Przedszkole nr ……
ul. ………
kod pocztowy i miejscowość
Nauczyciel stażysta: mgr Klaudia Chudyka
Opiekun stażu: ……………………
Mikołów wrzesień 2020
1. Dane osobowe:
- Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż: Klaudia Chudyka
- Miejsce pracy:
- Dyrektor:
- Imię i nazwisko opiekuna stażu:
- Posiadane kwalifikacje: Uniwersytet Śląski w Katowicach filia w Cieszynie, studia magisterskie, kierunek – Pedagogika, specjalność – Zintegrowana Edukacja Wczesnoszkolna i Wychowanie Przedszkolne. Uniwersytet Śląski w Katowicach, studia licencjackie, kierunek – Praca socjalna.
- Zajmowane stanowisko: Nauczyciel wychowania przedszkolnego.
2. Staż:
- Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2020 r.
- Długość stażu: 9 miesięcy
- Przewidywana data zakończenia stażu: 31.05.2021 r.
3. Cele stażu:
Cel główny: Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.
Cele szczegółowe:
- Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania Przedszkola nr ….. w tym:
- Procedur związanych z funkcjonowaniem przedszkola,
- Ustalonego regulaminu funkcjonowania przedszkola,
- Zasad etyki pracy w przedszkolu,
- Sposobów prowadzenia dokumentacji związanej z pracą nauczyciela
w przedszkolu, - Zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w przedszkolu.
- Uczestnictwo jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela co najmniej raz w miesiącu oraz omawianie ich
z prowadzącym obserwowanych zajęć. - Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu oraz omawianie ich.
- Przeprowadzenie co najmniej jednych zajęć w obecności dyrektora przedszkola w trakcie trwania stażu oraz omówienie ich.
- Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym, zwłaszcza w zakresie doskonalenia metod i form pracy.
- Doskonalenie własnego warsztatu pracy poprzez uczestnictwo w formach doskonalenia zawodowego nauczycieli (wewnątrz placówki i poza nią oraz samokształcenie).
- Umiejętność rozpoznawania potrzeb dziecka oraz indywidualizacja pracy.
- Znajomość środowiska dzieci i ich problemów oraz nawiązanie współpracy
z rodzicami dzieci. - Prowadzenie grupy informacyjnej w przestrzeni wirtualnej dla rodziców.
- Organizacja akcji charytatywnych w imieniu Przedszkola na rzecz placówek, fundacji lub indywidulanych osób potrzebujących.
4. Podstawa prawna:
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz.U. 2019 r. poz. 2215).
- Rozporządzenie MEN z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. 2018 poz. 1547).
- Rozporządzenie MEN z dnia 23 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. 2019 r. poz. 1650).
Plan rozwoju może podlegać modyfikacji ze względu na nowe potrzeby dzieci lub przedszkola.
Plan działania:
Zgodnie z: § 6 ust. 2 pkt. 1
Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania placówki
Lp. | Zadania do realizacji | Forma realizacji | Termin realizacji | Uwagi o realizacji | Dowód realizacji |
1. | Zapoznanie się z procedurami dotyczącymi zdobycia stopnia awansu. | Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 26.07.2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli oraz Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz.U. 2019 r. poz. 2215). | Wrzesień 2020 | Znajomość przepisów prawnych, rozmowa z opiekunem stażu na temat ich treści. | |
2. | Poznanie organizacji i zadań oraz zasad pracy przedszkola. Poznanie dokumentów obowiązujących w przedszkolu. | Udział w radzie pedagogicznej. Udział w spotkaniu z przedstawicielem wydawnictwa kart pracy dla dzieci. Zaznajomienie się z: – regulaminem funkcjonowania; – procedurami; – etyką pracy; – statutem przedszkola, – dokumentacją prowadzoną w przedszkolu, – planem pracy pedagogicznej, – podstawą programową, – dokumentacją związaną z przyjmowaniem dzieci do grup przedszkolnych, -harmonogramem wydarzeń przedszkolnych, – opracowanie konspektów zajęć, – protokołowanie zebrań z rodzicami i posiedzeń rady pedagogicznej, – tworzenie wpisów do dziennika, – tworzenie miesięcznych planów pracy, – przeprowadzenie diagnozy wstępnej wśród części podopiecznych, – prowadzenie bieżącej obserwacji dzieci. | Wrzesień 2020 Cały okres stażu. | Omawianie dokumentów przedszkolnych podczas zebrania organizacyjnego przy obecności opiekuna stażu. Notatki własne oraz protokoły. Tworzenie wpisów do dziennika. Wypełnione arkusze diagnozy. Wpisy do zeszytu obserwacji. | |
3. | Nawiązanie współpracy pomiędzy stażystą a opiekunem stażu. | Konsultacje związane z opracowaniem planu rozwoju zawodowego oraz ze sposobem realizowania zawartych w nim zobowiązań. – Wspólne opracowanie pisemnego kontraktu między stażystą a opiekunem stażu. – Ustalenie harmonogramu obserwacji zajęć opiekuna i prowadzenia zajęć przez stażystę. | Wrzesień 2020 | Zatwierdzenie planu rozwoju zawodowego przez opiekuna stażu. Podpisanie kontraktu oraz harmonogramu spotkań. Bieżące konsultacje. | |
4. | Znajomość podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w przedszkolu. | Udział w szkoleniu BHP. | Wrzesień 2020 | Zaświadczenie o ukończonym kursie BHP. | |
5. | Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. | Zbieranie materiału dokumentującego spełnianie zobowiązań wynikających z planu rozwoju osobistego i pisemnego kontraktu. | Cały okres stażu | Prowadzenie tzw. „Teczki stażysty”. Dokumentowanie wszelkich aktywności. | |
6. | Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. | Opis realizacji planu rozwoju zawodowego z uwzględnieniem zmian w planie rozwoju w razie powstania takiej potrzeby. Autoanaliza, autorefleksja. | Maj 2020 | Dokumentacja sprawozdawcza z realizowanego stażu. |
Zgodnie z: § 6 ust. 2 pkt. 2
Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań przedszkola
Lp. | Zadania do realizacji | Forma realizacji | Termin realizacji | Uwagi o realiza- cji | Dowód realizacji |
1. | Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu. | – Opracowanie konspektu zajęć, – konsultacje z opiekunem stażu, – dobór odpowiednich metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, – indywidualne podejście do dziecka, – uwzględnianie wymogów podstawy programowej podczas prowadzenia zajęć. | Co najmniej raz w miesiącu aż do ukończenia stażu. | Sporządzenie konspektu zajęć zatwierdzonego przez opiekuna stażu. Notatki własne po odbytej rozmowie z opiekunem stażu. | |
2. | W trakcie stażu dyrektor szkoły obserwuje i omawia z nauczycielem co najmniej jedne prowadzone przez niego zajęcia. | Przeprowadzenie co najmniej jednych zajęć w trakcie trwania stażu przy obecności dyrektora. Omówienie zajęć po ich zakończeniu z dyrektorem. | Raz w ciągu trwania stażu. | Notatki własne sporządzone po rozmowie z dyrektorem. | |
3. | Hospitowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu. | Obserwowanie zajęć w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu, zgodnie z wytycznymi określonymi przez opiekuna stażu. Zwrócenie uwagi na warsztat nauczyciela (metody, formy, środki dydaktyczne). Omówienie z opiekunem stażu obserwowanych zajęć. | Wrzesień – maj | Samodzielnie sporządzony protokół z hospitowanych zajęć. Własne notatki oraz wnioski, ustalone na podstawie rozmów z opiekunem stażu. | |
4. | Podnoszenie własnych kwalifikacji pedagogicznych. | Udział w wewnątrz przedszkolnych szkoleniach i warsztatach podnoszących kwalifikacje pracowników. Udział w zewnętrznych szkoleniach, kursach podnoszących kwalifikacje pracowników. Poszerzanie wiedzy dydaktycznej i merytorycznej poprzez czytanie książek i artykułów pedagogicznych. | Cały okres stażu. | Certyfikaty, zaświadczenia o ukończonych kursach/szkoleniach. Notatki własne sporządzone na podstawie pedagogicznych książek, artykułów, czasopism. | |
5. | Dzielenie się posiadaną wiedzą z innymi nauczycielami. | Przeprowadzenie zajęć z zachowaniem elementów alternatywnej pedagogiki Marii Montessori. Publikacja planu rozwoju zawodowego w Internecie. | Cały okres trwania stażu. | Przygotowanie konspektu zajęć. Pedagogiczne portale Internetowe. | |
6. | Doskonalenie multimedialnych technik pracy. | Przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej. Samodzielne opracowanie pomocy dydaktycznych. Prowadzenie grupy na portalu społecznościowym dla rodziców dzieci z danej grupy przedszkolnej. Tworzenie dyplomów, znaczków dla dzieci, kącików tematycznych za pomocą różnych programów komputerowych. Śledzenie informacji dotyczących aktualizacji prawa oświatowego. Korzystanie z poczty elektronicznej oraz innych komunikatorów w celu utrzymania kontaktu z rodzicami wychowanków. | Cały okres stażu. | Płyta CD z dokumentacją stażu. Płyta CD z opracowanymi pomocami. Wgląd do grupy na portalu społecznościowym. Zdjęcia stworzonych pomocy, dyplomów oraz innych wykonanych materiałów. | |
7. | Tworzenie grupowej kroniki. | Fotorelacja z ważnych dni grupy przygotowana w formie albumu pamiątkowego. | Cały okres stażu. | Stworzenie albumu dla dzieci w formie elektronicznej. | |
8. | Organizacja i udział w uroczystościach i imprezach przedszkolnych oraz w wycieczkach. | Organizowanie ważnych wydarzeń w życiu przedszkola oraz grupy: – Dzień Przedszkolaka, – Dzień Pluszowego Misia, – Dzień Matki, itp. | Cały okres stażu. | Konspekty zajęć, notatki własne, zdjęcia. | |
9. | Prowadzenie akcji charytatywnych w Przedszkolu. | Organizacja akcji „Góra grosza”. Współpraca ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Zwierząt Powiatu Mikołowskiego Pro Animali. Prowadzenie akcji charytatywnej: Odkręcamy – pomagamy! | Cały okres stażu. | Zaświadczenia, zdjęcia. |
Zgodnie z: § 6 ust. 2 pkt. 3
Znajomość środowiska dzieci, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem
Lp. | Zadania do realizacji | Forma realizacji | Termin realizacji | Uwagi o realizacji | Dowód realizacji |
1. | Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci. | – Analiza dokumentów, tj. orzeczenia, opinie, – konsultacje z wychowawcą grupy, – z logopedą, – systematyczna współpraca z rodzicami dziecka, – obserwacja dziecka, analiza wytworów jego pracy, – rozmowa z dzieckiem, – rozpoznanie zasobów grupy oraz ich słabości. | Cały okres stażu. | Notatki własne. | |
2. | Współpraca ze środowiskiem rodzinnym dziecka, tj. rodzicami, opiekunami prawnymi dziecka, asystentami rodziny. | Regularne rozmowy z rodzicami, opiekunami prawnymi o bieżącej sytuacji dziecka. Organizowanie spotkań z rodzicami, uczestnictwo w konsultacjach. Angażowanie rodziców w życie grupy za pomocą cyberprzestrzeni. | Cały okres stażu. | Grupa na portalu społecznościowym dla rodziców. Notatki z przeprowadzonych rozmów. | |
3. | Analiza środowiska przedszkolnego, w którym funkcjonuje dziecko. | Stała współpraca z pozostałymi osobami pracującymi z dzieckiem, innymi nauczycielami mającymi kontakt z dzieckiem. Obserwacja dziecka w trakcie poszczególnych działań i zajęć. Merytoryczne rozmowy z opiekunem stażu odnośnie zachowań dziecka, jego postępów oraz niepowodzeń. | Cały okres stażu. | Notatki własne. Arkusz obserwacji. | |
4. | Prowadzenie zebrań z rodzicami bądź konsultacji. | Rozmowy z rodzicami o postępach dziecka a także zachowaniu. | Cały okres stażu. | Wpisy do grupowego zeszytu obserwacji. Obecność opiekuna stażu. |
Zgodnie z: § 6 ust. 2 pkt. 4
Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć
Lp. | Zadania do realizacji | Forma realizacji | Termin realizacji | Uwagi o realizacji | Dowód realizacji |
1. | Ocena umiejętności omawiania obserwowanych zajęć. | Konsultacje z opiekunem stażu oraz wyciąganie wniosków. | Cały okres stażu | Notatki własne. | |
2. | Ocena umiejętności omawiania prowadzonych zajęć. | Konsultację z opiekunem stażu. Wyciąganie konstruktywnych wniosków i budowanie dalszej pracy w oparciu o nie. | Cały okres stażu | Notatki własne. |
………………………
(podpis dyrektora)
………………………
(podpis opiekuna stażu)
………………………
(podpis stażysty)
Plan rozwoju zawodowego nauczyciela opracowała: Klaudia Chudyka – Czytelniczka Portalu