Konspekt lekcji języka polskiego dla klasy IV szkoły podstawowej
Temat: Bliskie spotkania trzeciego stopnia… z wyrazami. O synonimach.
Nauczyciel: xxx
Szkoła Podstawowa nr xxx
1. Cele lekcji:
a) wiadomości
- Uczeń wie, co to jest synonim (wyraz bliskoznaczny)
b) umiejętności
Uczeń:
- potrafi odnaleźć synonimy (wyrazy bliskoznaczne) w słowniku
- umie zbudować poprawne zdanie z użyciem różnych synonimów (wyrazów bliskoznacznych)
2. Metoda i forma pracy:
metoda podająca, problemowa, praca jednostkowa i w parach, praca z wykorzystaniem słowników (w tym: elektronicznych)
3. Przebieg lekcji:
a) Faza przygotowawcza
- Nauczyciel tłumaczy, czym jest synonim (wyraz bliskoznaczny), podaje definicję i przykłady, które uczniowie zapisują w zeszycie.
Synonim (wyraz bliskoznaczny) – wyraz lub dłuższe określenie bliskie znaczeniowo innemu.
- Przykłady:
pies – psina, czworonóg, kundel, psiak
wiatr – wicher, wichura, tajfun
niepogoda – słota, szaruga, plucha, chlapa
- Nauczyciel wyjaśnia, w jakim celu przyniósł na lekcję słowniki wyrazów bliskoznacznych i jak z nich korzystać
Nauczyciel prosi, aby jeden uczeń podał słowo. Dzieci odnajdują do niego synonimy (wyrazy bliskoznaczne).
b) faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z przykładami wyrazów, do których trzeba znaleźć synonimy przy pomocy słownika (również elektronicznego). Uczniowie notują synonimy (wyrazy bliskoznaczne) w zeszytach przedmiotowych. Następnie układają zdania z wykorzystanymi wyrazami. Czas na samodzielną pracę. Wybrane osoby na forum klasy przedstawiają efekty swojej pracy.
c) faza podsumowująca
Nauczyciel notuje na tablicy zadanie domowe (z podręcznika), 8 i 9/166
Pomoce dydaktyczne:
słowniki, kartki z przykładami, podręcznik
Bibliografia:
Renata Klatkowska, Słownik wyrazów bliskoznacznych, Poznań 2017
Słownik wyrazów bliskoznacznych, pod red. Stanisława Skorupki, Warszawa 1972
Konspekt lekcji języka polskiego opracowała: Ilona Rudzińska – Czytelniczka Portalu