Konspekt lekcji przyrody z elementami języka angielskiego dla klasy IV

0
93
Talerz z jabłkami i bananami, obok dwie niebieskie hantle i centymetr krawiecki

Temat: Healthy lifestyle – powtórzenie.

Dział programowy: Odkrywamy tajemnice ciała człowieka.

Czas trwania: 45 minut

Powiązanie z wcześniejszą wiedzą: Zdrowy styl życia.

Cele lekcji:

  • szerzenie idei dwujęzyczności poprzez nauczanie treści z podstawy programowej wykorzystując język polski i język angielski zamiennie
  • zachęcenie i motywowanie uczniów do pogłębiania wiedzy i umiejętności w zakresie nauki języka obcego
  • podsumowanie wiedzy na temat wpływu trybu życia na zdrowie i dobre samopoczucie z wykorzystaniem elementów języka angielskiego

Cele lekcji sformułowane w języku ucznia:

Na dzisiejszej lekcji dowiem się, jak prawidłowo używać słownictwa i zwrotów anglojęzycznych omawiając:

  • zasady zdrowego stylu życia
  • zasady prawidłowego żywienia (piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej)
  • odpoczynek aktywny i bierny
  • prawidłowy plan dnia

Co uczniowie będą potrafili po lekcji – nacobezu:

Wykorzystując słownictwo i zwroty anglojęzyczne, po dzisiejszej lekcji będę potrafił(-a):

  • wymienić zasady zdrowego stylu życia
  • wymienić grupy żywnościowe zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej
  • podać przykłady odpoczynku aktywnego i biernego
  • omówić prawidłowy plan dnia

Metody pracy:

  • słowne – pogadanka, elementy dyskusji
  • oglądowe – przegląd schematów w prezentacji multimedialnej
  • oparta na działalności praktycznej uczniów

Środki dydaktyczne:

karty pracy, slajdy wyświetlane na tablicy multimedialnej (healthy lifestyle; health pyramid; active and passive rest; daily routines)

Przebieg lekcji

Na każdym etapie lekcji wykorzystywane są krótkie polecenia kierowane do uczniów w języku angielskim (powitanie, sprawdzenie listy obecności, pochwała uczniów, prośba o uwagę, podsumowanie lekcji).

Faza wprowadzająca:

  • Sprawy organizacyjno-porządkowe (sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).
  • Nawiązanie do poprzedniego tematu lekcji związanego z zasadami zdrowego stylu życia.
  • Nauczyciel podaje uczniom temat oraz cele lekcji.

Faza główna:

  • Nauczyciel wyświetla Slajd 1 Healthy lifestyle – uczniowie posiadając dotychczasową wiedzę na temat zdrowego stylu życia, czytają oraz tłumaczą zwroty w języku angielskim, w razie potrzeby nauczyciel pomaga uczniom w tłumaczeniu; następnie wszyscy uczniowie za nauczycielem powtarzają poznane zwroty.
  • Nauczyciel wyświetla Slajd 2 Health pyramid – uczniowie podpisują odpowiednie grupy żywnościowe. Następnie uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

What do you usually eat for breakfast / lunch / dinner etc.?

  • Active and passive rest – kalambury – wybrani uczniowie losują karteczki, na których zapisane są przykłady biernego lub aktywnego wypoczynku, pokazują bez użycia słów wylosowaną czynność. Zadaniem pozostałych uczniów jest odgadnięcie czynności w języku angielskim i podanie czy jest to „active rest”, czy „passive rest”.

Slajd 3 – podsumowanie ćwiczenia.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4-osobowe. Każda z grup otrzymuje zestaw z rozsypanką dotyczącą wykonywanych czynności w ciągu dnia. Zadaniem grup jest ułożenie wyrażeń w prawidłowej kolejności.

Slajd 4 Daily routines – podsumowanie ćwiczenia.

  • Nauczyciel rozdaje uczniom kserokopie tabeli „How often do you…? Zadaniem uczniów jest zadanie kolegom/koleżankom pytań zgodnie z tabelą i uzupełnienie jej odpowiednimi imionami.
  • Nauczyciel wyświetla Slajd 5, zachęca uczniów do dyskusji na temat: Jak prawidłowo dbać o zdrowie i dobre samopoczucie? Uczniowie odpowiadając na pytanie używają zwrotów anglojęzycznych.

Faza podsumowania:

Podsumowanie celów lekcji następuje przy udziale uczniów, których zadaniem jest dokończenie niżej podanych zdań:

Na dzisiejszej lekcji:

  • Dowiedziałem(-am) się ……………………
  • Było dla mnie łatwe ……………………….
  • Było dla mnie trudne ………………………
  • Atmosfera na lekcji była …………………….

Praca domowa:

Powtórzyć słownictwo i zwroty anglojęzyczne wykorzystywane na dzisiejszej lekcji.

Załączniki:
  1. Healthy lifestyle
  2. Health pyramid
  3. Active and passive rest
  4. Daily routines
  5. Tabela: How often do you…?
Pobierz scenariusz z załącznikami

Konspekt lekcji przyrody opracowała: Katarzyna Juszczak – Czytelniczka Portalu