Cele operacyjne:
Uczeń:
- wie, z jakich części składa się charakterystyka postaci,
- tworzy plan charakterystyki postaci,
- gromadzi i porządkuje słownictwo dotyczące poszczególnych części charakterystyki,
- wyszukuje w tekście fragmenty dotyczące poszczególnych części charakterystyki,
- wyraża własną opinię na temat postępowania bohaterki.
Cele operacyjne dotyczące ucznia dyslektycznego bądź ucznia z obniżonymi wymaganiami z opinią z PPP (indywidualizacja procesu nauczania):
Uczeń:
- prawidłowo wpisuje do krzyżówki hasła związane z przedstawieniem postaci,
- zaznacza w tekście fragmenty dotyczące wyglądu bohaterki,
- wyszukuje w diagramie i prawidłowo zaznacza słownictwo dotyczące cech charakteru i zachowania bohaterki,
- porządkuje słownictwo, wpisując je odpowiednio po prawej i lewej stronie schematu,
- wyszukuje w słowniku znaczenie nieznanych słów,
- uzasadnia różnice w zachowaniu bohaterki w domu rodzinnym i u obcych ludzi,
- wybiera odpowiednie wyrażenia oceniające postać,
- porządkuje je i uzupełnia, tworząc logiczny i spójny tekst.
Metody i formy pracy:
- praca indywidualna,
- praca z tekstem powieści.
Metody i formy pracy ucznia dyslektycznego bądź ucznia z obniżonymi wymaganiami z opinią z PPP:
- praca indywidualna,
- krzyżówka,
- wykreślanka (diagram),
- praca z tekstem powieści,
- ze słownikiem,
- uzupełnianka.
Pomoce:
- karty pracy z ćwiczeniami dla uczniów dyslektycznych bądź uczniów z obniżonymi wymaganiami z opinią z PPP (załącznik 1, 2, 3, 4),
- słownik języka polskiego.
Przebieg zajęć:
Uczeń:
- wymienia, z czego składa się charakterystyka postaci (wstęp, rozwinięcie, zakończenie),
- podaje informacje, które warto zamieścić we wstępie (np. skąd znamy postać?, wiek, informacje o rodzinie, miejscu zamieszkania itp.), w rozwinięciu (opis wyglądu zewnętrznego, stylu ubierania i opis cech charakteru z uzasadnieniem i przykładami zachowań bohatera), w zakończeniu (ocena postaci, przywołanie opinii innych osób na temat postaci),
- tworzy plan charakterystyki postaci,
- gromadzi i porządkuje słownictwo dotyczące poszczególnych części charakterystyki,
- wyszukuje w tekście fragmenty dotyczące poszczególnych części charakterystyki,
- wyraża własną opinię na temat postępowania bohaterki,
- pisze charakterystykę.
Uczeń dyslektyczny bądź uczeń z obniżonymi wymaganiami z PPP otrzymuje zestaw poleceń odpowiadających poszczególnym częściom charakterystyki:
Pobierz cały scenariusz z załącznikami
Autor: Małgorzata Wawrowska – Czytelniczka Portalu