I. Ustalenia wstępne:
Przedmiot: matematyka
Klasa: klasa 7
Szkoła: Szkoła Podstawowa w Gdańsku
Nazwa i numer programu: Matematyka w Punkt. Klasa 7 WSiP, w wykazie MEN: 1172/4/2023
II. Podstawowe informacje dot. zajęć:
Temat zajęć: Działania na potęgach i pierwiastkach.
Cel główny zajęć:
Kształtowanie umiejętności wykonywania działań na potęgach i pierwiastkach
Cele operacyjne:
Treści nauczania zawarte w podstawie programowej:
- Potęgi o podstawach wymiernych. Uczeń:
- zapisuje iloczyn jednakowych czynników w postaci potęgi o wykładniku całkowitym dodatnim;
- mnoży i dzieli potęgi o wykładnikach całkowitych dodatnich;
- mnoży potęgi o różnych podstawach i jednakowych wykładnikach;
- podnosi potęgę do potęgi.
- Pierwiastki. Uczeń:
- oblicza wartości pierwiastków kwadratowych i sześciennych z liczb, które są odpowiednio kwadratami lub sześcianami liczb wymiernych;
- szacuje wielkość danego pierwiastka kwadratowego lub sześciennego oraz wyrażenia arytmetycznego zawierającego pierwiastki;
- oblicza pierwiastek z iloczynu i ilorazu dwóch liczb, wyłącza liczbę przed znak pierwiastka i włącza liczbę pod znak pierwiastka;
- mnoży i dzieli pierwiastki tego samego stopnia.
Metody pracy:
pogadanka, e-test „Pierwiastki i potęgi na początek” z wykorzystaniem qr kodu, metody aktywizujące: zadanie grupowe z kodami – bloksy „Drzewo z pierwiastków”, ćwiczenia doskonalące umiejętności wykonywania działań na potęgach i pierwiastkach
Formy pracy:
praca w grupach, praca samodzielna, praca z całą klasą
Środki dydaktyczne:
podręcznik Matematyka w punkt. Klasa 7 Ewa Dębicka, Małgorzata Mularska, Bożena Winiarczyk, zadanie indywidualne na smartfonach – e-test „Pierwiastki i potęgi na początek” z wykorzystaniem qr kodu przygotowany w aplikacji Wordwall; zadanie grupowe z kodami – bloksy „Drzewo z pierwiastków”, zadania z zakresu działań na potęgach i pierwiastkach stworzone na potrzeby lekcji
III. Przebieg zajęć:
Czynności nauczyciela | Czynności ucznia | |
Faza wstępna | ||
1. Czynności organizacyjne. | Nauczyciel przygotowuje się do zajęć. Sprawdza obecność. | Uczniowie przygotowują się do zajęć. |
2. Podanie tematu i celu lekcji. | Nauczyciel podaje temat i omawia cele lekcji. | Uczniowie zapisują w zeszytach temat lekcji. |
Faza realizacyjna | ||
1. E-test „Pierwiastki i potęgi na początek” z wykorzystaniem qr kodu. | Nauczyciel objaśnia zadanie wprowadzające do tematu. Wyświetla e-test „Pierwiastki i potęgi na początek”, z wykorzystaniem qr kodu, na tablicy interaktywnej, a następnie omawia wyniki. | Uczniowie na smartfonach, wykorzystując qr kod, rozwiązują indywidualnie e-test „Pierwiastki i potęgi na początek”. |
2. Realizacja zadania grupowego z kodami – bloksy „Drzewo z pierwiastków”. | Nauczyciel dzieli klasę na grupy, a następnie przedstawia zadanie do wykonania dla każdej grupy. Wyjaśnia zasady rozwiązywania zadania. Omawia wybrany przykład razem z klasą. Nauczyciel udostępnia grupom zadanie do rozwiązania i kodowania. Nauczyciel przekazuje chętnym uczniom dodatkowe zadania do rozwiązania w zeszycie na „plusy”. Nauczyciel wspiera grupy w rozwiązywaniu działań i poszukiwaniu właściwej drogi kodu. Nauczyciel sprawdza poprawność wyników w poszczególnych grupach i omawia na forum klasy poprawność rozwiązania bloksów. | Uczniowie zostają podzieleni na grupy mieszane 4-5 osobowe. Każda grupa ma za zadanie w określonym czasie rozwiązać przykłady z zakresu działań na pierwiastkach, poprawnie odkodować i wyznaczyć rysunek wg wskazań nauczyciela. Gdy grupa wskaże szybciej niż inne właściwą odpowiedź, chętni uczniowie z tej grupy mogą dodatkowo otrzymać zadanie do rozwiązania. |
3. Wykonywanie działań na potęgach i pierwiastkach. | Nauczyciel tłumaczy i przedstawia na tablicy wybrane działania na potęgach i pierwiastkach. Nauczyciel zadaje ćwiczenia, naprowadza uczniów na właściwe rozwiązania. | Uczniowie zapisują działania w zeszytach. Uczniowie wykazują aktywność i współuczestniczą w rozwiązywaniu zadań. |
Faza podsumowująca | ||
1. Podsumowanie wiadomości o działaniach na potęgach i pierwiastkach. | Nauczyciel podsumowuje zajęcia o działaniach na potęgach i pierwiastkach. | Uczniowie uczestniczą w podsumowaniu tematu. |
2. Ocenianie. | Nauczyciel docenia wkład pracy uczniów i wstawia oceny/plusy za aktywność na lekcji. | Aktywni uczniowie zostaną docenieni. Uczniowie oceniają lekcję. |
3. Praca domowa. | Nauczyciel zadaje pracę domową: zad. 2 str. 142, dla chętnych zad. 7 i 8 egzaminacyjne str. 143 z podręcznika. | Uczniowie zapisują pracę domową w zeszytach. |
Autor: Justyna Konkel – Czytelniczka Portalu