Cele:
- zapoznanie dzieci z książką Kolorowy potwór
- rozpoznanie podstawowych emocji
- wprowadzenie do idei „porządkowania” emocji i ich kolorów
Uczestnicy: grupa dzieci 5–8 lat
Czas trwania: 45 minut
Warunki: sala z miejscem na krąg i przestrzenią do pracy plastycznej
Metody i techniki:
- biblioterapia
- burza mózgów
- techniki plastyczne
- zabawa ruchowa
Formy:
- praca grupowa
- praca indywidualna
Środki:
- książka Kolorowy potwór
- kolorowe kartki, kredki, farby
- duże sylwety potwora (szablony)
- karteczki z emotkami
Literatura:
Anna Llenas – Kolorowy potwór
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Część wstępna – 10 minut
- Zabawa integracyjna „Emocje w ruchu”:
Dzieci poruszają się po sali – na hasło (np. „radość”) pokazują ją mimiką i ruchem. - Wprowadzenie:
- Rozmowa: Czy zawsze wiemy, co czujemy?
- Czym są emocje?
Część właściwa – 25 minut
- Czytanie książki Kolorowy potwór (z ekspresją i pokazywaniem ilustracji).
- Rozmowa po lekturze:
- Co się stało z Potworem?
- Dlaczego miał pomieszane emocje?
- Jakie kolory mają emocje?
3. Zadanie plastyczne: „Mój własny pomieszany potwór”:
- Dzieci kolorują szablon potwora dowolnymi kolorami – tak, jak się dzisiaj czują.
Część końcowa – 10 minut
- Prezentacja prac:
Każde dziecko opowiada, jakie kolory wybrało i dlaczego. - Ewaluacja:
- Dzieci wybierają z zestawu kart emotkę, która pokazuje ich obecny nastrój.
- Pytanie: Co najbardziej Ci się dziś podobało?
Pobierz program wraz ze scenariuszami
Autorka: Monika Szarek
Program i scenariusze zostały opracowane jako praca zaliczeniowa podczas kursu doskonalącego III stopnia z zakresu biblioterapii w Niepublicznej Placówce Doskonalenia Nauczycieli PERFECTUS prowadzonego przez Panią dr Wandę Matras-Mastalerz.
Serdecznie zapraszamy Państwa na kursy doskonalące z zakresu biblioterapii (I, II, III stopień) do naszej akredytowanej Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli PERFECTUS. Z ofertą można zapoznać się TUTAJ