Temat: Healthy lifestyle – powtórzenie.
Dział programowy: Odkrywamy tajemnice ciała człowieka.
Czas trwania: 45 minut
Powiązanie z wcześniejszą wiedzą: Zdrowy styl życia.
Cele lekcji:
- szerzenie idei dwujęzyczności poprzez nauczanie treści z podstawy programowej wykorzystując język polski i język angielski zamiennie
- zachęcenie i motywowanie uczniów do pogłębiania wiedzy i umiejętności w zakresie nauki języka obcego
- podsumowanie wiedzy na temat wpływu trybu życia na zdrowie i dobre samopoczucie z wykorzystaniem elementów języka angielskiego
Cele lekcji sformułowane w języku ucznia:
Na dzisiejszej lekcji dowiem się, jak prawidłowo używać słownictwa i zwrotów anglojęzycznych omawiając:
- zasady zdrowego stylu życia
- zasady prawidłowego żywienia (piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej)
- odpoczynek aktywny i bierny
- prawidłowy plan dnia
Co uczniowie będą potrafili po lekcji – nacobezu:
Wykorzystując słownictwo i zwroty anglojęzyczne, po dzisiejszej lekcji będę potrafił(-a):
- wymienić zasady zdrowego stylu życia
- wymienić grupy żywnościowe zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej
- podać przykłady odpoczynku aktywnego i biernego
- omówić prawidłowy plan dnia
Metody pracy:
- słowne – pogadanka, elementy dyskusji
- oglądowe – przegląd schematów w prezentacji multimedialnej
- oparta na działalności praktycznej uczniów
Środki dydaktyczne:
karty pracy, slajdy wyświetlane na tablicy multimedialnej (healthy lifestyle; health pyramid; active and passive rest; daily routines)
Przebieg lekcji
Na każdym etapie lekcji wykorzystywane są krótkie polecenia kierowane do uczniów w języku angielskim (powitanie, sprawdzenie listy obecności, pochwała uczniów, prośba o uwagę, podsumowanie lekcji).
Faza wprowadzająca:
- Sprawy organizacyjno-porządkowe (sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).
- Nawiązanie do poprzedniego tematu lekcji związanego z zasadami zdrowego stylu życia.
- Nauczyciel podaje uczniom temat oraz cele lekcji.
Faza główna:
- Nauczyciel wyświetla Slajd 1 Healthy lifestyle – uczniowie posiadając dotychczasową wiedzę na temat zdrowego stylu życia, czytają oraz tłumaczą zwroty w języku angielskim, w razie potrzeby nauczyciel pomaga uczniom w tłumaczeniu; następnie wszyscy uczniowie za nauczycielem powtarzają poznane zwroty.
- Nauczyciel wyświetla Slajd 2 Health pyramid – uczniowie podpisują odpowiednie grupy żywnościowe. Następnie uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
– What do you usually eat for breakfast / lunch / dinner etc.?
- Active and passive rest – kalambury – wybrani uczniowie losują karteczki, na których zapisane są przykłady biernego lub aktywnego wypoczynku, pokazują bez użycia słów wylosowaną czynność. Zadaniem pozostałych uczniów jest odgadnięcie czynności w języku angielskim i podanie czy jest to „active rest”, czy „passive rest”.
Slajd 3 – podsumowanie ćwiczenia.
- Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4-osobowe. Każda z grup otrzymuje zestaw z rozsypanką dotyczącą wykonywanych czynności w ciągu dnia. Zadaniem grup jest ułożenie wyrażeń w prawidłowej kolejności.
Slajd 4 Daily routines – podsumowanie ćwiczenia.
- Nauczyciel rozdaje uczniom kserokopie tabeli „How often do you…? Zadaniem uczniów jest zadanie kolegom/koleżankom pytań zgodnie z tabelą i uzupełnienie jej odpowiednimi imionami.
- Nauczyciel wyświetla Slajd 5, zachęca uczniów do dyskusji na temat: Jak prawidłowo dbać o zdrowie i dobre samopoczucie? Uczniowie odpowiadając na pytanie używają zwrotów anglojęzycznych.
Faza podsumowania:
Podsumowanie celów lekcji następuje przy udziale uczniów, których zadaniem jest dokończenie niżej podanych zdań:
Na dzisiejszej lekcji:
- Dowiedziałem(-am) się ……………………
- Było dla mnie łatwe ……………………….
- Było dla mnie trudne ………………………
- Atmosfera na lekcji była …………………….
Praca domowa:
Powtórzyć słownictwo i zwroty anglojęzyczne wykorzystywane na dzisiejszej lekcji.
Załączniki:
- Healthy lifestyle
- Health pyramid
- Active and passive rest
- Daily routines
- Tabela: How often do you…?
Pobierz scenariusz z załącznikami
Konspekt lekcji przyrody opracowała: Katarzyna Juszczak – Czytelniczka Portalu