Plan pracy wychowawczej
w klasie V
na rok szkolny ………………
Treści wychowawczo-profilaktyczne do realizacji dla klas V
OBSZAR | ZADANIA DLA KLASY V | PLANOWANE DZIAŁANIA |
Zdrowie – edukacja zdrowotna | – Zachęcanie uczniów do pracy nad własną motywacją oraz analizą czynników, które ich demotywują. | – Jak wyznaczać sobie cele, a później je realizować? – Moje sukcesy i porażki. Co motywuje, a co zniechęca? |
– Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych. | – Właściwe pakowanie plecaków uczniowskich – co powinno się w nich znaleźć. Jak odciążyć tornister? – „Zdrowo jesz, lepiej żyjesz” – czyli co zabierać na drugie śniadanie do szkoły. | |
– Prezentowanie sposobów pokonywania własnych słabości oraz akceptowania ograniczeń i niedoskonałości. | – „Cyrk motyli” – spostrzeżenia na temat filmu. – „Mój biegun” – odczucia po obejrzeniu filmu. – Jak zaakceptować siebie. Walka z kompleksami. | |
Relacje – kształtowanie postaw społecznych | – Rozwijanie umiejętności rozumienia innych, która sprzyja efektywnej współpracy. | – Co to jest tolerancja? |
– Wyzwalanie chęci do działania na rzecz innych osób w celu poprawy ich sytuacji (wolontariat). | – W jaki sposób wspierać innych w potrzebie. Fundacje, stowarzyszenia (WOŚP, Fundacja Magia). | |
– Rozwijanie poczucia przynależności do grupy (samorząd uczniowski, klub, drużyna, wspólnota). | – Kontrakt klasowy. – Wybór trójki klasowej. | |
– Kształtowanie otwartości na doświadczenia innych ludzi, ich sposobów rozwiązywania problemów, na nową wiedzę. | – Przypomnienie zasad zachowania obowiązujących w naszej szkole: Szanuję siebie, szanuję innych, szanuję swoją i cudzą własność, jestem uczciwy. – Ciekawe pasje – poznajemy nową wiedzę. – Peer learning, czyli nauka przez wymianę wiedzy. | |
– Rozwijanie świadomości dotyczącej roli osób znaczących i autorytetów. | – Kto jest moim autorytetem? | |
– Orientacja zawodowa. | – Zaproszenie gościa specjalnego na lekcję wychowawczą, który opowie o swojej pracy na co dzień, jej wadach i zaletach. | |
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań | – Rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów. | – Moje zainteresowania, moje hobby, moi idole. |
– Budowanie samoświadomości dotyczącej praw, wartości, wpływów oraz postaw. | – Przypomnienie statutu szkoły, prawa i obowiązki ucznia. – 100 – lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. | |
– Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji. | – Jak radzić sobie z emocjami. | |
– Rozwijanie umiejętności właściwego zachowania się z uwzględnieniem sytuacji i miejsca. | – Omówienie podstawowych zasad zachowania w miejscach publicznych (np. w teatrze, kinie, muzeum). – Przypomnienie dróg ewakuacji i sposobów wchodzenia i opuszczania miejsca, w którym odbywa się impreza. – Przestrzeganie zasad zachowania uczniów podczas przerw (np. bezpieczne przemieszczanie się po korytarzach, schodach i boisku, wykorzystywanie przerw na odpoczynek i zjedzenie śniadania) i zajęć. | |
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) | – Rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy w sytuacji konfliktu – podstawy negocjacji i mediacji. | – Konflikt w klasie. Jak rozmawiać, żeby go rozwiązać. – Metoda Wspólnej Sprawy, czyli jak reagować w sytuacji przemocy. |
– Rozwijanie umiejętności identyfikowania przyczyn własnego postępowania. | – Agresja słowna – co o niej wiem? – Fobie, lęki i zaburzenia XXI wieku. | |
– Dokonywanie analizy wpływu nastawienia do siebie i innych na motywację do podejmowania różnorodnych zachowań. | – Samoocena zachowania niewłaściwego. Myślę nad przyczynami i skutkami postępowania. | |
– Rozwijanie poczucia osobistej odpowiedzialności, zachęcanie do angażowania się w prawidłowe i zdrowe zachowania. | – Nie – dla używek. – Zdrowa rywalizacja. – Bezpieczeństwo w czasie wakacji. | |
– Doskonalenie umiejętności rozpoznawania symptomów uzależnienia od komputera i Internetu. | – Uzależnienia od telefonu, komputera i Internetu. – Cyberprzemoc. |
Propozycja tematów lekcji wychowawczych w poszczególnych miesiącach
MIESIĄC | TEMATYKA |
WRZESIEŃ | 1. Kontrakt Klasowy. 2. Wybór trójki klasowej. 3. Przestrzeganie zasad zachowania uczniów podczas przerw (np. bezpieczne przemieszczanie się po korytarzach, schodach i boisku, wykorzystywanie przerw na odpoczynek i zjedzenie śniadania) i zajęć. 4. Przypomnienie dróg ewakuacji i sposobów wchodzenia i opuszczania miejsca, w którym odbywa się impreza. 5. Przypomnienie statutu szkoły, prawa i obowiązki ucznia. |
PAŹDZIERNIK | 1. Właściwe pakowanie plecaków uczniowskich – co powinno się w nich znaleźć. Jak odciążyć tornister? 2. Omówienie podstawowych zasad zachowania w miejscach publicznych (np. w teatrze, kinie, muzeum). 3. Przypomnienie zasad zachowania obowiązujących w naszej szkole: Szanuję siebie, szanuję innych, szanuję swoją i cudzą własność, jestem uczciwy. 4. Konflikt w klasie. Jak rozmawiać, żeby go rozwiązać. ZMIANA: Komunikacja w klasie. |
LISTOPAD | 1. 100 – lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. 2. Jak radzić sobie z emocjami. 3. Cyberprzemoc. |
GRUDZIEŃ | 1. „Cyrk motyli” – spostrzeżenia na temat filmu. 2. W jaki sposób wspierać innych w potrzebie. Fundacje, stowarzyszenia (WOŚP, Fundacja Magia). 3. Jak wyznaczać sobie cele, a później je realizować? |
STYCZEŃ | 1. Kto jest moim autorytetem? 2. Agresja słowna – co o niej wiem? 3. Zdrowa rywalizacja. |
LUTY | 1. Samoocena zachowania niewłaściwego. Myślę nad przyczynami i skutkami postępowania. 2. „Zdrowo jesz, lepiej żyjesz” – czyli co zabierać na drugie śniadanie do szkoły. 3. Fobie, lęki i zaburzenia XXI wieku. |
MARZEC | 1. Co to jest tolerancja? 2. Uzależnienia od telefonu, komputera i Internetu. 3. „Mój biegun” – odczucia po obejrzeniu filmu. |
KWIECIEŃ | 1. Jak zaakceptować siebie. Walka z kompleksami. 2. Zaproszenie gościa specjalnego – orientacja zawodowa. |
MAJ | 1. Peer learning, czyli nauka przez wymianę wiedzy. 2. Nie – dla używek. 3. Metoda Wspólnej Sprawy, czyli jak reagować w sytuacji przemocy. |
CZERWIEC | 1. Moje sukcesy i porażki. Co motywuje, a co zniechęca? 2. Ciekawe pasje – poznajemy nową wiedzę. 3. Bezpieczeństwo w czasie wakacji. |
Wychowawca klasy
Plan pracy wychowawczej opracowała: Natalia Karwat – Czytelniczka Portalu