1.3 C
Polska
środa, 7 grudnia, 2022
Strona głównaAktualnościEkologia na co dzień, czyli życie według „zero waste”

Ekologia na co dzień, czyli życie według „zero waste”

„Mamy tylko jedną Ziemię, a jej przyszłość zależy od każdego, na pozór niewielkiego, ludzkiego działania, zależy od każdego z nas”

Florian Plit

Ekologia stała się wyzwaniem XXI wieku. Analizując wiele czynników wpływających na ochronę środowiska, dochodzimy do wniosku, że tak naprawdę niewiele potrzeba, aby przyczynić się do poprawy stanu naszej Ziemi. Działania, które mają na celu ochronę środowiska, zyskują nie tylko popularność – stają się modne. W aktywności te wpisuje się zdobywający coraz większe uznanie ruch „zero waste”.

Terminu „zero waste”, który w dosłownym tłumaczeniu oznacza „zero odpadów”, „zero marnowania”, użył po raz pierwszy amerykański chemik dr Paul Palmer w latach 70. Postawił w swojej firmie przede wszystkim na właściwie projektowane produkty, które można było wykorzystywać wielokrotnie, zamiast po prostu wyrzucać.

Ruch „zero waste” to: 

1. Styl życia, zgodnie z którym człowiek stara się generować jak najmniej odpadów, a tym samym nie zanieczyszczać środowiska. To również cel etyczny, ekonomiczny i wizjonerski, który pomaga ludziom naśladować zrównoważone naturalne cykle, w których wszystkie odrzucane materiały mają stać się zasobami.

2. Podejście polegające na stworzeniu gospodarki o obiegu zamkniętym, w którym używa się zasobów, zamiast tworzyć odpady.

„Zero waste” to ochrona wszystkich zasobów poprzez odpowiedzialną produkcję, konsumpcję, ponowne wykorzystanie i odzyskiwanie wszystkich produktów, opakowań i materiałów, bez ich spalania oraz bez zrzutów do ziemi, wody lub powietrza, które zagrażają środowisku lub zdrowiu ludzkiemu (Wikipedia).

Życie według idei „zero waste” sprowadza się do stosowania określonych zasad tzw. 5R:

  • odmawiaj (refuse) – czyli świadomie odmawiaj wszelkich produktów wyprodukowanych ze szkodą dla środowiska, generujących niepotrzebne odpady i zanieczyszczenia, np. ulotek reklamowych, jednorazowych plastikowych opakowań;
  • ograniczaj (reduce) – unikaj generowania odpadów; zmniejszaj ich ilości, czyli ograniczaj konsumpcję niepotrzebnych produktów, zbędnych rzeczy oraz towarów nadmiernie opakowanych i jednorazowych czy o niskiej jakości, które szybko stają się śmieciami;
  • wykorzystaj ponownie (reuse) – wykorzystuj ponownie produkty, które masz już w posiadaniu. Gdy w obecnej postaci nie znajdują już zastosowania, możesz je wykorzystać do nowej funkcji. Przykładem działania według tej zasady jest wykorzystanie szklanej butelki jako wazonu lub oddanie nienoszonej odzieży osobom potrzebującym;
  • recyklinguj (recycle) – segreguj i poddawaj odpady procesowi recyklingu;
  • kompostuj (rot) – kompostuj i nabywaj takie produkty, które ulegną rozkładowi i powrócą do środowiska w przyjaznej dla niego formie (Wikipedia).

Wiele osób całkowicie nieświadomie realizuje cele „zero waste”. Coraz częściej też ludzie, szczególnie młodzi, świadomie i z własnego wyboru, chcą żyć ekologicznie – w zgodzie z naturą, w trosce o przyszłość planety. „Zero waste” w codziennym życiu oznacza bowiem konsekwentne drobne działania – przemyślane wybory, odwrót od bezmyślnego konsumpcjonizmu, dążenie do pustego kosza, a w efekcie zdrowsze życie.

„Zero waste” w codziennym życiu, to przede wszystkim:

  • kupowanie tylko tego, co naprawdę potrzebne – zmiana myślenia na: mniej, a dobrej jakości; wypożyczanie, a nie posiadanie;
  • świadome jedzenie – postawienie na trwałość i jakość: kupowanie produktów wytworzonych regionalnie, bez stosowania sztucznych nawozów czy środków konserwujących;
  • świadome podróżowanie – korzystanie ze zbiorowej komunikacji oraz częstsze przemieszczanie się pieszo lub rowerem;
  • ekologiczne mieszkanie – stosowanie nowocześniejszych sposobów ogrzewania, energooszczędnych żarówek. To również ograniczenie używania środków chemicznych w domu, a także oszczędzanie prądu i wody.

Na całym świecie najbardziej znane i najhuczniej obchodzone święto ekologiczne to Dzień Ziemi przypadające na 22 kwietnia. W tym dniu przypominamy sobie szczególnie, że jesteśmy nierozerwalną częścią ziemskiego ekosystemu.

Co można zaproponować uczniom podczas lekcji, aby wzbogacić ich świadomość ekologiczną? W jaki sposób wyrabiać w dzieciach postawę, która dąży do ograniczania szkodliwego wpływu na środowisko? Jak ograniczyć lub całkowicie wyeliminować złe nawyki?

„Zero waste” to pomysł na twórcze lekcje wyrabiające w uczniach aktywną postawę, uczącą myślenia nie tylko o sobie, poszerzającą horyzonty myślowe. To nauka uważności i samodzielnego szukania własnych sposobów „zero waste”.

Co możesz zrobić, aby chronić środowisko?

1. Używaj wielorazowych toreb na zakupy.

2. Używaj wielorazowych woreczków na pieczywo, warzywa i owoce. Mogą to być woreczki uszyte samodzielnie, np. z niepotrzebnej już firany. Przygotowane woreczki na żywność to przykład na prezenty „zero waste” dla osób rozpoczynających swoje działania chroniące środowisko. Przy odrobinie chęci można je także szybko i łatwo spersonalizować poprzez określone naszywki lub wygrawerowany napis.

3. Nie marnuj jedzenia. Bądź kreatywny w kuchni i naucz się wykorzystywać resztki produktów do robienia nowych potraw.

4. Używaj bidonu z wymiennym filtrem zamiast plastikowych butelek.

5. Używaj kosmetyków produkowanych przy wykorzystaniu wyłącznie naturalnych składników. Takich, które poza tekturowym opakowaniem nie posiadają plastikowych lub foliowych opakowań.

6. Zrezygnuj z jednorazowych śniadaniówek, kubków i plastikowych słomek.

7. Daj drugie życie produktom przekazując je innym osobom lub zmieniając je i odnawiając.

Dzień Ziemi przypomina ludziom o konieczności dbania o naszą planetę. Jednak ważne jest, aby dbać o Ziemię cały rok. Wydaje się, że niewiele potrzeba, aby przyczynić się do poprawy stanu środowiska. Tak naprawdę, nawet najmniejsza codzienna czynność wykonana w kierunku ekologii pozwala rozpocząć drążenie skały.

Dzieci zazwyczaj lubią widzieć szybkie efekty swoich działań. W ramach obchodów Światowego Dnia Ziemi można zaproponować im, aby zorganizowali w szkole kiermasz ubrań, których już nie używają albo ogłosić konkurs na pomysłową torbę płócienną, sprzedać zebraną makulaturę lub elektrośmieci, a za zebrane pieniądze zakupić rośliny, które zazielenią teren wokół szkoły. Wycieczka do lasu, spacer po parku to bezcenny czas poświęcony na bycie z Przyrodą. „Zielone lekcje” w terenie są alternatywą do zajęć w budynku szkoły. Wyzwaniem dla uczniów może stać się wybranie i opisanie jednego „zielonego” miejsca, które ich zachwyca lub też zaprojektowanie nowego wyglądu brzydkich miejsc w swojej miejscowości. Młodszym dzieciom świat ekologicznych zagadnień pomogą zrozumieć Ela i Alex – rodzeństwo z „Klimatycznych Bajek”, dostępnych do słuchania na YouTube.

Przyroda jest fascynująca, piękna i ciekawa. Pomyślmy, że my, ludzie, nie potrafimy bez niej żyć, ale ona także zginie, jeżeli o nią należycie nie zadbamy.

Źródła:
  • Wikipedia
  • www.zero-waste.pl
  • www.pajlo.pl

Autor: Dorota Majcher – nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

PODOBNE ARTYKUŁY