Temat: Kolaż „Bajkowa kraina”
Czas: 45 min.
Treści nauczania zgodne z podstawą programową: I.1.; I.3.; I. 5.; II. 2.; II. 6.
Cele lekcji: (uczeń)
- wie czym jest kolaż w plastyce i jakich materiałów można użyć do wykonania kolażu
- wykonuje w grupie pracę w technice kolażu z dowolnych materiałów
Metody pracy:
- pogadanka
- praca z tekstem
- praca z materiałem ilustracyjnym
- praca praktyczna
Formy pracy:
indywidualna, grupowa, zbiorowa
Środki dydaktyczne:
- podręcznik do zajęć plastycznych dla klas 4 „Do dzieła!”
- laptop, tablica interaktywna, aplikacja ThingLink https://www.thinglink.com/scene/1181664586403676162
- materiały i narzędzia przyniesione przez uczniów: kartony, gazety, skrawki tkanin, różne rodzaje papieru, nasiona, zasuszone rośliny, guziki, itp., klej, nożyczki
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji i zapoznanie z celami lekcji. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem i celami lekcji w języku ucznia – ocenianie kształtujące – wyświetla pierwszą zakładkę projektu utworzonego w aplikacji ThingLink.
2. Przypomnienie wiadomości z ostatnich zajęć na temat technik mieszanych. Następnie nauczyciel przypomina, że celem lekcji będzie poznanie kolejnej techniki mieszanej – kolażu.
Faza realizacyjna
1. Wyjaśnienie uczniom czym jest kolaż i jakich materiałów używa się w tej technice plastycznej. Nauczyciel otwiera drugą zakładkę projektu i zapoznaje uczniów z terminem „kolaż”.
2. Czytanie przez uczniów informacji ze s. 54 podręcznika. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czego dowiedzieli się jeszcze na temat kolażu? – krótka pogadanka.
3. Pokaz prac wykonanych techniką kolażu z różnorodnych materiałów. Prezentacja przykładowych prac w trzeciej zakładce aplikacji ThingLink.
4. Podział uczniów na grupy. Uczniowie losują kawałki różnych materiałów wykorzystywanych w technice kolażu: tektura, tektura falista, papier ozdobny, filc, bibuła, tkanina, następnie wg wylosowanych materiałów dobierają się w grupy.
5. Podanie i omówienie tematu pracy plastycznej. Nauczyciel wyświetla czwartą zakładkę projektu.
6. Przedstawienie kryteriów oceny wykonanych w grupach prac.
7. Wykonywanie prac plastycznych przez uczniów.
Faza podsumowująca
1. Wystawa i ocena prac według podanych wcześniej kryteriów. Uczniowie odpowiadają na podsumowujące pytanie nauczyciela: „Czym charakteryzuje się technika kolażu?”.
2. Zadanie domowe.
Przynieść na następną lekcję: kolorowe czasopisma, klej, nożyczki, karton.
Autor: Anna Mechelewska