Dzień Dinozaura – scenariusz zajęć „W świecie dinozaurów”

0
1645

W świecie dinozaurów

Cele główne:

  • rozbudzanie ciekawości poznawczej, zainteresowania zadaniami poznawczymi i społecznymi,
  • rozwijanie kompetencji emocjonalnych i społecznych.

Cele operacyjne – dziecko:

  • z uwagą wysłucha tekstu i odpowie na pytania do niego,
  • pełni rolę przewodnika i korzysta ze wsparcia kolegi,
  • współdziała przy wykonaniu wspólnego zadania,
  • potrafi określić swoje odczucia,
  • ćwiczy umiejętność wyciszania się.

Metody pracy:

  • słowne – rozmowa kierowana, instrukcja, praca z tekstem,
  • czynnościowe – zadań stawianych dziecku do wykonania, zabawy słuchowe,
  • aktywizujące.

Formy pracy:

  • praca z całą grupą,
  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • elementy toru przeszkód – kształtki do ćwiczeń, ławeczki gimnastyczne, materace lub krzesełka,
  • duża taca wypełniona piaskiem lub kaszą manną,
  • pędzle różnej wielkości,
  • chustki lub szarfy do przesłonięcia oczu,
  • obrazki dinozaurów,
  • szablony kości dinozaurów,
  • arkusz szarego papieru,
  • przedmioty do muzykowania: butelki, papierowe rolki, folie, pałeczki, chochle, miski,
  • piłka.

Proponowany przebieg zajęć

1. Powitanie i wprowadzenie w tematykę zajęć

Prowadzący siedzi wraz z dziećmi w kole na dywanie i odczytuje tekst:

Drodzy uczniowie,

zapraszam Was do świata dinozaurów. Jak wiecie, dinozaury żyły na świecie dawno temu, tak dawno, że nie było wtedy na Ziemi ani ludzi, ani wielu innych zwierząt, które możemy spotkać dziś. Dinozaury wyglądały bardzo różnie: jedne miały skrzydła, a inne kolczaste kołnierze, jedne latały, inne biegały, miały długie szyje i ogony, wielkie i małe głowy… Dziś wiemy, że na ziemi żyło bardzo wiele rodzajów dinozaurów, takich jak: diplodok, spinozaur, apatozaur, centozaur, bronchozaur i inne… Niektóre dinozaury odżywiały się wyłącznie roślinami, w tym owocami, częściami drzew – pnączami, liśćmi. Niektóre owoce są bardzo egzotyczne – z pewnością znacie arbuzy, kokosy, banany czy ananasy, ale czy słyszeliście o liczi, kaki lub pomelo? Oprócz dinozaurów odżywiających się roślinami, były również dinozaury mięsożerne, które zjadały inne zwierzęta, np. małe ptaki lub ssaki. Niezależnie od tego, w jaki sposób się odżywiały, wszystkie dinozaury wykluwały się z jaj. Dziś w taki sposób na świat przychodzą ptaki, krokodyle czy żółwie. Dinozaury żyły w innych warunkach, niż my teraz, na naszej planecie było bardziej gorąco, pojawiały się również silne ulewy, trwające wiele dni. Wyginięcie dinozaurów miało związek ze zmianą warunków ich życia oraz uderzeniem w naszą planetę asteroidy, czyli obiektu krążącego w kosmosie. Dziś możemy dowiedzieć się, jak wyglądało życie dinozaurów dzięki pracy paleontologów, czyli specjalistów pracujących w wykopaliskach. Dzięki swojej wiedzy, zdolnościom obserwacji i łączeniu faktów oraz wykorzystaniu specjalistycznych sprzętów: łopatek, pędzli, lup, mikroskopów, są w stanie uzyskać wiele informacji na temat życia przed wieloma tysiącami lat. Paleontolodzy i inni badacze mogą osiągnąć sukces dzięki współdziałaniu i współpracy. Was również zapraszam do wspólnej przygody w odkrywanie świata dinozaurów.

2. Wyprawa do świata dinozaurów

Prowadzący dzieli grupę na dwuosobowe zespoły – każde dziecko losuje połówkę obrazka dinozaura i tworzy parę z osobą, która wylosowała drugą część. Osoba, która wylosowała obrazek przedstawiający głowę dinozaura, pełni w parze rolę przewodnika. Jej zadaniem jest przeprowadzenie partnera, który ma zasłonięte oczy chustą lub szarfą, w bezpieczny sposób przez długość sali, omijając przeszkody (mogą być utworzone z materaca, kształtek gimnastycznych, krzesełek). Na końcu trasy umieszczona jest duża płaska taca wypełniona sypką substancją (np. piaskiem, kaszą manną, bułką tartą) oraz przygotowane pędzle w różnych rozmiarach. Dziecko, które pokonało trasę, wybiera pędzel i z jego użyciem wydobywa spod substancji szablon kości dinozaura. 

Po pokonaniu trasy przez jedno z dzieci, następuje zmiana ról, tak, aby każde dziecko doświadczyło roli przewodnika i bycia prowadzonym oraz miało szansę odkryć w wykopalisku swoją kość.

Po zakończeniu zadania dzieci siadają w kręgu, gromadząc odkryte papierowe kości. Na środku umieszczony jest arkusz szarego papieru.

3. Tworzymy własnego dinozaura

Każde z dzieci – samodzielnie lub z pomocą nauczyciela – odpowiada na pytanie zapisane na odwrocie wykopanego szablonu kości. Po udzieleniu odpowiedzi na pytanie, dzieci umieszczają szablon kości na arkuszu szarego papieru, wspólnie projektując model dinozaura.

Przykładowe pytania:

  • Kiedy żyły dinozaury? Jakie warunki panowały wtedy na Ziemi?
  • Dlaczego wyginęły?
  • W jaki sposób dinozaury przychodziły na świat?
  • Jakie zwierzęta wykluwają się z jajek?
  • W jaki sposób poruszały się dinozaury?
  • Czym odżywiały się dinozaury?
  • Podaj nazwę egzotycznego owocu.
  • Kto pracuje w wykopalisku?
  • Jakie sprzęty wykorzystuje paleontolog?
  • Skąd dziś czerpiemy wiedzę o dinozaurach?

4. Nietypowe dźwięki – ćwiczenie kreatywności i uważności

Prowadzący prezentuje dzieciom nagranie dźwięków lasu:

Prosi je, aby wyodrębniły i nazwały usłyszane odgłosy.

Zachęca dzieci do wytworzenia dźwięków, którymi mogły posługiwać się dinozaury – w tym celu mogą wykorzystać zgromadzone przedmioty.

Po zakończeniu zabawy z dźwiękami, prowadzący prosi dzieci o skorygowanie pozycji – siad skrzyżny, wyprostowane plecy, zamknięcie oczu. Zadaniem dzieci jest – pozostając w ciszy – usłyszenie jak największej ilości dźwięków w sali i za oknem.

5. Jajo dinozaura – zabawa na zakończenie

Dzieci, stojąc w kręgu, podają sobie piłkę, dzieląc się wrażeniami z przeprowadzonych zajęć, np.

  • Będąc prowadzonym przez kolegę, czułem się…
  • Podczas poszukiwań dinozaura towarzyszyło mi uczucie…

Pobierz załącznik 1

Pobierz załącznik 2

Autor: Urszula Wesół – pedagog, pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny