18.5 C
Polska
wtorek, 24 maja, 2022
Strona głównaKlasy 4-8Język polskiBombke, Trombke, Pompke…, czyli Aurelia Jedwabińska. Charakterystyka głównej bohaterki powieści Małgorzaty Musierowicz...

Bombke, Trombke, Pompke…, czyli Aurelia Jedwabińska. Charakterystyka głównej bohaterki powieści Małgorzaty Musierowicz „Opium w rosole”

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wie, z jakich części składa się charakterystyka postaci,
  • tworzy plan charakterystyki postaci,
  • gromadzi i porządkuje słownictwo dotyczące poszczególnych części charakterystyki,
  • wyszukuje w tekście fragmenty dotyczące poszczególnych części charakterystyki,
  • wyraża własną opinię na temat postępowania bohaterki.

Cele operacyjne dotyczące ucznia dyslektycznego bądź ucznia z obniżonymi wymaganiami z opinią z PPP (indywidualizacja procesu nauczania):

Uczeń:

  • prawidłowo wpisuje do krzyżówki hasła związane z przedstawieniem postaci,
  • zaznacza w tekście fragmenty dotyczące wyglądu bohaterki,
  • wyszukuje w diagramie i prawidłowo zaznacza słownictwo dotyczące cech charakteru i zachowania bohaterki,
  • porządkuje słownictwo, wpisując je odpowiednio po prawej i lewej stronie schematu,
  • wyszukuje w słowniku znaczenie nieznanych słów,
  • uzasadnia różnice w zachowaniu bohaterki w domu rodzinnym i u obcych ludzi,
  • wybiera odpowiednie wyrażenia oceniające postać,
  • porządkuje je i uzupełnia, tworząc logiczny i spójny tekst.

Metody i formy pracy:

  • praca indywidualna,
  • praca z tekstem powieści.

Metody i formy pracy ucznia dyslektycznego bądź ucznia z obniżonymi wymaganiami z opinią z PPP:

  • praca indywidualna,
  • krzyżówka,
  • wykreślanka (diagram),
  • praca z tekstem powieści,
  • ze słownikiem,
  • uzupełnianka.

Pomoce:

  • karty pracy z ćwiczeniami dla uczniów dyslektycznych bądź uczniów z obniżonymi wymaganiami z opinią z PPP (załącznik 1, 2, 3, 4),
  • słownik języka polskiego.

Przebieg zajęć:

Uczeń:

  • wymienia, z czego składa się charakterystyka postaci (wstęp, rozwinięcie, zakończenie),
  • podaje informacje, które warto zamieścić we wstępie (np. skąd znamy postać?, wiek, informacje o rodzinie, miejscu zamieszkania itp.), w rozwinięciu (opis wyglądu zewnętrznego, stylu ubierania i opis cech charakteru z uzasadnieniem i przykładami zachowań bohatera), w zakończeniu (ocena postaci, przywołanie opinii innych osób na temat postaci),
  • tworzy plan charakterystyki postaci,
  • gromadzi i porządkuje słownictwo dotyczące poszczególnych części charakterystyki,
  • wyszukuje w tekście fragmenty dotyczące poszczególnych części charakterystyki,
  • wyraża własną opinię na temat postępowania bohaterki,
  • pisze charakterystykę.

Uczeń dyslektyczny bądź uczeń z obniżonymi wymaganiami z PPP otrzymuje zestaw poleceń odpowiadających poszczególnym częściom charakterystyki:

Pobierz cały scenariusz z załącznikami

Autor: Małgorzata Wawrowska – Czytelniczka Portalu

PODOBNE ARTYKUŁY