3.5 C
Polska
czwartek, 25 kwietnia, 2024
Strona głównaEdukacja wczesnoszkolnaOkazja edukacyjna - Ahoj morska przygodo!

Okazja edukacyjna – Ahoj morska przygodo!

Temat: Ahoj morska przygodo!

Okazja edukacyjna dla klas 1-3

I. Przedmiot odkrycia dziecka

Dziecko odkrywa, że morze daje nie tylko bogactwo w postaci np.: ryb, muszelek czy bursztynów, ale także można pływać po nim statkiem.

II. Punkt wyjścia zajęć

Zaproszenie na zajęcia zawodowego marynarza, który opowiada dzieciom o swojej pracy oraz odpowiada na pytania przez nie zadawane.

III. Zadania

1. Obejrzyjcie na tablicy interaktywnej różne typy pojazdów wodnych (np.: kajaku, żaglówki, parostatku, promu, łodzi podwodnej czy motorówki).

2. Wysłuchajcie piosenki Marii Terlikowskiej, pt. Piosenka rybaka (i inne) i wybierzcie razem tę, której się wspólnie nauczymy.

3. Powtarzajcie za mną tekst piosenki:

Pierwsza zwrotka – po jednym wersie,

po dwa wersy,

cała zwrotka.

Refren – w całości.

4. Zaśpiewajmy razem całą piosenkę.

  • dwa razy z linią melodyczną plus słowa,
  • raz bez słów, tylko sama linia melodyczna.

5. Sala zajęć jako statek – zamieńcie się w pokład statku.

  • połóżcie się na dywanie i zamknijcie oczy,
  • wyobraźcie sobie, że wszyscy jesteśmy teraz nad morzem (nauczyciel odtwarza nagranie),
  • wstańcie, ja jestem kapitanem, a wy jesteście moją załogą,
  • każdy bierze ręce i kładzie je na boczkach sąsiada,
  • wszyscy razem tańczymy w rytm piosenki,
  • gdy usłyszycie dźwięk gwizdka, zmieniacie kierunek rejsu naszego statku.

6. Zaplanujcie wymarzoną trasę rejsu statkiem (mapa wód morskich). Niech każdy z was podejdzie po kolei do tablicy interaktywnej i paluszkiem wytoczy trasę rejsu.

7. Przyrządźcie w domu razem z rodzicami kanapki i picie potrzebne wam na wycieczkę.

8. (nad morzem) Załóżcie wszyscy kamizelki ratunkowe i usiądźcie wygodnie na miejscach.

9. Podziwiajcie widoki i przyglądajcie się uważnie innym statkom i pojazdom wodnym.

10. (w muzeum morza) Przyjrzyjcie się dokładnie różnym eksponatom (muszelki, bursztyny, rybki, itp.).

11. (po powrocie) Namalujcie za pomocą pasteli na kartkach swój rejs statkiem z naszej wspólnej wycieczki.

12. Usiądźcie na dywanie:

Jakie skarby możemy znaleźć w morzu oprócz smacznych ryb?

Jakie rodzaje statków lub pojazdów zapamiętaliście?

Czy wolicie poruszać się drogą lądową (samochodem/autobusem), czy wolicie podróżować statkiem?

Jak nazywa się morze, nad którym byliśmy na ostatniej wycieczce?

Kto to jest marynarz?

Czym zajmuje się marynarz?

IV. Warunki materialne:

tablica interaktywna, odtwarzacz cd, nagrania muzyczne: piosenki oraz odgłosy morza, statki i pojazdy wodne, eksponaty muzealne, kamizelki ratunkowe, kartki z bloku rysunkowego formatu A4, pastele.

V. Element wymagający wyeksponowania

Morze jest pełne naturalnych bogactw, takich jak: ryby, muszelki, bursztyny. Zapewnia ono również miejsce pracy dla wielu marynarzy. Po morzu poruszamy się transportem wodnym (tj.: motorówki, żaglówki, statki, łodzie podwodne, prom, itp.).

Autor: Magdalena Bajsicka – Czytelniczka Portalu

PODOBNE ARTYKUŁY