4.6 C
Polska
środa, 4 grudnia, 2024
Strona głównaKlasy 4-8Plan pracy wychowawczej w klasie V

Plan pracy wychowawczej w klasie V

Plan pracy wychowawczej

w klasie V

na rok szkolny ………………

Treści wychowawczo-profilaktyczne do realizacji dla klas V

OBSZARZADANIA DLA KLASY VPLANOWANE DZIAŁANIA
Zdrowie – edukacja zdrowotna– Zachęcanie uczniów do pracy nad własną motywacją oraz analizą czynników, które ich demotywują.  – Jak wyznaczać sobie cele, a później je realizować?

– Moje sukcesy i porażki. Co motywuje, a co zniechęca?  
– Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych.– Właściwe pakowanie plecaków uczniowskich – co powinno się w nich znaleźć. Jak odciążyć tornister?

– „Zdrowo jesz, lepiej żyjesz” – czyli co zabierać na drugie śniadanie do szkoły.  
– Prezentowanie sposobów pokonywania własnych słabości oraz akceptowania ograniczeń i niedoskonałości.  – „Cyrk motyli” – spostrzeżenia na temat filmu.  

– „Mój biegun” – odczucia po obejrzeniu filmu.

– Jak zaakceptować siebie. Walka z kompleksami.  
Relacje – kształtowanie postaw społecznych– Rozwijanie umiejętności rozumienia innych, która sprzyja efektywnej współpracy.  – Co to jest tolerancja?  
– Wyzwalanie chęci do działania na rzecz innych osób w celu poprawy ich sytuacji (wolontariat).  – W jaki sposób wspierać innych w potrzebie. Fundacje, stowarzyszenia (WOŚP, Fundacja Magia).
– Rozwijanie poczucia przynależności do grupy (samorząd uczniowski, klub, drużyna, wspólnota).  – Kontrakt klasowy.

– Wybór trójki klasowej.
– Kształtowanie otwartości na doświadczenia innych ludzi, ich sposobów rozwiązywania problemów, na nową wiedzę.  – Przypomnienie zasad zachowania obowiązujących w naszej szkole: Szanuję siebie, szanuję innych, szanuję swoją i cudzą własność, jestem uczciwy.

– Ciekawe pasje – poznajemy nową wiedzę.

– Peer learning, czyli nauka przez wymianę wiedzy.  
– Rozwijanie świadomości dotyczącej roli osób znaczących i autorytetów.– Kto jest moim autorytetem?
– Orientacja zawodowa.  – Zaproszenie gościa specjalnego na lekcję wychowawczą, który opowie o swojej pracy na co dzień, jej wadach i zaletach.  
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań– Rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów.  – Moje zainteresowania, moje hobby, moi idole.  
– Budowanie samoświadomości dotyczącej praw, wartości, wpływów oraz postaw.  – Przypomnienie statutu szkoły, prawa i obowiązki ucznia.

– 100 – lecie odzyskania przez Polskę niepodległości.  
– Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji.  – Jak radzić sobie z emocjami.
– Rozwijanie umiejętności właściwego zachowania się  z uwzględnieniem sytuacji i miejsca.  – Omówienie podstawowych zasad zachowania w miejscach publicznych (np. w teatrze, kinie, muzeum).  

– Przypomnienie dróg ewakuacji i sposobów wchodzenia i opuszczania miejsca, w którym odbywa się impreza.  

– Przestrzeganie zasad zachowania uczniów podczas przerw (np. bezpieczne przemieszczanie się po korytarzach, schodach i boisku, wykorzystywanie przerw na odpoczynek i zjedzenie śniadania) i zajęć.  
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych)– Rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy w sytuacji konfliktu – podstawy negocjacji i mediacji.  – Konflikt w klasie. Jak rozmawiać, żeby go rozwiązać.

– Metoda Wspólnej Sprawy, czyli jak reagować w sytuacji przemocy.  
– Rozwijanie umiejętności identyfikowania przyczyn własnego postępowania.  – Agresja słowna – co o niej wiem?

– Fobie, lęki i zaburzenia XXI wieku.
– Dokonywanie analizy wpływu nastawienia do siebie i innych na motywację do podejmowania różnorodnych zachowań.  – Samoocena zachowania niewłaściwego. Myślę nad przyczynami i skutkami postępowania.
– Rozwijanie poczucia osobistej odpowiedzialności, zachęcanie do angażowania się w prawidłowe i zdrowe zachowania.  – Nie – dla używek.

– Zdrowa rywalizacja.

– Bezpieczeństwo w czasie wakacji.
– Doskonalenie umiejętności rozpoznawania symptomów uzależnienia od komputera i Internetu.  – Uzależnienia od telefonu, komputera i Internetu.

– Cyberprzemoc.

Propozycja tematów lekcji wychowawczych w poszczególnych miesiącach

MIESIĄCTEMATYKA
WRZESIEŃ1. Kontrakt Klasowy.
2. Wybór trójki klasowej.
3. Przestrzeganie zasad zachowania uczniów podczas przerw (np. bezpieczne przemieszczanie się po korytarzach, schodach i boisku, wykorzystywanie przerw na odpoczynek i zjedzenie śniadania) i zajęć.
4. Przypomnienie dróg ewakuacji i sposobów wchodzenia i opuszczania miejsca, w którym odbywa się impreza.
5. Przypomnienie statutu szkoły, prawa i obowiązki ucznia.  
PAŹDZIERNIK1. Właściwe pakowanie plecaków uczniowskich – co powinno się w nich znaleźć. Jak odciążyć tornister?
2. Omówienie podstawowych zasad zachowania w miejscach publicznych (np. w teatrze, kinie, muzeum).
3. Przypomnienie zasad zachowania obowiązujących w naszej szkole: Szanuję siebie, szanuję innych, szanuję swoją i cudzą własność, jestem uczciwy.
4. Konflikt w klasie. Jak rozmawiać, żeby go rozwiązać. ZMIANA: Komunikacja w klasie.  
LISTOPAD1. 100 – lecie odzyskania przez Polskę niepodległości.
2. Jak radzić sobie z emocjami.
3. Cyberprzemoc.  
GRUDZIEŃ1. „Cyrk motyli” – spostrzeżenia na temat filmu.
2. W jaki sposób wspierać innych w potrzebie. Fundacje, stowarzyszenia (WOŚP, Fundacja Magia).
3. Jak wyznaczać sobie cele, a później je realizować?
STYCZEŃ1. Kto jest moim autorytetem?
2. Agresja słowna – co o niej wiem?
3. Zdrowa rywalizacja.
                               LUTY1. Samoocena zachowania niewłaściwego. Myślę nad przyczynami i skutkami postępowania.
2. „Zdrowo jesz, lepiej żyjesz” – czyli co zabierać na drugie śniadanie do szkoły.
3. Fobie, lęki i zaburzenia XXI wieku.
MARZEC1. Co to jest tolerancja?
2. Uzależnienia od telefonu, komputera i Internetu.
3. „Mój biegun” – odczucia po obejrzeniu filmu.  
KWIECIEŃ1. Jak zaakceptować siebie. Walka z kompleksami.
2. Zaproszenie gościa specjalnego – orientacja zawodowa.
MAJ1. Peer learning, czyli nauka przez wymianę wiedzy.
2. Nie – dla używek.
3. Metoda Wspólnej Sprawy, czyli jak reagować w sytuacji przemocy.
CZERWIEC1. Moje sukcesy i porażki. Co motywuje, a co zniechęca?
2. Ciekawe pasje – poznajemy nową wiedzę.
3. Bezpieczeństwo w czasie wakacji.

Wychowawca klasy

Plan pracy wychowawczej opracowała: Natalia Karwat – Czytelniczka Portalu

PODOBNE ARTYKUŁY