Dzień Spadającego Liścia to święto nietypowe obchodzone w Polsce 23 września, a jego przesłaniem jest radosne powitanie jesieni.
Cele główne:
- stymulowanie rozwoju procesów poznawczych – porównywania, klasyfikowania
- poszerzanie zakresu doświadczeń sensorycznych – słuchowych, dotykowych, wzrokowych, ruchowych
- rozwijanie sprawności manualnej
Formy pracy:
- z całą grupą
- indywidualna
Metody pracy:
- czynnościowe – zadań stawianych dziecku do wykonania, samodzielnych doświadczeń dzieci, metoda ćwiczeń słuchowych
- słowne – zabawa z rymowanką, instruktaż
- metody ekspresji muzycznej, ruchowej i plastycznej
- zabawy słowno-ruchowe
- ćwiczenia oddechowe
Środki dydaktyczne:
- duży parasol
- okazy liści, naturalnych, wyciętych z folii, z papieru, z materiału (propozycje szablonów w załączniku nr 1)
- nagranie dowolnego utworu muzycznego, np. Una Mattina Ludovico Einaudiego oraz sprzęt do jego odtworzenia
- szeleszczące przedmioty: liście, folie, papier
- szablon postaci Pani Jesieni wykonany na arkuszu szarego papieru
- farby
Zaproś liście do zabawy – scenariusz
Dzień Spadającego Liścia
1. Zabawa na powitanie – Lecą, lecą liście
Dzieci stoją w kole, chwytają się za ręce. Prowadzący recytuje tekst rymowanki, dzieci rytmicznie obracają się w kole w jedną stronę:
Lecą, lecą liście,
Wirują zamaszyście.
Nagle stop!
Liście – hop!
Na hasło: Hop! koło wiruje w drugą stronę.
2. Liściasty misz – masz
Dzieci siedzą w kole. Prowadzący prezentuje duży parasol odwrócony rączką do góry, w którym umieszczone są różnego rodzaju liście: okazy naturalne, liście wycięte z papieru, z tektury, z folii, z materiału. Każde dziecko podchodzi i losuje liść z parasola obracanego przez prowadzącego. Dzieci badają właściwości wylosowanych liści, próbują je opisać używając określeń odnoszących się do kształtu, wielkości, faktury. Umieszczają swoje liście za plecami. Prowadzący wraz z dziećmi klasyfikuje liście pozostałe w czaszy parasola, przyjmując kryterium:
– wielkości
– kształtu
– koloru.
3. Liściasta orkiestra
Dzieci ponownie sięgają po liście wylosowane w poprzednim ćwiczeniu. Prowadzący prezentuje dzieciom wybrane przez siebie nagranie muzyczne i prosi, żeby z pomocą liści interpretowały ruchem muzykę według własnego pomysłu.
4. Dźwiękowe zagadki
Prowadzący prosi dzieci, żeby ostrożnie poruszyły liśćmi tak, by wydobyć z nich dźwięk. Dzieci próbują opisać wytworzone dźwięki. Prowadzący za pomocą zgromadzonych przedmiotów wydaje inne szeleszczące dźwięki. Dzieci zamykają oczy i próbują zidentyfikować prezentowane odgłosy bez użycia wzroku.
5. Sukienka Pani Jesieni
Prowadzący prezentuje dzieciom sylwetę Pani Jesieni odrysowaną na arkuszu szarego papieru. Prosi dzieci, by zaprojektowały dla niej sukienkę. W tym celu dzieci kolejno podchodzą do arkusza i nanoszą farbę na liście, po czym odciskają je na papierze, tworząc sukienkę.
6. Oddech lekki niczym liść – zabawa na zakończenie
Po ukończonej pracy i uprzątnięciu stanowiska, dzieci ponownie siadają w kole i raz jeszcze sięgają po swoje liście. Kładą liść na dłoni, którą zbliżają do ust i starają się zdmuchnąć listek. Następnie kładą się na plecach, na brzuchu umieszczają liść. Nabierając powietrze nosem i wypuszczając je ustami, obserwują ruch liści. Potem siadają w siadzie skrzyżnym. Prowadzący prosi dzieci, aby oceniły zajęcia – im bardziej im się podobały, tym wyżej unoszą swój listek.
Dzień Spadającego Liścia – Modyfikacje:
- Liście mogą posłużyć do wykonania wspólnej pracy – każde dziecko zamienia liść w zwierzątko mieszkające w lesie poprzez dorysowanie i doklejenie elementów (oczy, uszy, łapy, ogon).
- Dzieci mogą pracować z naturalnymi farbami przygotowanymi na bazie kaszy manny (powinna mieć lejącą konsystencję):
– żółta farba powstanie poprzez dodanie rozgniecionego banana lub skórki startej z cytryny
– pomarańczowa – dodatek ugotowanej marchewki
– zielona – dodatek szpinaku
– brązowa – dodatek kakao.
Bibliografia:
- B. Dawczak, I. Spychała, Wielka księga przedszkolaka. Od maluch do starszaka, wyd. Papilon, Poznań 2013
- A. Franczyk, K. Krajewska, Zabawy i ćwiczenia na nowy rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, wyd. Impuls, Kraków 2019
- Rymowanka Lecą, lecą liście – autor: Urszula Wesół
Autor: Urszula Wesół – nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, pedagog specjalny
Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli