Temat zajęć: „Poznajemy różne zwierzęta”
(grupa ok. 20 dzieci w wieku 4/5 lat)
1. Cele ogólne:
- wprowadzenie nowej piosenki pt. „Zwierzęta hodowlane”
- zapoznanie dzieci z nazwami i cechami charakterystycznymi różnych zwierząt
2. Cele szczegółowe:
- doskonalenie pamięci muzycznej
- wykonywanie ćwiczeń oddechowych
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej
- doskonalenie słuchu
- rozwijanie koncentracji
- rozpoznawanie różnych instrumentów muzycznych
- kształtowanie poczucia rytmu
3. Formy aktywności:
- śpiew
- zabawy ruchowe
- gra na instrumentach
- wypowiedź (burza mózgów)
- zabawy pobudzające i hamujące
4. Metody pracy:
- indywidualna
- grupowa
5. Pomoce:
- instrumenty (flet, bębenek, cymbałki, harmonijka, trójkąty itp.)
- nagrania różnych odgłosów zwierząt
- obrazki przedstawiające omawiane zwierzęta
- płyty z muzyką relaksacyjną
Przebieg zajęć
1) Powitanie dzieci: (czas trwania: ok. 15-20 minut)
Najpierw nauczycielka wraz z dziećmi śpiewa piosenkę.
„Już zajęcia zaczynamy,
wszyscy się witamy.
Każda buzia uśmiechnięta,
nikt już się nie dąsa.
hop i hop i hop i hop tutaj fanie cały rok
nawet kiedy pada deszcz i gdy bardzo zimno jest.
hop i hop i hop i hop tutaj fanie cały rok
nawet kiedy pada deszcz i gdy bardzo zimno jest”.
Następnie wszystkie dzieci witają się między sobą, nauczycielka mówi w jaki sposób np. teraz się witamy – jedną rączkę podajemy a drugą machamy; teraz się witamy – nisko się kłaniamy a nasze rączki na głowie trzymamy.
Jeżeli jest dużo dzieci, to mogą stać w kole i witać się z osobami stojącymi obok, natomiast jeśli dzieci jest mało, to każda osoba wita każdą.
2) Wprowadzenie w temat zajęć: (czas trwania: ok. 15 minut)
Nauczycielka opowiada dzieciom o czym będą dzisiejsze zajęcia. Zadaje dzieciom różne pytania np. Jakie znają zwierzęta? Jak one wyglądają? Co jedzą te zwierzątka? Czy mają w domu jakieś zwierzątko? itp.
3) Ćwiczenia oddechowe – krótkie wyciszenie: (czas trwania: ok. 5 minut)
Po rozmowie z dziećmi na temat zwierząt następuje moment krótkiego wyciszenia, przygotowania ich do dalszej części zajęć. Nauczycielka włącza płytę z muzyką relaksacyjną, i wykonuje z dziećmi najprostsze ćwiczenia oddechowe w pozycji leżącej (dzieci wykonują „pajacyki” leżąc na dywanie – głęboki wdech nosem i wydech buzią).
4) Zagadka muzyczna: (czas trwania: ok. 15 minut)
Dzieci siedzą w kółeczku, nauczycielka odtwarza z płyty różne odgłosy zwierząt, zadaniem dzieci jest odgadnięcie jak nazywa się to zwierzę.
5) Nauka piosenki: (czas trwania: ok. 20-30 minut)
Na początku nauczycielka śpiewa dzieciom piosenkę pt. „Zwierzęta hodowlane”
Mam ja na wsi dom bogaty,
gospodarzę sam,
czworonogie i skrzydlate
tam zwierzęta mam!
Mam konie w stajni
krowy w oborze,
świnie w chlewiku,
psy dwa na dworze.
Mój dobytek kwicze, kwacze,
chrumka, muczy, gęga, gdacze!
A ja biegam, karmię, poję,
biedy się nie boję!
Mam ja na wsi dom bogaty,
gospodarzę sam,
czworonogie i skrzydlate
tam zwierzęta mam!
Kury w kurniku,
kaczki w sadzawce,
w szopie indyki,
gęsi na trawce.
Mój dobytek kwicze, kwacze,
chrumka, muczy, gęga, gdacze!
A ja biegam, karmię, poję,
biedy się nie boję!
Następnie dzieci uczą się piosenki i wspólnie ją śpiewają, w trakcie śpiewania dzieci naśladują odgłosy zwierząt.
6) Rozmowa na temat piosenki: (czas trwania: 15 minut)
Nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści piosenki (np. O czym jest ta piosenka? Jakie zwierzątka w niej występują? Jak one wyglądają? Jak się zachowują, jakie odgłosy wydają?).
7) Zabawy ruchowe: (czas trwania: 15 minut)
Dzieci naśladują zachowania różnych zwierząt np. nauczycielka mówi dzieciom, co mają pokazywać, jeśli sami nie potrafią, to wcześniej im demonstruje np. (pokażcie jak dziobią kurki, jak konik grzebie w ziemi, jak chodzą gęsi, jak kogucik stoi na płocie na jednej nodze, jak śpi krówka itp.).
8) Odpoczynek: (czas trwania: 15 minut)
Nauczycielka mówi dzieciom, że teraz zamieniają się w dowolne zwierzątka z piosenki, (każde dziecko samodzielnie wybiera sobie, jakim zwierzątkiem chce być) i mówi, że teraz wszystkie zwierzątka idą na łąkę, żeby odpocząć. Dzieci udają się na krótkie leżakowanie do swojego kącika odpoczynku, nauczycielka włącza im płytę z odgłosami lasu, wyciszającymi.
9) Dopasuj odpowiednie obrazki: (czas trwania: 15 minut)
Nauczycielka dzieli uczniów na grupy 4 – osobowe, każda z nich otrzymuje obrazki przedstawiające różne zwierzęta. Następnie nauczycielka razem z dziećmi śpiewa piosenkę, którą dzisiaj poznali, zadaniem dzieci jest wybrać odpowiednie obrazki z tymi zwierzątkami, które występują w piosence i ułożyć je w odpowiedniej kolejności, w jakiej się pojawiają.
10) Zabawy pobudzająco-hamujące (czas trwania: 20 minut)
Dzieci pozostają w tych samych grupach, nauczycielka mówi im, jakimi będą zwierzątkami, każda grupa zwierzątek ma przypisany inny instrument:
gr. I – kurki – bębenek
gr. II – koniki – flet
gr. III – gęsi – cymbałki
gr. IV – krówki – trójkąty
Zabawa polega na tym, że wszystkie zwierzątka wychodzą na spacer na łąkę, po usłyszeniu dźwięku danego instrumentu grupa, której przypisany jest instrument, musi wykonać polecenie, które powie pani nauczycielka np. wszystkie zwierzątka maszerują, nagle słychać cymbałki pani mówi zwierzątka odpoczywają pod drzewem i wtedy gęsi powinny rozpoznać, że jest do nich i np. położyć się (nauczycielka jest schowana, żeby dzieci nie widziały, na jakim instrumencie gra).
11) Zakończenie zajęć (czas trwania: 15 minut)
Na zakończenie zajęć dzieci przypominają sobie piosenkę, jakiej się uczyły. Następnie przy muzyce relaksacyjnej wykonują ćwiczenia oddechowe. Nauczycielka opowiada, że zbliża się już noc i zwierzątka idą do swojej zagrody spać. Po chwili wyciszenia wszyscy się żegnamy:
„Już do domu nadszedł czas, żegnam was, żegnam was,
Dziękuję za miły czas,
Jutro znów spotkamy się, aby wspólnie bawić się”
12) Bibliografia:
- Bogdanowicz Z., Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005
- Jeżowska M., Wielki śpiewnik dla dzieci. (dostęp on-line)
Konspekt zajęć muzycznych opracowała: Irena Daniel – Czytelniczka Portalu