Temat: Ahoj morska przygodo!
Okazja edukacyjna dla klas 1-3
I. Przedmiot odkrycia dziecka
Dziecko odkrywa, że morze daje nie tylko bogactwo w postaci np.: ryb, muszelek czy bursztynów, ale także można pływać po nim statkiem.
II. Punkt wyjścia zajęć
Zaproszenie na zajęcia zawodowego marynarza, który opowiada dzieciom o swojej pracy oraz odpowiada na pytania przez nie zadawane.
III. Zadania
1. Obejrzyjcie na tablicy interaktywnej różne typy pojazdów wodnych (np.: kajaku, żaglówki, parostatku, promu, łodzi podwodnej czy motorówki).
2. Wysłuchajcie piosenki Marii Terlikowskiej, pt. Piosenka rybaka (i inne) i wybierzcie razem tę, której się wspólnie nauczymy.
3. Powtarzajcie za mną tekst piosenki:
Pierwsza zwrotka – po jednym wersie,
po dwa wersy,
cała zwrotka.
Refren – w całości.
4. Zaśpiewajmy razem całą piosenkę.
- dwa razy z linią melodyczną plus słowa,
- raz bez słów, tylko sama linia melodyczna.
5. Sala zajęć jako statek – zamieńcie się w pokład statku.
- połóżcie się na dywanie i zamknijcie oczy,
- wyobraźcie sobie, że wszyscy jesteśmy teraz nad morzem (nauczyciel odtwarza nagranie),
- wstańcie, ja jestem kapitanem, a wy jesteście moją załogą,
- każdy bierze ręce i kładzie je na boczkach sąsiada,
- wszyscy razem tańczymy w rytm piosenki,
- gdy usłyszycie dźwięk gwizdka, zmieniacie kierunek rejsu naszego statku.
6. Zaplanujcie wymarzoną trasę rejsu statkiem (mapa wód morskich). Niech każdy z was podejdzie po kolei do tablicy interaktywnej i paluszkiem wytoczy trasę rejsu.
7. Przyrządźcie w domu razem z rodzicami kanapki i picie potrzebne wam na wycieczkę.
8. (nad morzem) Załóżcie wszyscy kamizelki ratunkowe i usiądźcie wygodnie na miejscach.
9. Podziwiajcie widoki i przyglądajcie się uważnie innym statkom i pojazdom wodnym.
10. (w muzeum morza) Przyjrzyjcie się dokładnie różnym eksponatom (muszelki, bursztyny, rybki, itp.).
11. (po powrocie) Namalujcie za pomocą pasteli na kartkach swój rejs statkiem z naszej wspólnej wycieczki.
12. Usiądźcie na dywanie:
Jakie skarby możemy znaleźć w morzu oprócz smacznych ryb?
Jakie rodzaje statków lub pojazdów zapamiętaliście?
Czy wolicie poruszać się drogą lądową (samochodem/autobusem), czy wolicie podróżować statkiem?
Jak nazywa się morze, nad którym byliśmy na ostatniej wycieczce?
Kto to jest marynarz?
Czym zajmuje się marynarz?
IV. Warunki materialne:
tablica interaktywna, odtwarzacz cd, nagrania muzyczne: piosenki oraz odgłosy morza, statki i pojazdy wodne, eksponaty muzealne, kamizelki ratunkowe, kartki z bloku rysunkowego formatu A4, pastele.
V. Element wymagający wyeksponowania
Morze jest pełne naturalnych bogactw, takich jak: ryby, muszelki, bursztyny. Zapewnia ono również miejsce pracy dla wielu marynarzy. Po morzu poruszamy się transportem wodnym (tj.: motorówki, żaglówki, statki, łodzie podwodne, prom, itp.).
Autor: Magdalena Bajsicka – Czytelniczka Portalu