Dzień matematyki – propozycje dla młodszych dzieci:
- Dzień z matematyką – zorganizowanie w sali stanowisk z zadaniami, które dzieci odwiedzają w zespołach:
- stanowisko z mierzeniem – zgromadzone są różne przybory do mierzenia (linijki, miary), dzieci dokonują pomiarów,
- stanowisko z ważeniem – dzieci za pomocą różnego rodzaju wag porównują, które przedmioty są cięższe, a które lżejsze,
- stanowisko z porównywaniem objętości – z wykorzystaniem udostępnionych pojemników z miarkami, dzieci przelewają ciecze i porównują ich objętość,
- stanowisko z liczeniem – dzieci przeliczają udostępnione przedmioty, porównują ich liczebność, mogą zapisywać wyniki swoich obliczeń lub układać działania z wykorzystaniem przygotowanych cyfr.
- Liczby, liczby wkoło – zadaniem dzieci jest odszukanie wszystkich rozmieszczonych w sali liczb i podanie ich sumy.
- Na tropie figur – uczniowie otrzymują tabelki ze schematami figur geometrycznych, wpisują do nich lub rysują przedmioty w odpowiednim kształcie, które udało im się odszukać w otoczeniu.
- Po nitce do kłębka – na sznurku rozpiętym pomiędzy ścianami sali rozwieszamy cyfry i liczby, zadaniem dzieci jest odszukanie ich w kolejności od najmniejszej do największej.
- Matematyczne kręgle – pod kręglami umieszczamy cyfry i znaki działań matematycznych, uczniowie grają w kręgle i wykonują działania ukryte pod przewróconymi kręglami.
- Gra w kolory inaczej – podobnie jak w popularnej zabawie, dzieci ustawiają się w kręgu, w środku stoi jedno z nich i rzuca piłkę do kolegów, wypowiadając różne liczby; nie wolno złapać piłki po usłyszeniu liczby ustalonej wcześniej.
- Zbuduj moje miasto – udostępniamy dzieciom dużą ilość klocków, każdemu wręczamy kartkę z wykazem liczb i kolorów, np. siedem czerwonych, dziesięć żółtych, sześć niebieskich, cztery zielone. Zadaniem uczniów jest zbudowanie budowli zgodnie z otrzymaną instrukcją.
- Zabawa z chustą – na podłodze układamy chustę animacyjną, a na niej umieszczamy przedmioty różnych rodzajów i kolorów, np. pluszaki, klocki, piłki. Dzieci siadają wokół chusty i rozwiązują przygotowane przez nas zadania, np. poszukaj wszystkie piłki i ułóż je od największej do najmniejszej, policz, ile jest klocków na wszystkich niebieskich polach, policz wszystkie pluszaki.
Dzień matematyki – pomysły dla starszych dzieci:
- Matematyczne podchody – w sali lub na zewnątrz, rozkładamy koperty z zadaniami matematycznymi, po rozwiązaniu zadania uczniowie otrzymują wskazówkę, gdzie należy kierować się dalej.
- Milionerzy – zorganizowanie teleturnieju z zadaniami matematycznymi na wzór popularnego formatu telewizyjnego.
- Galeria matematycznych sław – uczniowie przedstawiają postać wybranego przez siebie wybitnego matematyka, uzasadniając, dlaczego ich zdaniem wpływ właśnie tej osoby był znaczący dla dziejów świata.
- Matematyka w rymach – zorganizowanie konkursu na ułożenie rymowanki obrazującej wybrane matematyczne zagadnienie lub przedstawiającej walory matematyki.
- Matematyka, ty i ja – uczniowie w zespołach przygotowują plakaty przedstawiające obecność matematyki w naszym otoczeniu i codziennym życiu.
- Matematyka na co dzień – przeprowadzenie wśród uczniów debaty o znaczeniu matematyki w codziennym życiu, poszukiwanie najbardziej trafnych i oryginalnych uzasadnień, do czego potrzebna jest matematyka.
- Geometryczne historie – zorganizowanie wystawy prac przygotowanych techniką mozaiki z figur geometrycznych.
- Matematyczne miasto – uczniowie przygotowują makietę miasta, wykorzystując poznane podczas zajęć bryły geometryczne.
- Matematyka uchwycona w kadrze – chętni uczniowie poszukują skojarzeń z matematyką w swoim otoczeniu i fotografują je, zdjęcia wykorzystujemy do przygotowania wystawy ukazującej obecność matematyki w naszym życiu.
Bibliografia:
- K. Dahl, Matematyka ze sznurka i guzika, wyd. Zakamarki, Poznań 2010
- M. Kramer, Matematyka jest wszędzie. Rodzinne zabawy z matematyką, zasoby Fundacji mBanku, https://www.mbank.pl/lp2/2022/m1/wizerunek/mjakmatematyka/dla-rodzicow.html, dostęp z dnia 05.03.2024 r.
- https://www.animatorzpasja.pl/dzien-matematyki/, dostęp z dnia 05.03.2024 r.
Autor: Urszula Wesół
Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli