8.8 C
Polska
niedziela, 13 października, 2024
Strona głównaEdukacja wczesnoszkolnaKonspekt zajęć integracyjnych w edukacji wczesnoszkolnej - Myślę pozytywnie

Konspekt zajęć integracyjnych w edukacji wczesnoszkolnej – Myślę pozytywnie

Konspekt zajęć integracyjnych prowadzonych online na Platformie MS Teams na zespole klasowym

Temat: Myślę pozytywnie

Prowadzący:

Beata Bożek

Data:

13.04.2021 r.

Czas trwania zajęć:

30 min.

Klasa:

I a

Cele:

  • doskonalenie umiejętności komunikacyjnych, w tym prezentowania własnego punktu widzenia
  • uświadomienie uczniom tego, że mają wpływ na to, jak odbierają rzeczywistość
  • zapoznanie z praktykami pozwalającymi dbać o pozytywne myśli i uczucia na co dzień
  • uświadomienie wpływu dobrych wspomnień na nastrój
  • kształtowanie odporności psychicznej

Metody pracy:

samodzielnego dochodzenia do wiedzy, dyskusja, wizualizacja

Formy pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne:

fragment nagrania muzyki relaksacyjnej, komiks fragment bajki „Śpiąca Królewna” (źródło: „Czytam mamie i tacie. Śpiąca Królewna”, prof. Jagoda Cieszyńska), rysunek PLECAKA PEŁNEGO RADOŚCI, bajka o pozytywnym zającu (źródło: miastodzieci.pl), film z mini wykładem edukacyjnym „Jak trenować pozytywne myślenie?” (źródło: Fundacja Uniwersytet dzieci)

Przebieg zajęć:

1. Nawiązanie do tematu zajęć – przedstawienie uczniom fragmentu komiksu bajki o „Śpiącej Królewnie” (załącznik nr 1). Omówienie mocy dobrych życzeń, jakimi obdarowywana była Królewna od dnia narodzin. Uświadomienie uczniom wpływu dobroci i pozytywnego myślenia na przebieg zdarzeń i szczęśliwe zakończenie.

2. Relaksacja – udostępnienie uczniom muzyki relaksacyjnej do wysłuchania, w celu wywołania pozytywnego nastroju (załącznik nr 2).

3. Wizualizacja – odczytanie uczniom tekstu wizualizacyjnego w celu przywołania dobrych wspomnień związanych z wakacjami: „Przypomnij sobie wakacje, które wspominasz najlepiej. Gdzie wtedy byłeś/byłaś? Co Cię otaczało? Co widziałeś/aś wokół siebie? Przypomnij sobie krajobrazy, kolory, architekturę, miejsca, które najmocniej zapadły Ci w pamięć. Z kim spędzałeś/aś czas? Kto towarzyszył Ci w odkrywaniu tego miejsca? Jakie wspólne przygody mieliście? Jak spędzaliście ten czas? Jaka potrawa szczególnie zapadła Ci w pamięć? Jaki miała smak? Wróć w te miejsca myślami. Rozejrzyj się dookoła. Co widzisz? Co słyszysz? Co czujesz?”. Wysłuchanie opowieści uczniów na temat wspomnień przywołanych pytaniami nauczyciela.

4. Trening pozytywności – zachęcenie uczniów do przywoływania dobrych myśli, dotyczących pozytywnych rzeczy, które spotkały ich w ostatnim czasie. Uświadomienie uczniom wpływu pozytywnych emocji (wywołanych miłymi wspomnieniami) na pozytywne myślenie.

5. „Plecak pełen radości” – opowiadanie o „niewidzialnym plecaku pełnym radości”:

Chciałabym, żebyście wyobrazili sobie, że wszyscy ludzie na świecie prze cały czas noszą ze sobą niewidzialne plecaki. Ja mam taki plecak. I wy. I wasi rodzice, rodzeństwo, koleżanki i koledzy z innych klas, wasi dziadkowie i sąsiedzi, i pan sprzedawca, i kierowca autobusu, i pani doktor. Każdy cały czas nosi ze sobą niewidzialny plecak.

Wasze szkolne plecaki służą do przenoszenia książek i przyborów szkolnych. A to jest bardzo specjalny plecak, który służy do noszenia miłych, ciepłych uczuć, np. radości, dobrego samopoczucia, zadowolenia z siebie, szczęścia.

Jesteśmy szczęśliwi i zadowoleni, kiedy nasze plecaki są pełne tych dobrych uczuć. Jak myślicie? Jak czujemy się, kiedy nasze plecaki są puste? (smutni, samotni, zestresowani, nic nam się nie chce, płaczemy). Jak uważacie – lepiej jest mieć pusty czy pełny plecak? Dlaczego? – A czy ktoś z was ma pomysł, co zrobić, żeby mieć pełny plecak? – Rozmowa z dziećmi.

Sprawiamy, że czyjś plecak jest pełny, kiedy się do nich uśmiechamy, kiedy się z nimi witamy, kiedy robimy dla nich coś miłego, sprawiamy, że czują się dobrze w naszym towarzystwie.

Możemy też sprawić, że czyjś plecak będzie zupełnie pusty – kiedy się z niego wyśmiewamy, kiedy mówimy mu przykre rzeczy albo go ignorujemy – kiedy sprawiamy, że ktoś czuje się smutny i samotny. Ale uważajcie! Kiedy będziemy się tak zachowywać i wszyscy wokół nas będą smutni i nieszczęśliwi, to jak my będziemy się czuć? Często okazuje się, że kiedy sprawiamy, że czyjś plecak jest pusty, z naszego własnego plecaka też ucieka radość.

Tworzenie wspólnego plecaka – nauczyciel udostępnia uczniom na ekranie platformy rysunek plecaka (załącznik nr 3), a następnie prosi uczniów, aby wspólnie zastanowili się, co możemy zrobić, żeby pomóc innym wypełnić ich plecaki. Nauczyciel zapisuje pomysły uczniów na ekranie w formie graficznej, a następnie udostępnia uczniom w korespondencji spotkania, aby mogli zobaczyć wytwór wspólnej pracy.

6. Bajka o „Pozytywnym zajączku” – odczytanie uczniom tekstu bajki (załącznik nr 4). Rozmowa na temat przemiany zajączka po spotkaniu z mądrym dębem. Uświadomienie uczniom wpływu pozytywnego myślenia stron na nasz dobry nastrój, emocje i relacje z innymi.

7. Podsumowanie – zaprezentowanie uczniom filmu z mini wykładem edukacyjnym „Jak trenować pozytywne myślenie?” przygotowanego przez Fundację Uniwersytet Dzieci (załącznik nr 5). Rozmowa na temat przesłania płynącego z filmu. Skierowanie prośby do dzieci o określenie nastroju po zajęciach poprzez naciśniecie wirtualnego kciuka w zakładce spotkania na kanale platformy. Podziękowanie za udział w zajęciach.

8. Pożegnanie.

Pobierz konspekt z załącznikami

Konspekt zajęć integracyjnych opracowała: Beata Bożek – Czytelniczka Portalu

PODOBNE ARTYKUŁY