Cele główne:
- poszerzanie wiadomości na temat psów, bezpiecznego obchodzenia się z nimi i dbania o psa
- podnoszenie ogólnej sprawności ruchowej
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Formy pracy:
- praca z całą grupą
- indywidualna
Metody pracy:
- słowne – rozmowa, instrukcja, rozwiązywanie zagadek
- oglądowa – pokaz
- czynnościowa – zadań stawianych dziecku do wykonania, metoda ćwiczeń wzrokowych i ruchowych
- elementy jogi dla dzieci
Środki dydaktyczne:
- kartoniki z szablonami śladów łap (załącznik)
- pudło z umieszczonymi w środku akcesoriami dla psów (obroża, miska, smycz, szczotka)
- szarfy, woreczki gimnastyczne, obręcze i ławeczka gimnastyczna
- karty ilustrujące pozycje jogi (załącznik)
Uwagi organizacyjne: zajęcia można również przeprowadzić w przedszkolnym ogrodzie.
Pieskie życie
1. Po śladach
- W sali rozmieszczone są ślady łap.
- Dzieci odszukują je, dobierają w pary.
- Ślady doprowadzają dzieci na dywan, gdzie siadają w kole.
2. Mój przyjaciel pies
- Dzieci zastanawiają się, jakie zwierzę mogło pozostawić takie ślady.
- Odpowiedzią jest rozwiązanie zagadki:
Cztery łapy, ogon, świetny węch,
Bystry wzrok, szorstki język, miła sierść,
Przyjacielskość na sto pięć,
Czy już wiesz, że to … ?
źródło: opracowanie własne
- Dzieci wymieniają się własnymi doświadczeniami i odczuciami na temat psów.
3. Jak należy dbać o psa
- Prowadzący prezentuje dzieciom pudło z ukrytymi w środku akcesoriami dla psów.
- Chętne dzieci podchodzą i bez użycia wzroku, za pomocą dotyku próbują zidentyfikować przedmioty.
- Odnosząc się do przedmiotów umieszczonych w pudełku, dzieci wraz z prowadzącym formułują zasady dbania o psa.
4. Gimnastyka dla człowieka i dla psiaka
- Prowadzący podkreśla, że aktywność fizyczna jest ważna zarówno dla ludzi, jak i ich zwierzęcych przyjaciół, i zaprasza dzieci do pokonania toru przeszkód:
- skok do szarfy i przełożenie jej przez głowę,
- przejście po ławeczce gimnastycznej,
- rzut woreczkiem do obręczy,
- turlanie się po podłożu.
5. Bezpieczne spotkanie z psem
- Prowadzący powraca do dziecięcych doświadczeń związanych z psem; zadaje dzieciom pytanie, czy można głaskać i bawić się z nieznanym psem?
- Dzieci ćwiczą bezpieczne zachowanie związane z kontaktowaniem się z nieznajomi zwierzętami:
- pytanie o zgodę na pogłaskanie zwierzaka właściciela psa,
- spokojne przechodzenie obok pobudzonych psów,
- pozycja skała (gdy pies nas próbuje zaatakować, stoimy prosto, nieruchomo z rękoma wyciągniętymi wzdłuż tułowia, staramy nie dać się przewrócić przez psa),
- pozycja żółwia (gdy pies nas przewróci, kulimy się, przyciągamy głowę jak najbliżej ciała i osłaniamy ją dłońmi).
6. Relaks z psem
- Prowadzący zapoznaje dzieci z systemem ćwiczeń o nazwie joga.
- Prezentuje pozycję o nazwie pies.
- Dzieci wykonują inne ćwiczenia zaprezentowane na ilustracjach.
Modyfikacje i pomysły do pracy:
- zorganizowanie zbiórki dla podopiecznych najbliższego schroniska
- zorganizowanie zajęć edukacyjnych z psem lub zajęć z dogoterapii
- projekcja filmu „O psie, który wrócił do domu”
- zorganizowanie wystawy poświęconej słynnym psom
Bibliografia:
F. Odeval, K. Lundstorm, Bose stópki. Joga dla dzieci, Centrum Edukacji Dziecięcej, Poznań 2019
Pobierz załączniki
Autor: Urszula Wesół
Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli