Temat: Szkoła na Czarnym Lądzie
Cele operacyjne – uczeń:
- wskazuje elementy świata przedstawionego (miejsce akcji, czas, bohaterów)
- porównuje własne doświadczenia do doświadczeń bohaterów
- nazywa wartości ważne dla bohaterów utworu
- wskazuje na mapie państwa, o których mowa w czytance (nazywa je po polsku i po angielsku)
- porównuje swoją szkołę ze szkołą w Ruandzie (po polsku i angielsku)
- utrwala i poznaje słownictwo w języku angielskim związane ze szkołą
Metody i formy pracy:
- indywidualna, grupowa
- praca z tekstem
- odpowiadanie na pytania do tekstu
- wskazywanie na mapie
- wypełnianie tabeli odnoszącej się do tekstu
- ćwiczenia językowe
Materiały:
- Podręcznik do klasy 4 „Miedzy nami” A. Łuczak, A. Murdzek, czytanka „Dzieci z Czarnego Lądu” R. Piątkowskiej
- Załącznik nr 1 (tabelka)
- Załącznik nr 2 (karta pracy)
Przebieg lekcji
(przy założeniu, że uczniowie wcześniej zapoznali się z tekstem)
1. Faza organizacyjna
- Sprawdzenie listy obecności
– Listen to your names and say present or absent?
2. Faza właściwa
- Co wiemy o Elce i Tymku – bohaterach czytanki?
Tymek i Ela to rodzeństwo, Tymek uczy się w szkole podstawowej, a Elka jest nauczycielką angielskiego, przez rok pracowała w Zambii, ucząc tamtejsze dzieci.
- Co jest tematem rozmowy bohaterów?
Elka opowiada bratu o swoich doświadczeniach w pracy w Afryce, dokładniej mówi o Nathanie i Chamie.
- Jakie państwa afrykańskie pojawiają się w tekście?
Uczniowie pokazują je także na mapie. Można w ramach podpowiedzi podać uczniom pierwszą literę i zapisać je na tablicy w dwóch językach.
- Z-ambia/Zambia
- R-uanda/Rwanda
- S-udan/ Sudan
- K-enia/Kenia
- U-ganda/Uganda
Następnie wykorzystując translator Google odtworzyć prawidłową wymowę nazw państw – uczniowie powtarzają.
Wniosek: Zapisujemy nazwy prawie tak samo, ale wymowa jest różna.
- Jaki klimat panuje w środkowej Afryce?
What’s the weather like In Africa?
Is it hot or cold? How hot is it? (It is very hot.)
Do you like hot temperature? (I don’t like heat.)
- Let’s open the books, page 118.
- Charakteryzujemy Nathana I Chamę – w postaci kwestionariusza – wypełnioną kartę uczniowie wklejają do zeszytu. Można podzielić klasę na dziewczyny i chłopców – każda grupa zajmuje się jedną z postaci, a następnie odczytujemy wyniki pracy.
- Co jest ważne dla bohaterów? (rozmowa kierowana z całą klasą, zgłaszają się ochotnicy).
- to, żeby zdobyć wykształcenie
- wykształcenie to szansa na lepsze życie
- żeby wyrwać się z biedy
- pomóc swoim bliskim
- zmienić państwo/miejsce, w którym żyją
- i Nathan i Chama wybierają zawody, w których mogą działać dla innych, pomagać ludziom
- Co jest dla nich wartością? (nauka, wykształcenie, rodzina)
- Co jest wartością dla Eli, która pracowała w Afryce? (pomaganie słabszym, działanie na rzecz innych, wyrównywanie szans; można wytłumaczyć dzieciom to pojęcie).
- Let’ read about school In Rwanda… (str. 120).
- Karta pracy – słownictwo związane ze szkołą – Załącznik nr 2
A) Łączenie obrazka z odpowiednim słowem.
B) Wyjaśnienie znaczenia słów takich jak:
teachers, notebooks, school uniform, students, computers, canteen, classrooms, interactive whiteboard, posters, books, chairs, school playground.
What do we have in our school/ in our class? (dzieci zapisują swoje zdania w zeszycie)
np. We have classrooms, school playground, Interactive whiteboard.
In our classes we have desks, chairs, boards, books, posters ect.
Children in Rwanda don’t have desks, chairs, books, boards…
3. Faza podsumowująca
- Dlaczego dostęp do edukacji jest tak ważny dla dzieci w różnych częściach świata? Czy jest on ważny także dla nas, uczniów w Polsce? Uzasadnij swoje zdanie (swobodne wypowiedzi uczniów).
Pobierz scenariusz załącznikami
Autor: Agata Drewnicz-Kaczmarek – Czytelniczka Portalu