Organizacja Narodów Zjednoczonych ustanowiła 2 kwietnia Światowym Dniem Świadomości Autyzmu. Ideą tego dnia jest, zgodnie z nazwą, podnoszenie świadomości społecznej i szerzenie wiedzy na temat rozwoju w spektrum autyzmu oraz – na co szczególnie zwracają uwagę środowiska zrzeszające najbardziej zainteresowane osoby – budowanie świata przyjaznego dla ludzi o różnorodnych cechach i potrzebach.
Propozycje działań dla dorosłych
Konkretne działania, dzięki którym możemy przyczynić się do realizacji tego celu, to na przykład:
- udział w szkoleniu, konferencji, innej formie, dzięki której zyskamy aktualną wiedzę
- aktywne zaprzeczanie stereotypom na temat spektrum autyzmu, np.: autyzm dotyczy tylko chłopców, osoby z autyzmem nie komunikują się werbalnie, nie prezentują potrzeb społecznych
- opublikowanie materiałów: broszury, artykułu na temat rozwoju w spektrum autyzmu
- lektura książki lub obejrzenie filmu związanych z tematyką autyzmu, zorganizowanie wspólnej projekcji lub mini biblioteki
- przyłączenie się do akcji charytatywnej: zbiórki, wydarzenia sportowego, których celem jest zebranie funduszy dla osób z autyzmem potrzebujących takich form wsparcia
- praca nad własną postawą, świadomością i elastycznością wobec zachowań, które mogą – nie muszą – towarzyszyć rozwojowi w spektrum autyzmu, a które nikomu nie zagrażają, np.: mniej intensywny kontakt wzrokowy, zatykanie uszu, podskakiwanie czy wymachiwanie rękami.
Propozycje działań dla dzieci
Najmłodsi najlepiej uczą się przez działanie – jeśli więc chcemy przybliżyć naszym podopiecznym neuroróżnorodny sposób odbierania świata oraz budować postawę otwartości wobec różnorodności, możemy skorzystać z następujących pomysłów:
- przywitać się różnymi częściami ciała
- przejść do sali zajęć inną drogą niż zwykle, pokonać korytarz lub schody idąc tyłem (z zachowaniem dbałości o bezpieczeństwo)
- wykonywać zadania, np. rysowanie lub budowanie z klocków, ręką niedominującą
- przygotować zadania – wyzwania angażujące zmysły:
– odszukanie drobnych przedmiotów ukrytych w pudełku wypełnionym ziarnami, mając założone grube rękawice
– rozpoznawanie smaków i zapachów (kawałków owoców i warzyw, musów owocowych, kisielu, galaretki, przypraw, wacików nasączonych olejkami) z zamkniętymi oczami
– wyszukiwanie obrazku lub przedmiotu o określonych cechach umieszczonego wśród innych (zabawa typu bystre oczko)
– rozpoznanie dźwięku lub komunikatu nadawanego w szumie – jednoczesne mówienie/odtwarzanie dźwięku i emitowanie dźwięków przeszkadzających
– odczytanie komunikatu nadawanego bez słów
- wykonać wspólną pracę typu kolorowanka XXL, mandala lub łańcuch utworzony z szablonów odrysowanych dłoni, symbolizującą bycie razem, wspólne działanie i szacunek dla każdego człowieka.
Netografia:
https://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/2188653;jsessionid=C426D4B708760809E72C944B68156FEA, dostęp z dnia 16.03.2025
https://prodeste.pl/, dostęp z dnia 16.03.2025
https://polskiautyzm.pl/, dostęp z dnia 16.03.2025
https://synapsis.org.pl/, dostęp z dnia 16.03.2025
Autorka: Urszula Wesół – pedagog specjalny
Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli