Debata oksfordzka to sformalizowany typ dyskusji, który – pomimo szczególnych walorów edukacyjnych – nie cieszy się powszechną popularnością w polskich szkołach podstawowych. Choć metoda ta może wydawać się zbyt wymagająca dla młodszych użytkowników języka, wcale nie musi wiązać się z szeregiem trudności w praktyce. By prawidłowo ją zastosować, warto jednak zadbać o kilka istotnych czynników, dzięki którym zminimalizuje się ryzyko niepowodzenia.
Zasady debaty oksfordzkiej
W ramach debaty oksfordzkiej można zaangażować w zasadzie cały zespół klasowy. Wśród uczestników tego przedsięwzięcia wyróżnia się następujące role:
- Marszałek – osoba czuwająca nad porządkiem dyskusji i dbająca o przestrzeganie regulaminu; rozpoczyna spotkanie poprzez przywitanie zebranych i ogłasza tezę debaty (która powinna mieć formę zdania twierdzącego). Ma także prawo do udzielania głosu i napominania uczestników, kiedy dochodzi do naruszania ogólnie przyjętych zasad. Marszałkowi może asystować sekretarz, zajmujący się przede wszystkim aspektami technicznymi, np. mierzeniem czasu wypowiedzi poszczególnych mówców i kontrolą sprzętu wykorzystywanego podczas dyskusji.
- Propozycja – drużyna składająca się tradycyjnie z czterech osób, która ma na celu obronę (udowodnienie) tezy; zasiada po prawej stronie marszałka i rozpoczyna debatę, dzięki czemu może wyznaczyć obszary, w jakich będzie toczyła się dyskusja.
- Opozycja – drużyna składająca się tradycyjnie z czterech osób, która ma na celu obalenie tezy; zasiada po lewej stronie marszałka i kończy debatę, dzięki czemu może wyraziście zaprezentować swoją kontrargumentację.
- Jurorzy/sędziowie – doświadczona i przygotowana grupa osób dokonująca oceny debaty na podstawie kryteriów zawartych w karcie oceny; każdy juror ma obowiązek wskazać drużynę, która jego zdaniem wygrała dyskusję.
- Audytorium/publiczność – grupa osób, do której przemawiają mówcy propozycji i opozycji; wraz z jurorami może mieć wpływ na wynik debaty (w określonych proporcjach głosu).
Przypisanie drużyny do propozycji lub opozycji odbywa się zazwyczaj tuż przed samą debatą w drodze losowania. Każdy uczestnik dyskusji powinien więc znać tezę z odpowiednim wyprzedzeniem, aby mógł się przygotować do prowadzenia sporu po obu stronach. Zasadniczą częścią przedsięwzięcia są pięciominutowe wystąpienia ośmiu mówców (czterech z propozycji i czterech z opozycji), którzy zasiadają naprzeciwko siebie zgodnie z kolejnością zabierania głosu. Cała dyskusja opiera się na naprzemiennych wypowiedziach obu zespołów, począwszy od opinii pierwszego mówcy propozycji:
- Pierwsi mówcy – rozpoczynają debatę, wprowadzają i definiują tezę oraz zarysowują linię argumentacyjną swojej drużyny.
- Drudzy mówcy – rozwijają argumentację, wyjaśniają i udowadniają stanowiska swoich drużyn.
- Trzeci mówcy – zajmują się kontrargumentacją; wskazują błędy logiczne i komentują przykłady swoich przeciwników.
- Czwarci mówcy – dokonują podsumowania i wyjaśniają, dlaczego to właśnie ich drużyna zwyciężyła spór.
Dynamiczny charakter debaty wymaga od mówców elastyczności – konieczności reagowania na zmieniającą się sytuację. Okoliczności, w jakich odbywa się dyskusja, mogą więc niejednokrotnie wymusić wyjście uczestników z podstawowych ról, a także modyfikację przygotowanych wcześniej strategii.
Interakcja między drużynami przyjmuje zazwyczaj dwie następujące formy:
- członkowie strony przeciwnej mają możliwość zgłaszania informacji i zadawania pytań osobie, która przemawia w danym momencie (nie można tego robić jedynie w tzw. „czasie chronionym”, czyli zazwyczaj na początku i na końcu wypowiedzi)
- podczas debaty każda drużyna może jednorazowo zgłosić „ad vocem” do wybranego przemówienia, które polega na zaprezentowaniu krótkiej wypowiedzi kontrargumentacyjnej; „ad vocem” nie może zgłosić:
1) mówca aktualnie przemawiającego zespołu
2) mówca, który przemawia następny w kolejności
3) żadna osoba podczas przemówienia czwartych mówców
W debacie oksfordzkiej przyznaje się ponadto punkty ujemne za niepożądane zachowania, do których można zaliczyć: przedłużanie czasu wystąpienia, wykorzystywanie argumentów ad personam, używanie wulgaryzmów, a także rozmowy i inne formy zakłócania porządku dyskusji.
Zastosowanie debaty oksfordzkiej w praktyce dydaktycznej – co warto wziąć pod uwagę?
Przy wprowadzaniu debaty oksfordzkiej do praktyki dydaktycznej warto wziąć pod uwagę kilka istotnych aspektów:
- uczniowie powinni zostać zapoznani z zasadami debaty oksfordzkiej (np. w ramach całej jednej godziny lekcyjnej)
- ze względu na małe doświadczenie uczniów w zakresie wystąpień publicznych nauczyciel powinien zadbać o stworzenie harmonijnego środowiska, w którym żadnemu podopiecznemu nie będzie towarzyszyła obawa przed oceną rówieśników
- przy początkowych próbach wdrażania tej metody nauczyciel powinien obsadzić poszczególnych uczniów w takich rolach, które najlepiej odpowiadają ich indywidualnym uwarunkowaniom; przy kolejnych podejściach zaleca się zmianę wcześniejszych stanowisk
- rekomendowane jest rozpoczynanie od prostych tematów i stopniowe zwiększanie ich złożoności
- przy wyborze tezy nauczyciel powinien mieć na uwadze zainteresowania uczniów, by mogli poczuć, że dyskusja jest dla nich ważna
- nauczyciel powinien ustalić z uczniami odpowiednią ilość czasu na przygotowanie się do debaty
- w trakcie całego procesu przygotowywania (zwłaszcza na początku) nauczyciel powinien kontrolować pracę drużyn, weryfikować jakość wykorzystywanych źródeł, udzielać porad, odpowiedzi na pytania itp.
Bibliografia i netografia:
- Buksak L., Szkoła mówców. Myśl i prezentuj inaczej niż wszyscy, Gliwice 2019.
- https://ampdo.pl/wp-content/uploads/2017/08/AMPDO_Zasady-Debaty.pdf, dostęp: luty 2025.
- https://portal.librus.pl/szkola/artykuly/co-to-jest-debata-oksfordzka-i-dlaczego-warto-poznac-jej-formule?, dostęp: luty 2025.
- https://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia-edukacyjne/6017-debata-oksfordzka-w-szkole?, dostęp: luty 2025.
Autorka: Joanna Pałka
Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli
