Temat: „Ogólnopolski Dzień Bezpiecznego Internetu”
Grupa docelowa:
młodsze grupy wychowawcze/klasy SP I-VI
Czas:
2 x 45 min
Cele ogólne:
Kształcące | Uświadomienie uczniom zagrożeń płynących z nieumiejętnego korzystania z Internetu |
Wychowawcze | Zapoznanie z netykietą |
Rewalidacyjne | Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie |
Cele operacyjne
Uczeń zna:
- zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu
Uczeń potrafi:
- bezpiecznie korzystać z Internetu
- znaleźć alternatywne źródła spędzania wolnego czasu
Uczeń rozumie:
- że komputer ułatwia życie, ale trzeba nauczyć się korzystać z niego rozsądnie i bezpiecznie
Metody nauczania i pracy wychowawczej:
- metody nauczania: pogadanka, rozmowa kierowana, swobodne wypowiedzi wychowanków, drama, burza mózgów
- metoda wpływu osobistego: okazywanie aprobaty
- metoda wpływu sytuacyjnego: nagradzanie wychowawcze, przydzielanie ról społecznych
Formy pracy:
indywidualne, grupowe
Narzędzia:
mikrofon, projektor, laptop, fiszki z historiami, filmy edukacyjne z serii „Owce w sieci” , slajdy na temat netykiety
Przebieg:
1. Zabawa dramowa pt. „Sonda uliczna.
Nauczyciel, odgrywając reportera, podchodzi do uczniów z mikrofonem i zadaje pytania:
- Ile czasu dziennie spędza Pan/Pani przed komputerem? – pyta kilka osób
- Jakie zadania najczęściej wykonuje Pan/Pani na komputerze? – pyta kilka osób
- Czy w Pani/Pana opinii komputer ułatwia czy może utrudnia życie? – pyta kilka osób
Reporter podsumowuje sondę i mówi:
„Szanowni Państwo, z przeprowadzonych przez nas badaniach wynika, że przeciętny Polak spędza przed komputerem …… (ile?) godzin dziennie, najczęściej ………… (co robi?). W opinii większości pytanych komputer …… (ułatwia/utrudnia) życie. Dziękuję za uwagę.
2. Nauczyciel przedstawia cel spotkania – zagrożenia płynące z Internetu.
3. Krótka dyskusja na temat wyników sondy.
Wychowankowie prezentują swoje zdanie i uzasadniają je.
4. Historie na temat zagrożeń w sieci.
Nauczyciel przedstawia opis sytuacji oraz dwa możliwe zakończenia. Dzieci głosują (poprzez podniesienie ręki), które zakończenie jest wg nich prawidłowe.
Historia nr 1
Ania wymienia się wiadomościami w sieci z osobą o nicku Księżniczka10. Ania nie zna tej osoby poza Internetem. Właśnie otrzymała od Księżniczki10 wiadomość: „Cześć, fajna jesteś! Może się spotkamy? Podaj mi swój adres, a ja Ciebie odwiedzę”. Co powinna zrobić Ania?
Rozwiązanie A: Ania odpisuje Księżniczce10 podając swój adres domowy i telefon, by ustalić szczegóły spotkania. Ania jest bardzo ciekawa, jak wygląda Księżniczka10 i nie może już się doczekać spotkania.
Rozwiązanie B: Ania waha się czy odpisać Księżniczce10. W końcu znają się tylko z Internetu i Ania nic o niej nie wie. Ania postanawia nie dawać Księżniczce10 swojego adresu.
Nauczyciel zadaje pytania wybranym wychowankom:
- Dlaczego nie można podawać w sieci obcym swojego adresu i telefonu?
- Jakie zagrożenie mogło się pojawić, gdyby Ania podała swój adres albo nr telefonu?
Historia nr 2
Julek zamieścił w sieci swoje zdjęcia z obozu narciarskiego. Niestety, jakiś nieznany mu chłopak napisał w komentarzach sporo niemiłych, obraźliwych rzeczy na temat wyglądu Julka. Julek zastanawia się jak zareagować na zaczepki w sieci.
Rozwiązanie A: Julek postanawia nie odpowiadać na obraźliwy komentarz. Uznaje, że nie warto rozpoczynać rozmowy z kimś, kto od początku obraża i jest niemiły.
Rozwiązanie B: Julek jest bardzo zdenerwowany po przeczytaniu obraźliwego komentarza na swój temat. Postanawia się zemścić w Internecie w ten sam sposób. Umieszcza w sieci komentarz, w którym wyzywa i obraża nieprzyjemnego nieznajomego.
Nauczyciel zadaje pytania wybranym wychowankom:
- Dlaczego nie warto rozpoczynać dyskusji z internautami, którzy nas zaczepiają/obrażają?
- Jak się nazywa osoba, która obraża innych w sieci? /chodzi o hejtera/
Historia nr 3
Tosia od niedawna ma smartfona. Często sprawdza czy ma SMS, właśnie na jej skrzynkę dotarła wiadomość o treści: „Gratulacje! Wygrałeś najnowszy tablet! Wystarczy, że klikniesz w poniższy link, a tablet trafi do Ciebie”. Tosia nie wie, co ma zrobić.
Rozwiązanie A: Tosia jest zachwycona, że wygrała tablet. Postanawia kliknąć w link, aby dowiedzieć się jak odebrać nagrodę.
Rozwiązanie B: Tosia uznaje, że SMS, który otrzymała jest podejrzany. Nie klika na link w treści wiadomości. Postanawia usunąć wiadomość ze skrzynki odbiorczej.
Nauczyciel zadaje pytania wybranym wychowankom:
- Dlaczego nie można odbierać podejrzanych wiadomości?
- Co należy zrobić z takimi podejrzanymi wiadomościami?
5. Zabawa ruchowa „Prawda/fałsz”.
Nauczyciel czyta zdania sprawdzając wiedzę uczniów na temat bezpiecznego korzystania
z komputera i Internetu. Jeśli wychowanek uważa, że zdanie jest prawdziwe – wstaje, jeśli uważa, że jest fałszywe – siada.
- Wszystkie treści w Internecie są prawdziwe i wartościowe (F)
- Korzystam tylko ze stron przeznaczonych dla dzieci (P)
- Długie korzystanie z komputera może zaszkodzić mojemu zdrowiu i pogorszyć kontakty z rodziną i kolegami (P)
- Internet zawsze jest bezpieczny (F)
- Jeśli coś mnie zaniepokoiło lub wystraszyło, nie mówię o tym dorosłemu. Nie chcę go niepokoić (F)
- Nie wysyłam żadnych zdjęć przez Internet bez zgody rodziców lub opiekunów (P)
- Jeśli dostanę wiadomość od nieznanej mi osoby, otwieram ją i sprawdzam, co w niej jest (F)
- Internet wykorzystuję do nauki, zabawy i komunikacji z bliskimi (P)
6. Filmy edukacyjne pt. „Owce w sieci” oraz ich wspólne omówienie.
- „Koszyk z zakupami”
- „Dziewięćdziesiąt dziewięć” – o rozsyłaniu łańcuszków
7. Jeśli chcesz być dobrze traktowany w sieci i Ty bądź dobry dla innych internautów.
Prezentacja slajdów na projektorze wraz z komentarzem.
Co to jest Netykieta?
- Nie rozsyłaj internetowych łańcuszków (Łańcuszek internetowy to wiadomość zawierająca prośbę o rozesłanie jej do jak największej liczby internautów. Jest to popularna forma spamu).
- Staraj się nie nadużywać emotikonek (uśmieszków, buziaczków).
- Bez potrzeby nie pisz dużymi literami, gdyż oznaczają KRZYK.
- Nie prowokuj kłótni w sieci. Staraj się nie irytować innych internautów.
- Nie daj się sprowokować.
- Szanuj autorów blogów. Blogi to internetowe pamiętniki. Ich autorzy piszą na nich o sprawach szczególnie dla nich ważnych.
- Nie obrażaj innych użytkowników sieci. Pamiętaj, również w Internecie jesteśmy odpowiedzialni za swoje działanie.
- Szanuj cudzą własność. Nie podpisuj się pod czyimiś wypowiedziami czy pracami.
- Korzystając z materiałów znalezionych z sieci, zawsze podawaj źródło ich pochodzenia.
- Zwracając się do konkretnego internauty, pamiętaj o używaniu dużej litery
w zaimkach: Ty, Tobie, Ci itp.
8. Kalambury.
„Co mogę robić w wolnym czasie?” – alternatywa dla komputera i komórki to:
- malować/rysować
- tańczyć
- grać w szachy
- śpiewać
- grać w kręgle
- spotykać się ze znajomymi
- grać w piłkę.
9. Podsumowanie zajęć i ewaluacja zajęć.
Pytania do wychowanków:
- Na dzisiejszym spotkaniu dowiedziałem/łam się, że …
- Najbardziej podobało mi się …
- Najlepiej zapamiętałem/łam, że …
10. Podziękowanie za aktywny udział i zakończenie.
Autor: Joanna Dąbrowska – oligofrenopedagog, tyflopedagog – Czytelniczka Portalu