Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli DZ. Ustaw z 2018 r., poz. 1574 ze zmianami
Monika Steinke-Wawrzyniak
nauczyciel – wychowawca w świetlicy
Szkoła Podstawowa Nr 56 w Szczecinie
Rozpoczęcie stażu:
2 września 2021 r.
Okres stażu:
2 lata i 9 miesięcy
Przewidywany termin zakończenia stażu:
31 maja 2024 r.
§ 8 ust. 3 pkt 1
Umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia, narzędzi multimedialnych i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia się
L.p. | Zadania do realizacji | Formy i sposoby realizacji | Terminy |
1. | Doskonalenie warsztatu pracy z wykorzystaniem metod aktywizujących. | – Wykorzystanie metod aktywizujących poznanych na lekcjach otwartych innych nauczycieli, tworzenie własnej bazy metod. – „Kółko i krzyżyk” – wprowadzenie i stosowanie zabawy, podczas której dzieci będą samodzielnie oceniać własne zachowanie podczas zajęć świetlicowych. – „Słownik, przyjaciel w potyczkach z ortografią”, wprowadzenie cyklicznych zajęć, podczas których uczniowie będą utrwalać pisownię problemowych wyrazów oraz nauczą się korzystania ze słownika ortograficznego. – Prowadzenie zajęć z uczniami z wykorzystaniem metod aktywizujących np.: Zabawy w dramy – kalambury o zawodach, mam pomysł – burza mózgów, potrafię wygrywać, ale i przegrywać – gry dydaktyczne. | cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu |
2. | Wykorzystanie technologii komputerowej oraz poszerzanie wiedzy na temat sposobów używania technologii informacyjnej. | – Korzystanie w czasie zajęć z komputera, projektora oraz innych urządzeń multimedialnych. – Przygotowanie prezentacji multimedialnej z dziedziny doradztwa zawodowego, „Zawodowy zawrót głowy” – informacje o zawodach medycznych, usługowych oraz nauczyciela. – Przygotowywanie dyplomów, ogłoszeń, sprawozdań oraz dokumentacji stażowej. – Obsługa dziennika elektronicznego. – Korzystanie z poczty elektronicznej, rozmowy indywidualne i telefoniczne z rodzicami. | cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu |
3. | Wykorzystanie Internetu jako źródła informacji. | – Odwiedzanie stron internetowych dotyczących oświaty, portali edukacyjnych itp. – Poszukiwanie inspiracji, nowych pomysłów twórczych do pracy z uczniami. – Wyszukiwanie i przygotowywanie materiałów do zajęć, opracowanie scenariuszy zajęć. | cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu |
§ 8 ust. 3 pkt 2
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć
L.p. | Zadania do realizacji | Formy i sposoby realizacji | Terminy |
1. | Opublikowanie planu rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego, ubiegającego się o awans na nauczyciela dyplomowanego. | – Opublikowanie w portalu internetowym zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego. | listopad 2021 r. |
2. | Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, czynna współpraca z nauczycielami. | – Udostępnianie innym nauczycielom własnych opracowań i materiałów, scenariuszy zajęć, imprez, programów, pomocy dydaktycznych: „Szuflada Belfra”. – Realizacja zadań z projektu „Ręka w rękę”- czynna wymiana informacji oraz współpraca z wychowawcami klas. – Realizacja zadań wynikających z zadań zespołów eksperckich. – Realizacja zadań wynikających z zaleceń nadzoru pedagogicznego oraz zadań projektu „Praktyka czyni mistrza”. – Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli. | cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu |
§ 8 ust. 3 pkt 3
Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych
L.p. | Zadania do realizacji | Formy i sposoby realizacji | Terminy |
1. | Udział w projektach szkolnych. | – Organizacja imprez i uroczystości szkolnych takich jak: * Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego * Pasowanie klas pierwszych na Marynarza * Dzień Niepodległości * Koncert kolęd * Pasowanie klas pierwszych na czytelnika * Święta Majowe * Uroczyste zakończenie roku szkolnego. | cały okres stażu zgodnie z Planem Pracy Szkoły |
2. | Współpraca z: – Radą Rodziców – Radą Osiedla „Śródmieście Północ” – Przedszkolami – Komisją socjalną. | – Udział przedstawicieli RR i RO w uroczystościach szkolnych. – Organizacja konkursów plastycznych. – Zorganizowanie kiermaszu książek dla dzieci i młodzieży. – Pomoc w organizacji uroczystości, przygotowanie kartek okolicznościowych dla emerytów. | cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu |
3. | Promocja szkoły. | – Aktywny udział w organizacji Dni Otwartych Szkoły, zabawy z chustą Klanza, czytanie fragmentów ciekawych książek, przygotowywanie zakładek. – Czytanki-słuchanki, w ramach akcji „Poranek z książką”, czytanie krótkich opowiadań lub fragmentów książek, rozbudzanie w uczniach sympatii i chęci samodzielnego czytania. -Zorganizowanie wystawy prac uczniów naszej szkoły na terenie Szkoły Podstawowej Nr 7 w Szczecinie, powstałych w wyniku konkursów lub zajęć plastycznych. | cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu |
4. | Kultywowanie tradycji morskich. | – Zaczytani marynarze – poranki z książką o tematyce morskiej. – Czynny udział w organizacji uroczystości Pasowania na Marynarza klas pierwszych. – Zabawy w dramy – życie na morzu. – Nauka i utrwalanie pieśni szkoły, szant. – Organizacja konkursów plastycznych. | cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu |
5. | Realizacja zadań zespołu zdrowia i bezpieczeństwa. | – Wdrażanie zadań z projektu; zjedz śniadanie – mózg ma takie wymaganie. – Wspólne spożywanie i przygotowywanie śniadań w świetlicy szkolnej. – Pij wodę – utrwalanie zdrowych nawyków. | cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu |
6. | Realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych wychowawcy świetlicy. | – Działania związane z realizacją celów i zadań placówki, które związane są ze Statutem Szkoły. – Stała współpraca z rodzicami, wychowawcami klas, z pedagogiem szkolnym w rozpoznawaniu i rozwiązywaniu trudności wychowawczych. – Organizowanie pogadanek na temat zagrożeń dzisiejszego świata. – Cykliczne pogadanki oraz utrwalanie zasad postępowania w czasie pandemii Covid-19. Wdrażanie procedur bezpieczeństwa mających na celu zapobieganie i przeciwdziałanie Covid-19, akcja „Myj ręce”, „Dbamy o zdrowie swoje i innych”. – Zaangażowanie w działania ekologiczne, realizacja zadań z modułu „Duży i mały ratuje świat cały”, utrwalanie nawyku oszczędzania wody, minimalizacji i segregacji odpadów. | kontakty w zależności od potrzeb oraz według grafiku zebrań, konsultacji i wywiadówek w trakcie stażu cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu |
§ 8 ust. 3 pkt 4a
Opracowanie i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
L.p. | Zadania do realizacji | Formy i sposoby realizacji | Terminy |
1. | Opracowanie programu szkolnego „Logowanie na czytanie – historii poznawanie”. | – Rozpowszechnianie i wdrażanie założeń programu: – Książka ma głos – nagranie audiobooka z legendami. – Poranki z książką – wspólne czytanie. – Akcja – bicie rekordu w czytaniu. – Akcja – czytamy jednym tchem. – Zabierz mnie na święta i ferie zimowe. – Żywa lekcja historii, spotkania z ludźmi związanymi z historią. – Odwiedziny czytelni szkolnej, Książnicy Pomorskiej. – Escape Room historyczny – „Wojenna walizka wspomnień”, „Przyjaciele Szarych Szeregów”. | cały okres stażu |
2. | Opracowanie modułu do pracy w świetlicy – „Moduł ekologiczny – duży i mały ratuje świat cały”. | – Przygotowanie scenariuszy zajęć o konieczności oszczędzania wody, ograniczania plastiku, segregacji i minimalizacji odpadów. – Mały ekolog – uczniowie siedzą w kole i po kolei opowiadają, co zrobili dla naszej planety i jakie mają pomysły na ratunek świata w przyszłości. – Wystawy prac przygotowanych w ramach zajęć: oszczędzamy wodę, ograniczamy ilość plastiku w naszym życiu, segregacja śmieci, recykling. – Świetlicowe zalesianie, próba wyhodowania drzewek z kasztanów, żołędzi lub pestek owocowych i indywidualne wysadzanie ich przez dzieci w parkach, ogrodach itp. | cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu |
§ 8 ust. 3 pkt. 4b
Wykonywanie zadań opiekuna stażu, opiekuna praktyk pedagogicznych, nauczyciela-doradcy metodycznego, przewodniczącego zespołu nauczycieli, koordynatora wolontariatu, koordynatora projektu, kuratora społecznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, rzeczoznawcy do spraw podręczników
L.p. | Zadania do realizacji | Formy i sposoby realizacji | Terminy |
1. | Pełnienie funkcji opiekuna stażu na nauczyciela kontraktowego. | – Opieka nad stażystą, wspólne przygotowanie planu rozwoju nauczyciela stażysty. – Sporządzenie harmonogramu wzajemnej obserwacji zajęć. – Wymiana spostrzeżeń oraz uwag po obserwacji zajęć. – Zachęcanie i pomoc w doskonaleniu i wzbogacaniu warsztatu nauczyciela i wychowawcy świetlicy. – Tworzenie i realizacja wspólnych projektów: moduł ekologiczny, poranki z książką, świetlicowe śniadania, itp. | wg potrzeb, cały okres stażu |
Autor: Monika Steinke-Wawrzyniak – Czytelniczka Portalu