25.5 C
Polska
wtorek, 15 lipca, 2025
Strona głównaEdukacja wczesnoszkolnaProgram zajęć biblioterapeutycznych na podstawie książki „Kolorowy potwór” Anny Llenas

Program zajęć biblioterapeutycznych na podstawie książki „Kolorowy potwór” Anny Llenas

1. Wprowadzenie do tematu

Współczesne dzieci coraz częściej mają trudności w rozpoznawaniu, nazywaniu i przeżywaniu emocji. Umiejętność regulacji emocjonalnej odgrywa kluczową rolę w rozwoju psychospołecznym dziecka.

Książka Kolorowy potwór w przystępny i obrazowy sposób przedstawia świat emocji, przyporządkowując im kolory i proste opisy. To doskonała podstawa do cyklu zajęć biblioterapeutycznych, których celem jest wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci.

2. Założenia programu

Przeznaczenie: dzieci w wieku 5–8 lat (przedszkole, edukacja wczesnoszkolna)

Czas trwania: cykl 6 spotkań po 45 minut

Częstotliwość: 1 raz w tygodniu

Miejsce spotkań: biblioteka szkolna, sala zajęć, świetlica

Struktura zajęć:

Każde zajęcia mają układ:

  • Część wstępna (integracja, zabawa)
  • Część główna (czytanie, rozmowa, działania twórcze)
  • Część końcowa (podsumowanie, ewaluacja)

3. Cele programu

Cele główne:

  • rozwijanie umiejętności emocjonalnych
  • rozpoznawanie i nazywanie emocji
  • nauka wyrażania uczuć w sposób akceptowany społecznie

Cele szczegółowe:

  • identyfikacja emocji takich jak: radość, smutek, złość, strach, spokój
  • rozumienie przyczyn i skutków emocji
  • wzmacnianie samoświadomości i empatii

4. Treści cyklu (tematy spotkań):

  1. Poznajemy Kolorowego Potwora i jego emocje (wprowadzenie do tematu)
  2. Żółty – radość
  3. Niebieski – smutek
  4. Czerwony – złość
  5. Czarny – strach
  6. Zielony – spokój. Podsumowanie

5. Procedury osiągania celów

Metody:

  • biblioterapia
  • rozmowa kierowana
  • praca z metaforą
  • techniki plastyczne
  • zabawa ruchowa i relaksacja

Formy:

  • zajęcia grupowe
  • praca indywidualna

Środki i materiały:

  • książka Kolorowy potwór
  • kolorowe kartki, kredki, mazaki, farby
  • nożyczki, klej
  • emocjonalne buźki, baloniki, piórka, kamyczki
  • maskotki

Literatura przedmiotu:

  • Anna Llenas, Kolorowy potwór

6. Przewidywane osiągnięcia

Dziecko:

  • rozpoznaje i nazywa emocje
  • wie, że emocje są naturalne i każdy je przeżywa
  • potrafi wyrazić swoje uczucia za pomocą słów, rysunku, ruchu
  • rozumie, że emocje można porządkować i oswajać

7. Ewaluacja

Formatywna:

  • Po każdych zajęciach: karta nastroju, pytanie podsumowujące, mimiczna skala uczuć.

Sumatywna:

  • Na końcu cyklu: rysunek własnego „kolorowego potwora” i rozmowa o ulubionej emocji, rozmowa z dziećmi.

Scenariusz zajęć – spotkanie 1

Temat: Kolorowy potwór i jego pomieszane emocje

Cele:

  • zapoznanie dzieci z książką Kolorowy potwór
  • rozpoznanie podstawowych emocji
  • wprowadzenie do idei „porządkowania” emocji i ich kolorów

Uczestnicy: grupa dzieci 5–8 lat 

Czas trwania: 45 minut

Warunki: sala z miejscem na krąg i przestrzenią do pracy plastycznej

Metody i techniki:

  • biblioterapia
  • burza mózgów
  • techniki plastyczne
  • zabawa ruchowa

Formy:

  • praca grupowa
  • praca indywidualna

Środki:

  • książka Kolorowy potwór
  • kolorowe kartki, kredki, farby
  • duże sylwety potwora (szablony)
  • karteczki z emotkami

Literatura:

Anna Llenas – Kolorowy potwór

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna – 10 minut

  1. Zabawa integracyjna „Emocje w ruchu”:
    Dzieci poruszają się po sali – na hasło (np. „radość”) pokazują ją mimiką i ruchem.
  2. Wprowadzenie:
  • Rozmowa: Czy zawsze wiemy, co czujemy?
  • Czym są emocje?

    Część właściwa – 25 minut

    1. Czytanie książki Kolorowy potwór (z ekspresją i pokazywaniem ilustracji).
    2. Rozmowa po lekturze:
    • Co się stało z Potworem?
    • Dlaczego miał pomieszane emocje?
    • Jakie kolory mają emocje?

    3. Zadanie plastyczne: „Mój własny pomieszany potwór”:

      • Dzieci kolorują szablon potwora dowolnymi kolorami – tak, jak się dzisiaj czują.

      Część końcowa – 10 minut

      1. Prezentacja prac:
        Każde dziecko opowiada, jakie kolory wybrało i dlaczego.
      2. Ewaluacja:
      • Dzieci wybierają z zestawu kart emotkę, która pokazuje ich obecny nastrój.
      • Pytanie: Co najbardziej Ci się dziś podobało?

      Pobierz program wraz ze scenariuszami

      Autorka: Monika Szarek


      Program i scenariusze zostały opracowane jako praca zaliczeniowa podczas kursu doskonalącego III stopnia z zakresu biblioterapii w Niepublicznej Placówce Doskonalenia Nauczycieli PERFECTUS prowadzonego przez Panią dr Wandę Matras-Mastalerz.

      Serdecznie zapraszamy Państwa na kursy doskonalące z zakresu biblioterapii (I, II, III stopień) do naszej akredytowanej Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli PERFECTUS. Z ofertą można zapoznać się TUTAJ

      PODOBNE ARTYKUŁY