3.6 C
Polska
wtorek, 23 kwietnia, 2024
Strona główna Blog Strona 27

Dlaczego flamingi są różowe? – scenariusz zajęć w przedszkolu

Flamingi to ptaki żyjące w strefie klimatów ciepłych i gorących. Środowiskiem, w którym mieszkają są słone jeziora, zatoki i laguny nadmorskie. Długość ciała dorosłego flaminga to od 80 do 145 cm długości – porównać go możemy wzrostem do przedszkolaka, jedne flamingi są niższe jak maluchy – inne nieco wyższe jak starszaki, przy czym samice są zawsze większe od samców. Kształt szyi flaminga to litera S, mają długie nogi, w locie są wyprostowane. Flamingi świetnie latają, młodsze również potrafią dobrze pływać. Flamingi żyją w stadach – dużych rodzinach. Łączą się w pary na całe życie. Malutkie flamingi przebywają w żłobkach, gdzie pilnuje ich jedna samica.

Zajęcia dla dzieci: 3-6 lat

Cele ogólne:

  • zachęcanie do uważnego słuchania,
  • rozwijanie mowy.

Cele operacyjne – dziecko:

  • zna ciekawostki o flamingach (skąd bierze się ich kolor i dlaczego stoją na jednej nodze),
  • bierze udział w dyskusji,
  • uczestniczy w zabawach,
  • wykonuje pracę plastyczną.

I. Powitanie dzieci piosenką „Podajmy sobie ręce”.

II. Oglądanie zdjęć flaminga i bociana, opisywanie ich wyglądu, porównywanie, szukanie różnic i podobieństw.

Pomoce: ilustracje i zdjęcia przedstawiające flaminga i bociana białego w różnych ujęciach (lot, polowanie).

III. Dlaczego FLAMINGI są różowe? – opowiadanie z serii Przygody Neli małej reporterki

Nauczyciel odczytuje opowiadanie ilustrowane zdjęciami (Nela na 3 kontynentach, podróże w nieznane, wyd. National Geographic, 2014).

Wspólne szukanie odpowiedzi na pytania:

Dlaczego flamingi są różowe?

Dlaczego czasami stoją na jednej nodze?

Dlaczego szyja flaminga wygięta jest w literę S?

Zaznaczanie miejsca wyprawy Neli na mapie świata – Laguna Colorada w Boliwii.

Pomoce: tekst opowiadania, mapa świata, zdjęcia flamingów.

IV. Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Flamingi”.

Dzieci naśladują flamingi przy nagraniu naprzemiennej melodii – spokojnej, wolnej lub szybkiej, skocznej. Podczas melodii szybkiej lecą wyciągając ręce – skrzydła, podczas wolnej, spokojnej stają na jednej nodze, starając się utrzymać równowagę i odpoczywają.

Pomoce: nagranie melodii wolnej i szybkiej.

V. Edukacyjny film Flamingi – seria Encyklopedia zwierząt dla dzieci” (https://www.youtube.com/watch?v=pmxhdZ77mMA)

Pomoce: laptop, film, projektor bądź odbiornik TV.

VI. Zabawa dydaktyczna „Prawda czy fałsz”.

Nauczyciel wręcza każdemu dziecku dwie buźki, uśmiechniętą i smutną. Dzieci siedzą w kole na dywanie. Nauczyciel mówi kolejno zdania dotyczące tematu zajęć – życia flamingów, dzieci jeśli uważają, że zdanie jest prawdziwe – podnoszą do góry buźkę uśmiechniętą, jeśli zdanie jest fałszywe – podnoszą buźkę smutną.

VII. Praca plastyczna – plakat (lub praca indywidualna) „Laguna pełna flamingów”.

Nauczyciel wyjaśnia temat pracy, zapoznaje z techniką wykonania pracy – technika do wyboru (malowanie, wyklejanie).

Pomoce: brystol lub papier A4, farby, kredki, pastele, kolorowy papier, piórka w kolorze różowym.

Autor: Michalina Pawlikowska – Czytelniczka Portalu

Scenariusz zajęć dla dzieci w przedszkolu – Wyprawa do dżungli

Temat: Wyprawa do dżungli – utrwalenie słownictwa z języka angielskiego.

Data zajęć:

02.03.2020 r.

Prowadząca:

Agnieszka Respondek

Grupa:

4,5,6 – latków

Cele główne:

  • wzbogacenie wiadomości o zwierzętach egzotycznych,
  • wzbogacanie słownictwa z języka angielskiego,
  • kształtowanie wrażliwości muzycznej na różne rodzaje muzyki.

Cele operacyjne – dziecko:

  • zna zwierzęta egzotyczne i ich miejsce zamieszkania,
  • potrafi zilustrować piosenkę ruchem,
  • potrafi naśladować sposób poruszania się danych zwierząt,
  • potrafi współpracować w grupie.

Metody:

  • słowna: rozmowa, opis słowny,
  • oglądowa: obserwacji i pokazu,
  • czynna: zadań stawianych dziecku i praktycznego działania, kierowania działalnością dziecka.

Formy aktywności:

  • ruch przy muzyce,
  • taniec naśladowczy i odtwórczy.

Środki dydaktyczne wspomagające działania:

  • utwory mp3: „Walking to the Jungle”, „Lion hunt”, „Samba przedszkolaka”
  • globus, figurki zwierząt,
  • tablica multimedialna lub laptop.

 Przebieg zajęć

1. Przywitanie dzieci oraz wprowadzenie do tematyki zajęć. Prezentacja globusa. Zadaniem dzieci jest znaleźć Polskę. Nauczyciel pokazuje, gdzie znajduje się dżungla.

2. „Podróż do dżungli” – zabawa z elementami naśladowania. Dzieci naśladują jak:

  • pakują plecak,
  • ubierają się,
  • podróżują samolotem,
  • wędrują po dżungli.

3. „Burza mózgów” – co to jest dżungla?  

4. Zabawa z wykorzystaniem piosenki „Walking in the Jungle”. Dzieci na początku słuchają utworu. Następnie zgadują po odgłosach, jakie zwierzęta występują w dżungli. Gdy już zgadną, wyruszają wraz z nauczycielem na spacer po dżungli.

Tekst wraz z opisem:

Let’s take a walk in the jungle.
Walking in the jungle. Walking in the jungle. We’re not afraid. We’re not afraid.
Walking in the jungle. Walking in the jungle. We’re not afraid. We’re not afraid.
(dzieci maszerują po sali)
One step. Two steps. Three steps forward. (dzieci robią 3 kroki do przodu)
One step. Two steps. Three steps back. (dzieci robią 3 kroki do tyłu)
Stop. Listen. What’s that? (dzieci dotykają uszu i słuchają odgłosu)
It’s a frog!
We’re not afraid!

Let’s stomp.
Stomping in the jungle. Stomping in the jungle. We’re not afraid. We’re not afraid.
Stomping in the jungle. Stomping in the jungle. We’re not afraid. We’re not afraid.
(dzieci tupią po sali)

One step. Two steps. Three steps forward. (dzieci robią 3 kroki do przodu)
One step. Two steps. Three steps back. (dzieci robią 3 kroki do tyłu)
Stop. Listen. What’s that? (dzieci dotykają uszu i słuchają odgłosu)
It’s a monkey!
We’re not afraid!

Let’s jump.
Jumping in the jungle. Jumping in the jungle. We’re not afraid. We’re not afraid.
Jumping in the jungle. Jumping in the jungle. We’re not afraid. We’re not afraid.
(dzieci skaczą po sali)

One step. Two steps. Three steps forward. (dzieci robią 3 kroki do przodu)
One step. Two steps. Three steps back. (dzieci robią 3 kroki do tyłu)
Stop. Listen. What’s that? (dzieci dotykają uszu i słuchają odgłosu)
It’s a toucan!
We’re not afraid!

Let’s skip.
Skipping in the jungle. Skipping in the jungle. We’re not afraid. We’re not afraid.
Skipping in the jungle. Skipping in the jungle. We’re not afraid. We’re not afraid.
(dzieci przeskakują przez przeszkodę)

One step. Two steps. Three steps forward. (dzieci robią 3 kroki do przodu)
One step. Two steps. Three steps back. (dzieci robią 3 kroki do tyłu)
Stop. Listen. What’s that? (dzieci dotykają uszu i słuchają odgłosu)
It’s a tiger!
RUN! (dzieci uciekają w jedno miejsce)

5. „Magiczny woreczek” – w woreczku schowane są figurki zwierząt. Zadaniem dzieci jest za pomocą zmysłu dotyku zgadnąć jakie figurki znajdują się w woreczku.

6. Dzieci opisują las tropikalny i jego mieszkańców. Tworzą jeden wspólny rysunek.

7. „Lion hunt”. Dzieci wyruszają na wyprawę w poszukiwaniu lwa. Utrwalają wcześniej już poznane czasowniki w języku angielskim.

8. Podsumowaniem zajęć jest wysłuchanie piosenki „Samba przedszkola”. Nauczyciel podsumowuje wszystkie informacje o dżungli, jakie były przedstawione podczas zajęć.  

Autor: Agnieszka Respondek – Czytelniczka Portalu

Kolorowe motyle – scenariusz zajęć dla dzieci trzyletnich

Temat: Kolorowe motyle.

Wiek:

dzieci 3 letnie

Środki dydaktyczne:

duży, barwny motyl, mniejszy motyl, chusta animacyjna, płyta CD, szarfy kolorowe, kółeczka lub gazety.

Cele zajęć:

  • rozwijanie umiejętności reakcji na sygnał słowny nauczyciela,
  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
  • doskonalenie sprawności manualnej, rozwój małej motoryki i dużej.

Przebieg zajęć

Wprowadzenie do tematu zajęć oraz przeczytanie krótkiego opowiadania pt: „Kolorowy motylek”

Na kolorowej łące fruwał piękny motyl. Fruwał z kwiatka na kwiatek. Pił słodki nektar z kwiatków i cieszył się z pięknych widoków. Gdy usiadł na kolejnym kwiatku, przyleciał do niego mały barwny motylek, szybko się zaprzyjaźnili i wyruszyli w podróż nad kolorową łąką. Fruwali sobie, bawili się i miło spędzali ze sobą czas. Mały motylek się zmęczył i postanowił sobie usiąść na kwiatku i napić się pysznego nektaru, duży motylek towarzyszył swojemu koledze. Kiedy razem odpoczywali, marzyli, żeby taka piękna pogoda została razem z nimi na dłużej. Potem zrobili sobie drzemkę, gdy się obudzili, wyruszyli dalej w nieznaną podróż.

Zabawa z chustą animacyjną „Motyle”

Dzieci ustawiają się w kole i poruszają chustą animacyjną do góry i na dół. Nauczyciel mówi takie słowa: Motylek jest w górze (chusta jest do góry), motylek siada na kwiatek (chusta jest na dole).

Zabawa ruchowa „Motylki i kwiaty”

Nauczycielka rozkłada w sali na podłodze kolorowe szarfy – kwiaty, a każde dziecko jest motylem. Nauczycielka włącza muzykę. Dzieci – motyle, poruszają się pomiędzy szarfami – kwiatkami. Podczas przerwy dzieci siadają do szarfy – kwiatka.

Praca plastyczna „Kolorowy motylek”

Dzieci otrzymują rolki po papierze, wycięte skrzydełka i w odpowiednie miejsca przyklejają odpowiednie elementy. Następnie ozdabiają motylka według własnego pomysłu.

Zakończenie zajęć

Scenariusz zajęć dla dzieci trzyletnich opracowała: Renata Maciejewska – Czytelniczka Portalu

Wskazówki dla rodziców na temat organizowania nauki zdalnej dzieci – ulotka

Szanowni Państwo!

Obecna sytuacja może powodować u dzieci zagubienie oraz niechęć do samodzielnej nauki. Mogą wyszukiwać wiele wymówek, aby nie pracować zdalnie. Nie wolno pozwolić, by udało im się tego uniknąć. Musimy konsekwentnie stać na stanowisku, że nauka jest obowiązkiem i nic dziecka z niej nie zwolni. Powinno ono odczuć, że nie ma wyjścia i musi odrobić zadania zlecone przez nauczycieli.

Jeśli jednak dziecko będzie siadało do lekcji tylko dlatego, że musi, jego praca okaże się mało efektywna. Człowiek najlepiej uczy się wtedy, gdy rozumie sens i cel edukacji. Dlatego też zachęcajmy dziecko do nauki, pokazując, do czego zdobywana obecnie wiedza może mu się przydać w przyszłym życiu.

Bardzo ważne jest, aby dziecko miało pozytywne nastawienie do pracy. Dlatego nie narzekajmy przy nim na programy nauczania, nie krytykujmy zadań, jakie otrzymało ono do zrealizowania.

Nauka zdalna jest dla dziecka ogromnym wyzwaniem. Może ono mieć wrażenie zagubienia, pozostawienia samemu sobie. Starajmy się więc towarzyszyć mu w pracy. Możemy wyjaśniać pewne kwestie, udzielać dodatkowych wskazówek. Dzięki temu dziecko odczuje, że jego edukacja jest dla nas bardzo ważną sprawą oraz wzrośnie jego motywacja do pokonywania trudności.

Nauka zdalna wymaga ogromnej dyscypliny. Nie wszystkie dzieci są już gotowe, by samodzielnie przez to przejść. Powinniśmy im w tym pomóc. Najlepszą strategią okazuje się w tym względzie opracowanie wspólnie z dzieckiem planu dnia.

W planie tym należy uwzględnić stałe godziny przeznaczone na naukę, czas dedykowany odpoczynkowi, porę wypełniania stałych obowiązków domowych. Musimy konsekwentnie przestrzegać tego, by dziecko najpierw uczyło się, a dopiero potem oddawało przyjemnościom. Niech nabierze przekonania, że ulubione rozrywki stanowią formę nagrody za wykonaną pracę.

Niezależnie od tego, powinniśmy dodatkowo nagradzać dziecko za trud i wysiłek, jakie podjęło, realizując zlecone przez nauczycieli zadania. Nagrodą może być nasza pochwała, komplement czy czas spędzony wspólnie z dzieckiem. Nie powinny to być natomiast nagrody rzeczowe ani finansowe.

Nie przeszkadzajmy dziecku, kiedy pracuje. Nie pytajmy go o nic, nic do niego nie mówmy (oczywiście za wyjątkiem sytuacji pomocy w nauce). Niech dziecko czuje, że traktujemy jego wysiłek poważnie.

Bądźmy dla naszego dziecka pozytywnym przykładem. Kiedy będzie widziało, że rodzice czytają książki czy oglądają filmy edukacyjne, chętniej sięgnie po tego typu pozycje

Zachęcam Państwa także do skorzystania z dodatkowych wskazówek, które zawarte są w ulotce skierowanej do uczniów.

Pobierz ulotkę

Autor: Elżbieta Wika – pedagog

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

Nauka zdalna – ulotka dla ucznia

>> Pobierz ulotkę <<

DROGI UCZNIU!

Być może masz pokusę, by nie korzystać z nauki zdalnej.

Ale jeśli teraz nie będziesz się systematycznie uczyć, potem będziesz miał bardzo dużo zaległości do nadrobienia!

Potraktuj więc naukę zdalną jako obowiązek.

Nie ma wyjścia!

Musisz systematycznie odrabiać zadania zlecone przez nauczycieli!

Dlatego nie ociągaj się, nie przekładaj nauki na później!

Od razu zrób, co trzeba, a potem będziesz mógł spokojnie odpoczywać.

Nie uczysz się bez powodu!

Od tego, jaką wiedzę zdobędziesz, zależy Twoja przyszłość (dalsza nauka, zawód, praca).

Nie jesteś pozostawiony sam sobie.

Jeśli potrzebujesz wyjaśnień, wskazówek, kontaktuj się z nauczycielami!

Na pewno Ci pomogą!

Zaplanuj stałą porę nauki.

Najlepszy jest moment, gdy Twoja koncentracja jest najwyższa, czyli godziny 8-13 oraz 15-18.

Przygotuj stanowisko pracy:

stałe (ucz się zawsze w tym samym miejscu)
bogate w tlen (wywietrz pomieszczenie przed nauką)
spokojne (ciche, w którym będziesz sam)
wygodne (odpowiednia ilość miejsca; właściwa wysokość stolika, krzesła)
o odpowiedniej temperaturze (nie za ciepłe ani zbyt zimne)
dobrze oświetlone (przy oknie lub wyposażone w lampkę biurową)

Zawsze utrzymuj porządek na stanowisku pracy.

Odłóż w inne miejsce wszystkie przedmioty, które nie są związane z nauką.

Przygotuj wszystkie rzeczy, które będą Ci potrzebne do pracy.

Twój umysł pracuje najefektywniej, kiedy jesteś wypoczęty, więc wysypiaj się, nie zarywaj nocy.

Rozpoczynaj dzień tak samo, jakbyś chodził do szkoły.

Zaściel łóżko, umyj się, ubierz, zjedz śniadanie.

Wtedy Twój mózg otrzyma sygnał, że nadszedł czas pracy i nauka będzie łatwiejsza.

Twój umysł pracuje najlepiej, gdy jesteś odpowiednio najedzony.

Nie siadaj do nauki głodny ani bezpośrednio po obfitym posiłku.

Najlepiej przed nauką zjeść lekkie ale pożywne śniadanie.

Nie zaczynaj dnia od gier czy surfowania po internecie, bo trudno będzie Ci potem zabrać się do pracy i skupić na nauce.

Podczas nauki:

wyłącz telewizję, radio, muzykę

zawieś korespondencję online (nie odbieraj i nie pisz sms-ów, maili itp.)

wycisz powiadomienia w smartfonie, komputerze, żeby nie rozpraszały Cię podczas pracy

rób regularne przerwy (np. co 30 minut nauki 10 minut przerwy)

w czasie przerwy odejdź od stanowiska pracy, przejdź się po mieszkaniu, zrób kilka skłonów, przysiadów, napij się wody

Po zakończeniu pracy:

w nagrodę skorzystaj z mediów (TV, telefon, komputer, internet)

ustal stałą ilość czasu i porę, kiedy będziesz korzystać z mediów (maksymalnie godzinę dziennie, nie bezpośrednio po nauce ani przed snem)

Jedz regularnie i zdrowo.

Unikaj chipsów, ciastek, batonów, słodkich i gazowanych napojów.

Pij dużo wody, jedz wiele owoców i warzyw.

Pamiętaj o aktywności fizycznej!

Codziennie wykonuj jakieś ćwiczenia fizyczne przynajmniej przez 15 minut.

POWODZENIA !!!

Pobierz ulotkę

Autor: Elżbieta Wika – pedagog

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka

Zabawa zrodziła się z naturalnych potrzeb życiowych człowieka. Ruchy, okrzyki i gesty przyczyniły się do powstania melodii i rytmu. Zabawa potocznie oznacza i odnosi się do czynności, które wywołują pozytywne emocje oraz energię. Pozwalają  przyjemnie spędzić czas, oderwać się od rzeczywistości. Bawiącymi się kierują pewne zasady, które pochodzą z życia społecznego, odnoszą się do charakteru twórczego, gdzie on prowadzi do samodzielnego poznawania rzeczywistości. Zabawa zaspokaja dziecięce zainteresowania oraz potrzeby. Również zalicza się do edukacyjnych oddziaływań, dostarcza treści estetycznych oraz poznawczych, świadczy to o wielostronnym i harmonijnym rozwoju osobowości.[1]

Definicje zabawy i sposobu jej rozumienia przedstawia I. Roszkiewicz. Wg niej zabawa zwiększa pewność siebie, wzbogaca umiejętności myślenia, spostrzegania oraz wiedzy. „Uczy kierowania, planowania, rozwija zdolności organizacyjne, wzbogaca osobowość dziecka, rozwija sferę emocjonalną życia pogłębiając ją. Stanowi jeden z najlepszych środków psychoterapeutycznych i często bywa stosowana jako metoda oddziaływania na dzieci z różnymi trudnościami oraz z zaburzeniami rozwoju”.

Trudno się nie zgodzić z tym co pisze I. Roszkiewicz, właśnie poprzez zabawę dziecko  rozwija się, zdobywa pewne umiejętności, wzbogaca swój wachlarz doświadczeń. Dziecko, które bawi się, jest radosne, szczęśliwe, pełne życia i energii. Zabawa kształtuje u dziecka jego osobowość oraz zdolności manualne. Również podczas zabawy rozwijają się pewne funkcje organizatorskie, planowania, rozwija się mowa, która później staje się coraz bardziej zrozumiała i bogatsza w nowe słownictwo.[2]

Różnorodne zabawy jakie podejmują dzieci podczas swojej aktywności mają bardzo ważne znaczenie. Z jednej strony zabawa daje dziecku poczucie spełnienia oraz ogromną przyjemność, a z drugiej strony uczy i rozwija. Podczas zabawy dziecko zdobywa pewne umiejętności ruchowe, intelektualne, rozwijają się funkcje wzrokowe, wzbogaca swoje doświadczenia emocjonalne, a także poszerza swoją wiedzę jak współpracować w grupie. Ponadto, jedną z głównych form zabawy jest wyrażanie zainteresowań dzieci. Poprzez zabawę rozwijają swoje zainteresowania z różnych dziedzin.

Na uznanie zasługują słowa F. Schillera: „Człowiek jest tylko wtedy całkowicie człowiekiem, gdy się bawi”. Są to słowa napisane około dwieście lat temu i nadal mają w sobie ogromne znaczenie i przebicie. „Zabawa jest atrybutem człowieczeństwa. W przypadku dzieci zabawa jest drogą do opanowania rzeczywistości” (Kantor 2003, s.7).

Zwrócę uwagę na podstawowe pierwiastki zabawy, należą do niej:

  • wyobraźnia,
  • emocje,
  • ruch.[3]

Warto podkreślić, że każda zabawa ma temat i niesie za sobą pewne tajemnice, a także treść, podstawowe czynności, role, zadania jakie z niej wynikają. Zabawa jest eksploracją, badaniem otoczenia, możliwością rozwoju oraz odnalezieniem „własnego ja”.

Wyobraźnię można porównać do zabawy, łączy je jeden element. Opisując wyobraźnię można powiedzieć, że tak jak zabawa, po prostu jest. Autorzy piszą, że wyobraźnia jest darem natury. Poznając świat, zaczyna się od poznania zmysłowego i zaś na jego podstawie buduje się obrazy rzeczywistości oraz samego siebie.

Podczas zabawy dziecko opanowuje stopniowo wyobraźnię, którą podporządkowuje rozumowi. Wyobraźnia, która dziecku towarzyszy podczas zabawy, potrafi odkrywać i zadziwiać. Zabawa pozwala dziecku na rozszerzanie wyobraźni. Zabawy nie należy bagatelizować i ograniczać, to właśnie ona daje dziecku duże możliwości na jego rozwój i rozwijanie wyobraźni, która na poszczególnych etapach rozwija się.[4]

Drugim składnikiem są emocje. Emocje towarzyszą dzieciom podczas zabawy i to one wywołują pożądany lub niepożądany przebieg zabawy. Decydują o zadowoleniu z zabawy lub o niezadowoleniu. Emocje wyznaczają stosunek relacji między uczestnikami zabawy. Zabawa podejmowana przez dzieci jest prawdziwa, a emocje, które towarzyszą, pozwalają na odkrywanie swoich przeżyć.

Ostatni składnik, który towarzyszy podczas zabawy, to ruch. Proces tworzenia przez dziecko zabawy jest ruchem. Ruch powoduje aktualizację potrzeby zabawy. Zabawa zawsze porusza się w czymś, czyli w określonym i jednocześnie nieokreślonym miejscu i czasie. Zabawa jest ruchem potencjalnym i nieskończonym. Podczas zabawy łatwo zauważyć ruch np. ciało, myśl, przedmiot, czyli dziecko z przedmiotem, przedmioty znajdujące się w otoczeniu dziecka. Zgodnie z myślą Arystotelesa „dziecko wprawione raz w ruch zabawy nigdy nie przestaje się bawić”.

Podsumowując wpływ zabawy na rozwój dziecka, warto przytoczyć słowa J. Korczaka: „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”. Zabawa jest czymś pięknym i naturalnym, dlatego warto dzieciom na to pozwalać. Przede wszystkim pozwolić im na organizację zabawy, gdzie mogą sami się otworzyć przed drugim człowiekiem. Bawiące się dziecko to szczęśliwe dziecko. W toku zabawy dziecko uczy się, rozwija swoje zainteresowania. Podczas zabawy pojawia się inwencja twórcza, która daje dziecku wiele możliwości.

Podkreślę słowa A. Sterna: „Dla dzieci zabawa i nauka są nierozdzielnymi pojęciami. To dla nich synonimy”. A. Stern pisze, aby zaobserwować dziecko podczas swobodnej zabawy i dostrzegać w bawiącym się dziecku jego zaangażowanie, pomysły, koncentrację i przede wszystkim sposób, w jaki pokonuje napotkane ograniczenia (Stern 2017, s.14). Zabawa jest to świat, w którym wolno naśladować i podglądać. Dzięki temu wzrasta poczucie bezpieczeństwa, rozwijanie swojej osobowości.

Bibliografia

[1] Waloszek D., Pojęcie zabawy, jej antropologiczna i rozwojowa obecność, Kraków 2006, s. 253-254.

[2] Znaczenie zabawy dziecka w wieku przedszkolnym, http://bazhum.muzhp.pl  (data zaczerpnięcia 7.05.2017)

[3] Waloszek D., Właściwości i pierwiastki zabawy, Kraków 2006, s. 258-260

[4] Tamże, s.258

Autor: Renata Maciejewska – Czytelniczka Portalu

Uzależnienia od substancji psychoaktywnych

W literaturze przedmiotu rozróżnia się uzależnienia od substancji psychoaktywnych oraz uzależnienia behawioralne – od wykonywania określonych czynności.

Substancje psychoaktywne

Substancje psychoaktywne (środki odurzające) to związki chemiczne, które wywierają krótkotrwały wpływ na funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego. Sprawiają, że zaburzone zostaje działanie struktur mózgowych odpowiedzialnych za doznawanie przyjemności i odczuwanie przykrości. W efekcie u człowieka odurzonego dochodzi do zmiany stanu świadomości. Pojawiają się zakłócenia w zakresie przebiegu procesów umysłowych, odczuwania samopoczucia i nastroju oraz odbioru rzeczywistości.

W zależności od wpływu, jaki substancje psychoaktywne wywierają na funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego, dzieli się je na:

  • depresanty – które tłumią, zmniejszają jego aktywność (np. alkohol, opioidy, leki uspokajające i nasenne);
  • stymulanty – pobudzające, wzmagające zachodzące w nim procesy (np. kokaina, amfetamina);
  • halucynogeny – które wywołują omamy, urojenia (np. meskalina, psylocybina).

Istota uzależnienia od substancji psychoaktywnych

Uzależnienie od substancji psychoaktywnych to choroba ośrodkowego układu nerwowego, która objawia się zaburzeniami fizjologicznymi, behawioralnymi i poznawczymi. W ich efekcie człowiek traci kontrolę nad sobą. Odczuwa nieodparte pragnienie psychiczne oraz fizjologiczną potrzebę zażycia danego środka, co sprawia, że nie jest w stanie kierować swoim postępowaniem. Jego dotychczasowy styl życia, potrzeby, nawyki, rekcje zostają wyparte przez zachowania zmierzające do przyjęcia kolejnej dawki substancji. Nie jest w stanie zachować abstynencji ani kontrolować ilości czy częstotliwości zażywania danego specyfiku.

Najczęściej wskazywanymi w literaturze przedmiotu objawami uzależnienia od substancji psychoaktywnych są: głód psychiczny, zespół abstynencyjny, tolerancja oraz utrata kontroli nad swoim zachowaniem.

Głód psychiczny definiowany jest jako bardzo silne pragnienie, odczucie emocjonalnego przymusu przyjęcia kolejnej dawki środka odurzającego.

Zespół abstynencyjny to szereg negatywnych odczuć emocjonalnych oraz zaburzeń somatycznych, które występują w tzw. fazie odstawienia – po przerwaniu zażywania lub zmniejszeniu ilości przyjmowanej substancji psychoaktywnej.

Fizjologiczne objawy zespołu abstynencyjnego różnią się w zależności od tego, jaką substancję psychoaktywną człowiek przyjmował. Najczęściej są to: nudności, zawroty głowy, bóle głowy, brzucha, mięśni, kości, zaburzenia rytmu serca, nieprawidłowe ciśnienie tętnicze, wzmożona potliwość, dreszcze, biegunka, zaburzenia łaknienia, nieprawidłowe napięcie mięśniowe. Objawy te ustępują z czasem, w miarę jak organizm człowieka oczyszcza się z pozostałości po przyjmowanym specyfiku.

Natomiast emocjonalne objawy zespołu abstynencyjnego są do siebie zbliżone i niezależne od tego, jakiego rodzaju substancję psychoaktywną człowiek stosował. Najczęściej są to: niepokój, przygnębienie, rozdrażnienie, silne odczucie przykrości. Symptomy te z czasem zaczynają dominować nad objawami fizjologicznymi i utrzymują się dużo dłużej od nich.

Tolerancja to zjawisko polegające na zmniejszaniu się wrażliwości organizmu na kolejne dawki substancji psychoaktywnej. Powoduje ono, że z czasem konieczne staje się przyjmowanie coraz większych dawek w celu uzyskania takiego samego efektu. Wskutek rozwoju tolerancji następuje intensyfikacja zażywania, czyli przyjmowanie danego środka coraz częściej, w coraz większych dawkach.

Głód psychiczny, zespół abstynencyjny i tolerancja sprawiają, że człowiek uzależniony traci zdolność kierowania swoim postępowaniem. Nie jest w stanie kontrolować własnych reakcji i zachowań związanych z zażywaniem substancji psychoaktywnej. Nie panuje nad tym, w jakim czasie i okolicznościach ją przyjmuje, w jakich dawkach ani jak często. Nie jest też w stanie utrzymać abstynencji. Stosuje dany specyfik, pomimo że przyczynia się to do wielu poważnych szkód. Ponadto, zażywaniu podporządkowuje całe swoje życie. Koncentruje się na zdobywaniu i konsumowaniu środka, od którego jest uzależniony oraz na odwracaniu następstw swojego nałogu. W efekcie zarzuca swoje zainteresowania, ogranicza aktywność społeczną, zaniedbuje obowiązki, rozluźnia dotychczasowe więzi z rodziną i przyjaciółmi.

Predyspozycje do uzależnienia od substancji psychoaktywnych

Nie wszystkie osoby mające kontakt z substancją psychoaktywną uzależniają się od niej. Jednak można wyróżnić pewną grupę ludzi o szczególnej podatności na uzależnienie. Wynika ona ze specyficznej konstelacji indywidualnych cech biologicznych i psychicznych, które w połączeniu z określonymi czynnikami środowiskowymi mogą prowadzić do rozwinięcia się nałogu.

W przypadku biologicznych predyspozycji do uzależnienia spore znaczenie odgrywają czynniki genetyczne. Niektóre cechy dziedziczne mogą bowiem odgrywać istotną rolę w rozwoju nałogu. Zalicza się do nich: podwyższoną tolerancję na substancje psychoaktywne, silniejsze doznawanie przyjemnych efektów ich działania oraz osłabione odczuwanie ich negatywnych skutków.

Psychicznymi czynnikami sprzyjającymi rozwojowi uzależnienia są względnie trwałe indywidualne cechy temperamentu i osobowości człowieka, takie jak: niski poziom samooceny, brak odporności na stres i frustrację, deficyty w zakresie umiejętności radzenia sobie z przykrymi emocjami, niski poziom kompetencji interpersonalnych i społecznych, zwiększone zapotrzebowanie na nowe bodźce.

Ryzyko rozwoju uzależnienia znacznie wzrasta, jeśli omówione determinanty biologiczne i psychiczne zostaną wzmocnione określonymi czynnikami środowiskowymi. Chodzi tu o takie cechy otoczenia jednostki, które ułatwiają jej przyjmowanie substancji psychoaktywnych. Zalicza się do nich między innymi: obserwowanie u osób znaczących przyjemnych skutków zażycia substancji psychoaktywnych, łatwy dostęp do tych środków oraz wysoki poziom tolerancji środowiskowej dla zjawiska przyjmowania omawianych specyfików.

Fazy rozwoju uzależnienia od substancji psychoaktywnych

Uzależnienie nie pojawia się nagle, lecz rozwija się stopniowo. W procesie tym można wyodrębnić kilka etapów.

Fazą wstępną jest tzw. inicjacja, czyli pierwsze zażycie substancji psychoaktywnej i poznanie efektów jej działania. Jeśli są przyjemne, istnieje prawdopodobieństwo ponownego sięgnięcia po dany środek.

Jeżeli nie będzie to skutkowało negatywnymi konsekwencjami, jednostka może przejść w fazę okazjonalnego używania. Na tym etapie przyjmuje dany specyfik w sposób niejako przypadkowy, rzadko i tylko w określonych sytuacjach (np. gdy zostanie poczęstowana, dla towarzystwa, dla zabawy).

Może się jednak zdarzyć, że w pewnym momencie człowiek sam zacznie poszukiwać możliwości przyjęcia środka odurzającego. Przejdzie wtedy na kolejny poziom, określany jako ryzykowny sposób stosowania substancji psychoaktywnych. W tej fazie jednostka jest jeszcze w stanie kontrolować przyjmowanie danego środka. Może decydować o tym, w jakich sytuacjach, jak często i w jakich dawkach będzie go zażywać. Na tym etapie pojawiają się już jednak pierwsze negatywne skutki odurzania.

Jeśli znajdujący się w tej fazie człowiek będzie kontynuował przyjmowanie substancji psychoaktywnej, z czasem negatywnych konsekwencji będzie więcej, będą występowały częściej i będą miały znacznie poważniejszy charakter. Ten etap określa się mianem zażywania problemowego.

W przypadku dalszego sięgania po środek odurzający, u człowieka może się wykształcić patologiczny sposób zażywania. Jest to już uzależnienie w sensie ścisłym. W tej fazie pojawia się przymus przyjmowania kolejnych dawek substancji psychoaktywnej oraz następuje utrata kontroli nad własnym zachowaniem. Występują także wszelkie możliwe negatywne konsekwencje odurzania się. Jednostka podporządkowuje się nałogowi. Koncentruje się na zażywaniu danego specyfiku, ukrywaniu swojego uzależnienia oraz odwracaniu jego negatywnych konsekwencji.

W najgłębszym stadium uzależnienia odurzenie staje się dla człowieka normą. Musi przyjmować dany środek, aby móc zwyczajnie funkcjonować. W związku z tym nie jest już w stanie ukrywać swojego nałogu ani odwracać jego skutków.

Rodzaje uzależnienia od substancji psychoaktywnych

W literaturze przedmiotu wskazuje się na trzy rodzaje uzależnienia: psychiczne, fizyczne i społeczne.

Uzależnienie psychiczne definiowane jest jako bardzo silne pragnienie, wręcz nieodparta żądza przyjmowania danej substancji psychoaktywnej w celu regulowania przeżywanych emocji i poprawy nastroju.

Uzależnienie fizyczne to patologiczny stan organizmu, w którym zażywany środek chemiczny został wbudowany w metabolizm komórkowy i stał się niezbędny do dalszego normalnego funkcjonowania fizjologicznego.

Uzależnienie społeczne wynika z faktu zażywania substancji psychoaktywnych w określonej grupie ludzi. Sprawia, że jednostka przystosowuje swoje zachowanie do sposobu ich funkcjonowania oraz przyswaja panujące wśród nich zasady związane z zażywaniem środków odurzających.

Psychologiczne mechanizmy podtrzymujące uzależnienie od substancji psychoaktywnych

Uzależnienie to zjawisko kształtowane i podtrzymywane przez trzy wzajemnie na siebie wpływające procesy psychologiczne. Są to: mechanizmy obronne, nałogowy sposób regulacji emocji oraz system iluzji i zaprzeczeń.

Mechanizmy obronne uniemożliwiają osobie uzależnionej dostrzeżenie i uświadomienie sobie prawdziwego źródła problemów, czyli przyczyn sięgania po substancje psychoaktywne.

Nałogowy sposób regulacji emocji sprawia, że człowiek zmierza do poprawienia sobie nastroju za pomocą środka odurzającego. Jest to jednak poprawa pozorna, w rzeczywistości bowiem nieprzyjemne samopoczucie nie mija.

Mechanizm iluzji i zaprzeczania zniekształca myślenie osoby uzależnionej na tyle, że nie jest ona w stanie samodzielnie, bez pomocy z zewnątrz, zauważyć i uświadomić sobie swojego nałogu. Mechanizm ten chroni uzależnionego przed przyjęciem informacji, które mogłyby uniemożliwić mu dalsze przyjmowanie danej substancji psychoaktywnej.

Uzależnienie od substancji psychoaktywnych jako choroba nawrotowa

Uzależnienie jest chorobą cykliczną, nawrotową. Oznacza to, że okresy abstynencji przeplatają się w niej z fazami przyjmowania substancji psychoaktywnej, zwanymi nawrotami. Czas trwania etapu abstynencji jest kwestią indywidualną i zmienną w osobistej historii choroby każdej osoby uzależnionej. Zależy od wielu okoliczności. Czynnikami spustowymi, czyli prowadzącymi do nawrotu, są najczęściej różnego rodzaju trudne emocjonalnie sytuacje życiowe, choroby somatyczne, urazy fizyczne oraz presja grupy, z którą uzależniony jest związany i z którą kiedyś przyjmował substancje psychoaktywne.

Tekst powstał w oparciu o następujące źródła:

  • M. Filip: Nowe uzależnienia XXI wieku (Wszechświat, tom 114, zeszyt 4–6, rok 131, V-VI 2013)
  • M. Jędrzejko (red.): Współczesne teorie i praktyka profilaktyki uzależnień chemicznych i niechemicznych

Autor: Elżbieta Wika – pedagog

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

Konspekt lekcji języka angielskiego dla uczniów klasy VI szkoły specjalnej

Temat lekcji: ‘I want to get rich!’ Okresy życia, wydarzenia w życiu.

Imię i nazwisko nauczyciela:

Przedmiot:

Język angielski

Lekcja nr 26                            

Klasa:

6 SP szkoła specjalna

Data:     

Czas realizacji:

45 minut

Cele ogólne:

Wprowadzenie słownictwa dotyczącego wydarzeń w życiu.

Cele dydaktyczne:

  • ćwiczenie samodzielnego myślenia
  • ćwiczenie czytania i znajdowania w tekście określonych informacji
  • ćwiczenie wymowy wprowadzanego słownictwa

Cele wychowawcze:

  • przypomnienie uczniom zasad pracy na lekcji

Typ lekcji:

podająca, problemowa

Metody nauczania:

  • pokaz
  • praca z książką
  • „burza mózgów”

Organizacyjne formy pracy uczniów:

indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne:

tablica, pisak, podręcznik „Brainy” klasa 6, dodatkowe kartki z obrazkami o tematyce takiej, jak w książce

Formy nauczania:

nauczanie zbiorowe, szkolne, lekcyjne

Notatki do zeszytu:

  • temat lekcji
  • odpowiedzi do zadań
  • ocena za pracę na lekcji

Konspekt lekcji opracowała: Małgorzata Hajduk – Czytelniczka Portalu

Jak sprawić, żeby uczenie się było efektywne?

Uczenie się nie jest procesem zbyt lubianym przez uczniów. Niestety, jednym z problemów współczesnej edukacji jest bowiem to, że dzieci i młodzież nie potrafią się samodzielnie uczyć. Robią to zazwyczaj przed sprawdzianami czy pracami klasowymi, a po uzyskaniu pozytywnych wyników zapominają o omówionym materiale. Żeby jednak zwiększyć efektywność uczenia się, należy zwrócić uwagę na kilka podstawowych czynników. Zalicza się do nich:

  • motywację do nauki, czyli powód, dla którego przyswajamy określony materiał;
  • pozytywne nastawienie do danego zagadnienia i stopień naszego zainteresowania przedmiotem;
  • poziom koncentracji na podejmowanej aktywności;
  • stopień zrozumienia omawianych treści i sposób ich utrwalania;
  • miejsce pracy, które powinno być dostosowane do nauki;
  • systematyczność podejmowanych działań;
  • ilość poświęconego czasu na odpoczynek.
Kontur głowy, w środku koła zębate i żarówka symbolizujące uczenie się

W momencie, kiedy uwzględnimy te kwestie i zapewnimy dzieciom odpowiednie warunki do nauki, zwiększa się prawdopodobieństwo, że treści przez nie przyswajane, zostaną na dłużej zapamiętane.

Można również wykorzystać konkretne metody pracy przyspieszające proces opanowania nowych wiadomości. Nazywamy je mnemotechnikami. Dzięki nim możliwe staje się nie tylko lepsze zapamiętywanie, ale również doskonalenie koncentracji oraz szybsze odtwarzanie informacji. Zaliczyć do nich można:

  • akrostychy – jest to ciekawe ćwiczenie, w trakcie którego wykorzystujemy pierwsze litery wyrazów, które musimy zapamiętać i tworzymy z nich określone wyrażenie, np. chcąc zapamiętać znaki rzymskie (L-50, C-100, D-500, M-1000) warto utworzyć zdanie Lubię CDroga Mamo;
  • historie – żeby zapamiętać określoną liczbę wyrazów, można ułożyć historyjkę z ich wykorzystaniem; nie musi być ona logiczna, ważne jednak, żeby zapadała nam w pamięć; dzięki temu jesteśmy w stanie odtworzyć np. listę zakupów;
  • rymonimy – szukanie rymujących się wyrazów, żeby łatwiej było nam zapamiętać informacje;
  • kotwice – wybieranie określonego miejsca, z którym chcemy skojarzyć informację konieczną do zapamiętania;
  • powtarzanie – polegające na codziennym utrwalaniu danej partii materiału, minimum po dziesięć minut.

Interesującym i jednocześnie atrakcyjnym dla uczniów sposobem zapamiętywania wiadomości jest tworzenie map myśli. Pomagają one w jasny i przejrzysty sposób uporządkować zarówno zawiłe, jak i proste informacje i przedstawiają je w graficznej postaci. W trakcie ich opracowywania, wyraźnie można zobaczyć, co jest najważniejsze, a co mniej ważne oraz jak powiązane są ze sobą określone treści.

mapa myśli

Można więc zauważyć, że istnieje bardzo dużo możliwości ułatwiających uczenie się. Ważne jest poznanie ich i wdrożenie w życie. Warto również pamiętać o tym, że w stanie głębokiego relaksu nasz mózg potrafi lepiej współpracować i jest w stanie zdecydowanie szybciej zapisywać informacje w pamięci długotrwałej. W tym miejscu konieczne staje się zwrócenie uwagi na jeszcze jeden obszar – samokształcenie, czyli samodzielne zdobywanie wiedzy i wykorzystywanie jej w praktycznym działaniu. Przynosi ono również niebywałe efekty i przyczynia się do osiągania sukcesów przez uczniów.

W swojej pracy dydaktycznej warto więc wykorzystywać wspomniane wyżej techniki i zachęcać uczniów do ich systematycznego stosowania. Dzięki temu, zdobywana przez nich wiedza będzie zdecydowanie trwalsza.

Autor: Justyna Kapuścińska-Kozakiewicznauczyciel, terapeuta pedagogiczny, terapeuta SI

Bliskie spotkania trzeciego stopnia… z wyrazami – konspekt lekcji języka polskiego

Konspekt lekcji języka polskiego dla klasy IV szkoły podstawowej

Temat: Bliskie spotkania trzeciego stopnia… z wyrazami. O synonimach.

Nauczyciel: xxx

Szkoła Podstawowa nr xxx

1. Cele lekcji:

a) wiadomości

  • Uczeń wie, co to jest synonim (wyraz bliskoznaczny)

b) umiejętności

Uczeń:

  • potrafi odnaleźć synonimy (wyrazy bliskoznaczne) w słowniku
  • umie zbudować poprawne zdanie z użyciem różnych synonimów (wyrazów bliskoznacznych)

2. Metoda i forma pracy:

metoda podająca, problemowa, praca jednostkowa i w parach, praca z wykorzystaniem słowników (w tym: elektronicznych)

3. Przebieg lekcji:

a) Faza przygotowawcza

  • Nauczyciel tłumaczy, czym jest synonim (wyraz bliskoznaczny), podaje definicję i przykłady, które uczniowie zapisują w zeszycie.

Synonim (wyraz bliskoznaczny) – wyraz lub dłuższe określenie bliskie znaczeniowo innemu.

  • Przykłady:

pies – psina, czworonóg, kundel, psiak

wiatr – wicher, wichura, tajfun

niepogoda – słota, szaruga, plucha, chlapa

  • Nauczyciel wyjaśnia, w jakim celu przyniósł na lekcję słowniki wyrazów bliskoznacznych i jak z nich korzystać

Nauczyciel prosi, aby jeden uczeń podał słowo. Dzieci odnajdują do niego synonimy (wyrazy bliskoznaczne).

b) faza realizacyjna

Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z przykładami wyrazów, do których trzeba znaleźć synonimy przy pomocy słownika (również elektronicznego). Uczniowie notują synonimy (wyrazy bliskoznaczne) w zeszytach przedmiotowych. Następnie układają zdania z wykorzystanymi wyrazami. Czas na samodzielną pracę. Wybrane osoby na forum klasy przedstawiają efekty swojej pracy.

c) faza podsumowująca

Nauczyciel notuje na tablicy zadanie domowe (z podręcznika), 8 i 9/166

Pomoce dydaktyczne:

słowniki, kartki z przykładami, podręcznik

Bibliografia:

Renata Klatkowska, Słownik wyrazów bliskoznacznych, Poznań 2017

Słownik wyrazów bliskoznacznych, pod red. Stanisława Skorupki, Warszawa 1972

Konspekt lekcji języka polskiego opracowała: Ilona Rudzińska – Czytelniczka Portalu