4.6 C
Polska
środa, 4 grudnia, 2024
Strona głównaNajpopularniejsze23 września Dzień Spadającego Liścia - scenariusz zajęć

23 września Dzień Spadającego Liścia – scenariusz zajęć

Dzień Spadającego Liścia to święto nietypowe obchodzone w Polsce 23 września, a jego przesłaniem jest radosne powitanie jesieni.

Cele główne:

  • stymulowanie rozwoju procesów poznawczych – porównywania, klasyfikowania
  • poszerzanie zakresu doświadczeń sensorycznych – słuchowych, dotykowych, wzrokowych, ruchowych
  • rozwijanie sprawności manualnej

Formy pracy:

  • z całą grupą
  • indywidualna

Metody pracy:

  • czynnościowe – zadań stawianych dziecku do wykonania, samodzielnych doświadczeń dzieci, metoda ćwiczeń słuchowych
  • słowne – zabawa z rymowanką, instruktaż
  • metody ekspresji muzycznej, ruchowej i plastycznej
  • zabawy słowno-ruchowe
  • ćwiczenia oddechowe

Środki dydaktyczne:

  • duży parasol
  • okazy liści, naturalnych, wyciętych z folii, z papieru, z materiału (propozycje szablonów w załączniku nr 1)
  • nagranie dowolnego utworu muzycznego, np. Una Mattina Ludovico Einaudiego oraz sprzęt do jego odtworzenia
  • szeleszczące przedmioty: liście, folie, papier
  • szablon postaci Pani Jesieni wykonany na arkuszu szarego papieru
  • farby

Zaproś liście do zabawy – scenariusz

Dzień Spadającego Liścia

1. Zabawa na powitanie – Lecą, lecą liście

Dzieci stoją w kole, chwytają się za ręce. Prowadzący recytuje tekst rymowanki, dzieci rytmicznie obracają się w kole w jedną stronę:

Lecą, lecą liście,

Wirują zamaszyście.

Nagle stop!

Liście – hop!

Na hasło: Hop! koło wiruje w drugą stronę.

2. Liściasty misz – masz

Dzieci siedzą w kole. Prowadzący prezentuje duży parasol odwrócony rączką do góry, w którym umieszczone są różnego rodzaju liście: okazy naturalne, liście wycięte z papieru, z tektury, z folii, z materiału. Każde dziecko podchodzi i losuje liść z parasola obracanego przez prowadzącego. Dzieci badają właściwości wylosowanych liści, próbują je opisać używając określeń odnoszących się do kształtu, wielkości, faktury. Umieszczają  swoje liście za plecami. Prowadzący wraz z dziećmi klasyfikuje liście pozostałe w czaszy parasola, przyjmując kryterium:

– wielkości

– kształtu

– koloru.

3. Liściasta orkiestra

Dzieci ponownie sięgają po liście wylosowane w poprzednim ćwiczeniu. Prowadzący prezentuje dzieciom wybrane przez siebie nagranie muzyczne i prosi, żeby z pomocą liści interpretowały ruchem muzykę według własnego pomysłu.

4. Dźwiękowe zagadki 

Prowadzący prosi dzieci, żeby ostrożnie poruszyły liśćmi tak, by wydobyć z nich dźwięk. Dzieci próbują opisać wytworzone dźwięki. Prowadzący za pomocą zgromadzonych przedmiotów wydaje inne szeleszczące dźwięki. Dzieci zamykają oczy i próbują zidentyfikować prezentowane odgłosy bez użycia wzroku.

5. Sukienka Pani Jesieni

Prowadzący prezentuje dzieciom sylwetę Pani Jesieni odrysowaną na arkuszu szarego papieru. Prosi dzieci, by zaprojektowały dla niej sukienkę. W tym celu dzieci kolejno podchodzą do arkusza i nanoszą farbę na liście, po czym odciskają je na papierze, tworząc sukienkę.

6. Oddech lekki niczym liść – zabawa na zakończenie

Po ukończonej pracy i uprzątnięciu stanowiska, dzieci ponownie siadają w kole i raz jeszcze sięgają po swoje liście. Kładą liść na dłoni, którą zbliżają do ust i starają się zdmuchnąć listek. Następnie kładą się na plecach, na brzuchu umieszczają liść. Nabierając powietrze nosem i wypuszczając je ustami, obserwują ruch liści. Potem siadają w siadzie skrzyżnym. Prowadzący prosi dzieci, aby oceniły zajęcia – im bardziej im się podobały, tym wyżej unoszą swój listek.

Dzień Spadającego Liścia – Modyfikacje:

  • Liście mogą posłużyć do wykonania wspólnej pracy – każde dziecko zamienia liść w zwierzątko mieszkające w lesie poprzez dorysowanie i doklejenie elementów (oczy, uszy, łapy, ogon).
  • Dzieci mogą pracować z naturalnymi farbami przygotowanymi na bazie kaszy manny (powinna mieć lejącą konsystencję):

– żółta farba powstanie poprzez dodanie rozgniecionego banana lub skórki startej  z cytryny

– pomarańczowa – dodatek ugotowanej marchewki

– zielona – dodatek szpinaku

– brązowa – dodatek kakao.

Pobierz załącznik

Bibliografia:

  • B. Dawczak, I. Spychała, Wielka księga przedszkolaka. Od maluch do starszaka, wyd. Papilon, Poznań 2013
  • A. Franczyk, K. Krajewska, Zabawy i ćwiczenia na nowy rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, wyd. Impuls, Kraków 2019
  • Rymowanka Lecą, lecą liście – autor: Urszula Wesół

Autor: Urszula Wesół – nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, pedagog specjalny

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

PODOBNE ARTYKUŁY