Temat: Powstanie warszawskie – 63 dni chwały.
Cele – uczeń:
- pamięta daty: 1 VIII 1944 r., 2 X 1944 r.;
- rozumie przyczyny wybuchu powstania warszawskiego;
- rozumie, na czym polegał plan „Burza”;
- omawia, na czym polegał wkład żołnierzy, sanitariuszek, młodzieży polskiej w
przebieg powstania; - wymienia przyczyny klęski powstania.
Metody i formy pracy:
wykład informacyjny, rozmowa nauczająca, praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- prezentacja multimedialna,
- film „Muzeum Powstania Warszawskiego” (https://www.youtube.com/watch?v=BxlsrVqydKU)
- karty pracy,
- schemat i kartki samoprzylepne.
Tok lekcji:
Czynności nauczyciela: | Czynności uczniów: |
1. Czynności organizacyjno-porządkowe (powitanie klasy, sprawdzenie obecności) | Realizują polecenia nauczyciela dotyczące czynności organizacyjno-porządkowych. |
2. Wstęp Nauczyciel wyjaśnia, iż celem zajęć będzie omówienie przyczyn wybuchu powstania warszawskiego, powodów jego klęski, ale w szczególności wkładu żołnierzy, sanitariuszek, młodzieży i dzieci w walkę o wyzwolenie stolicy. | Odpowiedzi zgłaszających się uczniów. |
3. Rozwinięcie Temat: Powstanie warszawskie – 63 dni chwały. A) Geneza powstania. Nauczyciel podczas krótkiego wykładu omawia czas trwania zrywu, okoliczności jego wybuchu. B) Uczestnicy powstania i sytuacja ludności cywilnej. Nauczyciel wyświetla pokaz multimedialny i omawia zaangażowanie powstańców (żołnierzy, sanitariuszek i łączniczek oraz harcerzy), a także nakreśla sytuację ludności cywilnej w czasie trwania zrywu. Następnie nauczyciel zaprasza uczniów do wirtualnego zwiedzania muzeum poświęconego powstaniu (wyświetla film „Muzeum Powstania Warszawskiego”). Po projekcji filmu nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy (załącznik nr 1 i 2) i poleca ich uzupełnienie. | Uczniowie uważnie słuchają informacji przekazywanych przez nauczyciela. Uczniowie uzupełniają zadania i prezentują wytwory swojej pracy. |
4. Zakończenie W celu podsumowania zajęć nauczyciel wywiesza na tablicy schemat (załącznik nr 3), rozdaje uczniom kartki samoprzylepne. Poleca uczniom, aby zapisali na kartkach cechy, jakimi wykazywali się powstańcy oraz uczucia towarzyszące im podczas walk. | Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela uzupełniają schemat. |
Pobierz scenariusz z załącznikami
Autor: Magdalena Kuchta – nauczycielka historii PSP im. ks. kard. S. Wyszyńskiego w Lubichowie – Czytelniczka Portalu