Cele:
- poszerzenie wiadomości na temat państw europejskich
- rozwijanie umiejętności wyszukiwania i prezentowania informacji
Metody:
- aktywizujące – elementy metody projektów
- słowne – rozmowa, zagadki, praca z książką
Formy pracy:
- praca z całą grupą
- praca zespołowa
Środki dydaktyczne:
- albumy, wydawnictwa dotyczące państw Europy
- projektor
- mapa świata i Europy
- ilustracje przestawiające popularne miejsca w Europie
- pisaki, duże arkusze papieru
Proponowany przebieg zajęć:
- Powitanie
Uczestnicy wraz z prowadzącym gromadzą się w kole. Prowadzący wita dzieci, np.:
- witam wszystkich, którzy byli kiedyś nad morzem,
- witam wszystkich, którzy lubią chodzić po lesie,
- witam wszystkich, którzy jedzą jabłka,
- witam wszystkich, którzy lubią pizzę z serem.
Wskazane dzieci witają się w dowolny sposób, np. gestem, uśmiechem, ukłonem.
2. Wprowadzenie do tematu zajęć.
Prowadzący przedstawia dzieciom zagadkę, której rozwiązanie przybliża temat zajęć:
Chłodniejsza północ i cieplejsze południe,
Na zachodzie ocean, od wschodu potężne góry.
Na tym kontynencie mieszają się cudnie,
Różnorodne państwa, kuchnie i kultury.
Źródło: opracowanie własne
Prowadzący wyświetla z pomocą projektora mapę świata, wspólnie z uczniami wskazuje Europę. Następnie wyświetla mapę Europy, uczniowie wskazują państwa, które znają. Dopasowują najbardziej znane miejsca w Europie do odpowiednich państw, wspólnie z nauczycielem ustalają ich historię, znaczenie dla losów kontynentu.
To ćwiczenie można również przeprowadzić w wersji analogowej, wręczając uczniom wydrukowane mapy oraz pomniejszone ilustracje do wklejenia.
3. Prowadzący wraz z uczniami udaje się do biblioteki, gdzie wspólnie wyszukują albumy i wydawnictwa na temat państw europejskich. Po powrocie do sali zajęć prowadzący dzieli uczniów na zespoły. Każdy zespół przygotowuje prezentację w formie plakatu na temat wylosowanego państwa Europy. W zależności od możliwości i zasobów zespołu, można skorzystać z zasobów multimedialnych lub zbiorów przyniesionych przez uczniów.
4. Uczniowie prezentują swoje prace.
5. W ramach ewaluacji zajęć uczniowie głosują na europejskie państwo marzeń, każde dziecko ma szansę wypowiedzieć się, co było dla niego najciekawsze, co go najbardziej zainteresowało, wskazuje, który z krajów chciałby odwiedzić.
6. Podziękowanie za udział w zajęciach i pożegnanie.
Dalsze inspiracje, uwagi i pomysły do pracy:
- zajęcia można rozłożyć na kilka dni, w zależności od możliwości i chęci uczniów zaprosić ich do zgromadzenia części wiadomości i materiałów do przygotowania prezentacji w domu
- zajęciom towarzyszyć mogą konkursy, wydarzenia i wystawy, np.: pokaz mody państw europejskich, festiwal europejskich przebojów, poczęstunek kulinarny inspirowany kuchnią państw Europy
- konkurs na ulubionego bohatera literackiego lub sportowca reprezentujących różne kraje Europy
- igrzyska europejskie – zawody obejmujące dyscypliny sportowe popularne w różnych krajach Europy.
Bibliografia:
Program „Włącz myślenie”, autorzy: Małgorzata Skura, Michał Lisicki, Ewa Radanowicz, Hanna Olszańska, Jolanta Kulik, zasoby Ośrodka Rozwoju Edukacji
https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/download/27114, dostęp z dnia 20.04.2024
https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2019/05/oda-do-radosci-kl-i-iii_got.pdf, dostęp z dnia 20.04.2024
opracowania i pomysły własne
Załączniki – materiały ilustracyjne
Dzień Europy – scenariusz zajęć opracowała: Urszula Wesół – pedagog
Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli