Strona główna Przedszkole Dzień Psa – scenariusz zajęć dla najmłodszych

Dzień Psa – scenariusz zajęć dla najmłodszych

0

Cele główne:

  • poszerzanie wiadomości na temat psów, bezpiecznego obchodzenia się z nimi i dbania o psa
  • podnoszenie ogólnej sprawności ruchowej
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

Formy pracy:

  • praca z całą grupą
  • indywidualna

Metody pracy:

  • słowne – rozmowa, instrukcja, rozwiązywanie zagadek
  • oglądowa – pokaz
  • czynnościowa – zadań stawianych dziecku do wykonania, metoda ćwiczeń wzrokowych i ruchowych
  • elementy jogi dla dzieci

Środki dydaktyczne:  

  • kartoniki z szablonami śladów łap (załącznik)
  • pudło z umieszczonymi w środku akcesoriami dla psów (obroża, miska, smycz, szczotka)
  • szarfy, woreczki gimnastyczne, obręcze i ławeczka gimnastyczna
  • karty ilustrujące pozycje jogi (załącznik)

Uwagi organizacyjne: zajęcia można również przeprowadzić w przedszkolnym ogrodzie.

Pieskie życie

1. Po śladach

  • W sali rozmieszczone są ślady łap.
  • Dzieci odszukują je, dobierają w pary.
  • Ślady doprowadzają dzieci na dywan, gdzie siadają w kole.

2. Mój przyjaciel pies

  • Dzieci zastanawiają się, jakie zwierzę mogło pozostawić takie ślady.
  • Odpowiedzią jest rozwiązanie zagadki:

Cztery łapy, ogon, świetny węch,

Bystry wzrok, szorstki język, miła sierść,

Przyjacielskość na sto pięć,

Czy już wiesz, że to … ?

źródło: opracowanie własne

  • Dzieci wymieniają się własnymi doświadczeniami i odczuciami na temat psów.

3. Jak należy dbać o psa

  • Prowadzący prezentuje dzieciom pudło z ukrytymi w środku akcesoriami dla psów.
  • Chętne dzieci podchodzą i bez użycia wzroku, za pomocą dotyku próbują zidentyfikować przedmioty.
  • Odnosząc się do przedmiotów umieszczonych w pudełku, dzieci wraz z prowadzącym formułują zasady dbania o psa.

4. Gimnastyka dla człowieka i dla psiaka

  • Prowadzący podkreśla, że aktywność fizyczna jest ważna zarówno dla ludzi, jak i ich zwierzęcych przyjaciół, i zaprasza dzieci do pokonania toru przeszkód:
    • skok do szarfy i przełożenie jej przez głowę,
    • przejście po ławeczce gimnastycznej,
    • rzut woreczkiem do obręczy,
    • turlanie się po podłożu.

5. Bezpieczne spotkanie z psem

  • Prowadzący powraca do dziecięcych doświadczeń związanych z psem; zadaje dzieciom pytanie, czy można głaskać i bawić się z nieznanym psem?
  • Dzieci ćwiczą bezpieczne zachowanie związane z kontaktowaniem się z nieznajomi zwierzętami:
    • pytanie o zgodę na pogłaskanie zwierzaka właściciela psa,
    • spokojne przechodzenie obok pobudzonych psów,
    • pozycja skała (gdy pies nas próbuje zaatakować, stoimy prosto, nieruchomo z rękoma wyciągniętymi wzdłuż tułowia, staramy nie dać się przewrócić przez psa),
    • pozycja żółwia (gdy pies nas przewróci, kulimy się, przyciągamy głowę jak najbliżej ciała i osłaniamy ją dłońmi).

6. Relaks z psem

  • Prowadzący zapoznaje dzieci z systemem ćwiczeń o nazwie joga.
  • Prezentuje pozycję o nazwie pies.
  • Dzieci wykonują inne ćwiczenia zaprezentowane na ilustracjach.

Modyfikacje i pomysły do pracy:

  • zorganizowanie zbiórki dla podopiecznych najbliższego schroniska
  • zorganizowanie zajęć edukacyjnych z psem lub zajęć z dogoterapii
  • projekcja filmu „O psie, który wrócił do domu”
  • zorganizowanie wystawy poświęconej słynnym psom

Bibliografia:

F. Odeval, K. Lundstorm, Bose stópki. Joga dla dzieci, Centrum Edukacji Dziecięcej, Poznań 2019

Pobierz załączniki

Autor: Urszula Wesół

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

BRAK KOMENTARZY

Exit mobile version