Strona główna Edukacja wczesnoszkolna Ogólnopolski Dzień Bezpiecznego Internetu – konspekt zajęć profilaktycznych

Ogólnopolski Dzień Bezpiecznego Internetu – konspekt zajęć profilaktycznych

0

Temat: „Ogólnopolski Dzień Bezpiecznego Internetu”

Grupa docelowa:

młodsze grupy wychowawcze/klasy SP I-VI

Czas:

2 x 45 min

Cele ogólne:

KształcąceUświadomienie uczniom zagrożeń płynących z nieumiejętnego korzystania z Internetu
WychowawczeZapoznanie z netykietą
RewalidacyjneKształtowanie umiejętności współpracy w grupie

Cele operacyjne

Uczeń zna:

  • zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu

Uczeń potrafi:

  • bezpiecznie korzystać z Internetu
  • znaleźć alternatywne źródła spędzania wolnego czasu

Uczeń rozumie:

  • że komputer ułatwia życie, ale trzeba nauczyć się korzystać z niego rozsądnie i bezpiecznie

Metody nauczania i pracy wychowawczej:

  • metody nauczania: pogadanka, rozmowa kierowana, swobodne wypowiedzi wychowanków, drama, burza mózgów
  • metoda wpływu osobistego: okazywanie aprobaty
  • metoda wpływu sytuacyjnego: nagradzanie wychowawcze, przydzielanie ról społecznych

Formy pracy:

indywidualne, grupowe

Narzędzia:

mikrofon, projektor, laptop, fiszki z historiami, filmy edukacyjne z serii „Owce w sieci” , slajdy na temat netykiety

Przebieg:

1. Zabawa dramowa pt. „Sonda uliczna.

Nauczyciel, odgrywając reportera, podchodzi do uczniów z mikrofonem i zadaje pytania:

  • Ile czasu dziennie spędza Pan/Pani przed komputerem? – pyta kilka osób
  • Jakie zadania najczęściej wykonuje Pan/Pani na komputerze? – pyta kilka osób
  • Czy w Pani/Pana opinii komputer ułatwia czy może utrudnia życie? – pyta kilka osób

Reporter podsumowuje sondę i mówi:

„Szanowni Państwo, z przeprowadzonych przez nas badaniach wynika, że przeciętny Polak spędza przed komputerem …… (ile?) godzin dziennie, najczęściej ………… (co robi?). W opinii większości pytanych komputer …… (ułatwia/utrudnia) życie. Dziękuję za uwagę.

2. Nauczyciel przedstawia cel spotkania – zagrożenia płynące z Internetu.

3. Krótka dyskusja na temat wyników sondy.

Wychowankowie prezentują swoje zdanie i uzasadniają je.

4. Historie na temat zagrożeń w sieci.

Nauczyciel przedstawia opis sytuacji oraz dwa możliwe zakończenia. Dzieci głosują (poprzez podniesienie ręki), które zakończenie jest wg nich prawidłowe.

Historia nr 1

Ania wymienia się wiadomościami w sieci z osobą o nicku Księżniczka10. Ania nie zna tej osoby poza Internetem. Właśnie otrzymała od Księżniczki10 wiadomość: Cześć, fajna jesteś! Może się spotkamy? Podaj mi swój adres, a ja Ciebie odwiedzę”. Co powinna zrobić Ania?

Rozwiązanie A: Ania odpisuje Księżniczce10 podając swój adres domowy i telefon, by ustalić szczegóły spotkania. Ania jest bardzo ciekawa, jak wygląda Księżniczka10 i nie może już się doczekać spotkania.

Rozwiązanie B: Ania waha się czy odpisać Księżniczce10. W końcu znają się tylko z Internetu i Ania nic o niej nie wie. Ania postanawia nie dawać Księżniczce10 swojego adresu.

Nauczyciel zadaje pytania wybranym wychowankom:

  • Dlaczego nie można podawać w sieci obcym swojego adresu i telefonu?
  • Jakie zagrożenie mogło się pojawić, gdyby Ania podała swój adres albo nr telefonu?

Historia nr 2

Julek zamieścił w sieci swoje zdjęcia z obozu narciarskiego. Niestety, jakiś nieznany mu chłopak napisał w komentarzach sporo niemiłych, obraźliwych rzeczy na temat wyglądu Julka. Julek zastanawia się jak zareagować na zaczepki w sieci.

Rozwiązanie A: Julek postanawia nie odpowiadać na obraźliwy komentarz. Uznaje, że nie warto rozpoczynać rozmowy z kimś, kto od początku obraża i jest niemiły.

Rozwiązanie B: Julek jest bardzo zdenerwowany po przeczytaniu obraźliwego komentarza na swój temat. Postanawia się zemścić w Internecie w ten sam sposób. Umieszcza w sieci komentarz, w którym wyzywa i obraża nieprzyjemnego nieznajomego.

Nauczyciel zadaje pytania wybranym wychowankom:

  • Dlaczego nie warto rozpoczynać dyskusji z internautami, którzy nas zaczepiają/obrażają?
  • Jak się nazywa osoba, która obraża innych w sieci? /chodzi o hejtera/

Historia nr 3

Tosia od niedawna ma smartfona. Często sprawdza czy ma SMS, właśnie na jej skrzynkę dotarła wiadomość o treści: „Gratulacje! Wygrałeś najnowszy tablet! Wystarczy, że klikniesz w poniższy link, a tablet trafi do Ciebie”. Tosia nie wie, co ma zrobić.

Rozwiązanie A: Tosia jest zachwycona, że wygrała tablet. Postanawia kliknąć w link, aby dowiedzieć się jak odebrać nagrodę.

Rozwiązanie B: Tosia uznaje, że SMS, który otrzymała jest podejrzany. Nie klika na link w treści wiadomości. Postanawia usunąć wiadomość ze skrzynki odbiorczej.

Nauczyciel zadaje pytania wybranym wychowankom:

  • Dlaczego nie można odbierać podejrzanych wiadomości?
  • Co należy zrobić z takimi podejrzanymi wiadomościami?

5. Zabawa ruchowa „Prawda/fałsz”.

Nauczyciel czyta zdania sprawdzając wiedzę uczniów na temat bezpiecznego korzystania
z komputera i Internetu. Jeśli wychowanek uważa, że zdanie jest prawdziwe – wstaje, jeśli uważa, że jest fałszywe – siada.

  1. Wszystkie treści w Internecie są prawdziwe i wartościowe (F)
  2. Korzystam tylko ze stron przeznaczonych dla dzieci (P)
  3. Długie korzystanie z komputera może zaszkodzić mojemu zdrowiu i pogorszyć kontakty z rodziną i kolegami (P)
  4. Internet zawsze jest bezpieczny (F)
  5. Jeśli coś mnie zaniepokoiło lub wystraszyło, nie mówię o tym dorosłemu. Nie chcę go niepokoić (F)
  6. Nie wysyłam żadnych zdjęć przez Internet bez zgody rodziców lub opiekunów (P)
  7. Jeśli dostanę wiadomość od nieznanej mi osoby, otwieram ją i sprawdzam, co w niej jest (F)
  8. Internet wykorzystuję do nauki, zabawy i komunikacji z bliskimi (P)

6. Filmy edukacyjne pt. „Owce w sieci” oraz ich wspólne omówienie.

  1. „Koszyk z zakupami”
  2. „Dziewięćdziesiąt dziewięć” – o rozsyłaniu łańcuszków

7. Jeśli chcesz być dobrze traktowany w sieci i Ty bądź dobry dla innych internautów.

Prezentacja slajdów na projektorze wraz z komentarzem.

Co to jest Netykieta?

  • Nie rozsyłaj internetowych łańcuszków (Łańcuszek internetowy to wiadomość zawierająca prośbę o rozesłanie jej do jak największej liczby internautów. Jest to popularna forma spamu).
  • Staraj się nie nadużywać emotikonek (uśmieszków, buziaczków).
  • Bez potrzeby nie pisz dużymi literami, gdyż oznaczają KRZYK.
  • Nie prowokuj kłótni w sieci. Staraj się nie irytować innych internautów.
  • Nie daj się sprowokować.
  • Szanuj autorów blogów. Blogi to internetowe pamiętniki. Ich autorzy piszą na nich o sprawach szczególnie dla nich ważnych.
  • Nie obrażaj innych użytkowników sieci. Pamiętaj, również w Internecie jesteśmy odpowiedzialni za swoje działanie.
  • Szanuj cudzą własność. Nie podpisuj się pod czyimiś wypowiedziami czy pracami.
  • Korzystając z materiałów znalezionych z sieci, zawsze podawaj źródło ich pochodzenia.
  • Zwracając się do konkretnego internauty, pamiętaj o używaniu dużej litery
    w zaimkach: Ty, Tobie, Ci itp.

8. Kalambury.

„Co mogę robić w wolnym czasie?” – alternatywa dla komputera i komórki to:

  • malować/rysować
  • tańczyć
  • grać w szachy
  • śpiewać
  • grać w kręgle
  • spotykać się ze znajomymi
  • grać w piłkę.

9. Podsumowanie zajęć i ewaluacja zajęć.

Pytania do wychowanków:

  • Na dzisiejszym spotkaniu dowiedziałem/łam się, że …
  • Najbardziej podobało mi się …
  • Najlepiej zapamiętałem/łam, że …

10. Podziękowanie za aktywny udział i zakończenie.

Autor: Joanna Dąbrowska – oligofrenopedagog, tyflopedagog – Czytelniczka Portalu

BRAK KOMENTARZY

Exit mobile version