Czyste ręce to podstawa!
Cele główne:
- kształtowanie prawidłowych nawyków i umiejętności z zakresu higieny rąk,
- rozwijanie percepcji wzrokowej, uważnego słuchania i logicznego myślenia.
Cele operacyjne – dziecko:
- z uwagą wysłucha tekstu i odpowie na pytania do niego,
- wskaże sytuacje, w których należy umyć ręce,
- poszerzy swoją wiedzę na temat dbania o zdrowie,
- doświadczy pozytywnych przeżyć i wrażeń sensorycznych podczas zabawy z masą plastyczną.
Metody pracy:
- słowne – rozmowa kierowana, instrukcja, praca z tekstem,
- czynnościowe – zadań stawianych dziecku do wykonania,
- gry i zabawy dydaktyczne,
- metody stymulacji polisensorycznej – modelowanie w masie sensorycznej.
Formy pracy:
- praca z całą grupą.
Środki dydaktyczne:
- tekst informacji o myciu rąk i kartki z pytaniami do tekstu (punkt 2),
- wycięte z papieru podobizny zarazków (punkt 3),
- masa mocująca,
- piłka,
- produkty do przygotowania wybranej masy sensorycznej (opis w tekście scenariusza).
Proponowany przebieg zajęć:
1. Moje ręce – zabawa wprowadzająca do tematu zajęć
Uczestnicy stoją w kręgu i podają propozycje oraz wykonują czynności, do których służą ręce, np. ręce służą do:
- machania
- głaskania
- malowania
- klaskania
- przytulania
- grania.
2. Co wiem o higienie rąk? – praca z tekstem
Uczestnicy siadają w kręgu, wysłuchują tekstu czytanego przez nauczyciela.
Ręce służą nam do wielu niezbędnych czynności, a tą, o której nie możemy zapominać, jest ich … mycie. Każdego dnia dotykamy nimi dziesiątki przedmiotów, a każde dotknięcie klamki lub włącznika światła powoduje, że na nasze ręce dostaje się od stu do dziesięciu tysięcy zarazków! Konsekwencją braku dbania o higienę rąk są choroby zwane jako choroby brudnych rąk, np. owsica lub tasiemczyca. Ręce powinniśmy myć zawsze przed i po posiłku, po powrocie do domu, po kontakcie ze zwierzętami, po wytarciu nosa oraz wtedy, gdy są lepkie lub brudne. Myjąc ręce, należy użyć mydła i ciepłej wody oraz ręcznika. Na porządne umycie dłoni potrzebujemy ok. 30 sekund, pamiętając o umyciu ich wewnętrznej i zewnętrznej części, przestrzeni między palcami i nadgarstków. Nie zapominajmy o starannym wytarciu dłoni, ponieważ na mokrych powierzchniach bakterie szybciej się namnażają.
Źródło: opracowanie własne
Po wysłuchaniu tekstu dzieci określają, czy zdania z nim związane są prawdziwe (unoszą kciuki), czy fałszywe (kciuki skierowane w dół):
- Tylko dzieci muszą myć ręce.
- Ręce myjemy tylko przed jedzeniem.
- Do umycia rąk potrzebujemy mydła.
- Po umyciu rąk ręcznik rzucamy na podłogę.
- Gdy zapominamy o częstym myciu rąk, możemy zachorować.
- Ręce myjemy w wewnętrznej i zewnętrznej części.
3. Na tropie zarazków
Przed zajęciami prowadzący umieszcza w sali wycięte z papieru podobizny drobnoustrojów, mocując je za pomocą gumy szczególnie tam, gdzie gromadzą się zarazki – w okolicy klamek, włączników, przycisków. Dzieci wyruszają na poszukiwania zarazków. Po ich znalezieniu wracają do koła, przeliczają je, ustalają, gdzie znajduje się ich najwięcej i jak można się ich pozbyć.
4. Ręce brudzimy, gdy dobrze się bawimy
Prowadzący zaprasza dzieci do zabawy wybraną masą sensoryczną, np.:
- ciastolina (mieszamy i ugniatamy 2 szklanki mąki, 1 szklankę soli, 2 łyżki oleju roślinnego, 2 płaskie łyżki proszku do pieczenia, 1,5 szklanki gorącej wody)
- ciastolina z galaretką (mieszamy galaretkę w proszku, szklankę mąki pszennej, łyżkę soli, następnie ostrożnie dodajemy ¾ szklanki wrzątku i łyżkę oleju)
- piasek kinetyczny (szklanka mąki kukurydzianej, szklanka soli, 10 łyżek oleju, 10 łyżek mąki ziemniaczanej).
Po zabawie pamiętamy o dokładnym umyciu rąk.
5. Wiem, jak dbać o higienę rąk – zabawa na zakończenie
Dzieci stają w kręgu, prowadzący rozpoczyna zabawę, rzucając piłkę w kierunku wybranego dziecka z prośbą o podanie sytuacji, w jakiej należy umyć ręce. Dziecko odpowiada i oddaje piłkę nauczycielowi, który zaprasza do odpowiedzi kolejne osoby.
Bibliografia:
https://czysciochowa-akademia.pl/, dostęp z dnia 07.10.2021 r.
Przykładowe szablony zarazków:
Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny
Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli