15 X Światowy Dzień Mycia Rąk – scenariusz zajęć

0
279

Czyste ręce to podstawa!

Cele główne:

  • kształtowanie prawidłowych nawyków i umiejętności z zakresu higieny rąk,
  • rozwijanie percepcji wzrokowej, uważnego słuchania i logicznego myślenia.

Cele operacyjne – dziecko:

  • z uwagą wysłucha tekstu i odpowie na pytania do niego,
  • wskaże sytuacje, w których należy umyć ręce,
  • poszerzy swoją wiedzę na temat dbania o zdrowie,
  • doświadczy pozytywnych przeżyć i wrażeń sensorycznych podczas zabawy z masą plastyczną.

Metody pracy:

  • słowne – rozmowa kierowana, instrukcja, praca z tekstem,
  • czynnościowe – zadań stawianych dziecku do wykonania,
  • gry i zabawy dydaktyczne,
  • metody stymulacji polisensorycznej – modelowanie w masie sensorycznej.

Formy pracy:

  • praca z całą grupą.

Środki dydaktyczne:

  • tekst informacji o myciu rąk i kartki z pytaniami do tekstu (punkt 2),
  • wycięte z papieru podobizny zarazków (punkt 3),
  • masa mocująca,
  • piłka,
  • produkty do przygotowania wybranej masy sensorycznej (opis w tekście scenariusza).

Proponowany przebieg zajęć:

1. Moje ręce – zabawa wprowadzająca do tematu zajęć

Uczestnicy stoją w kręgu i podają propozycje oraz wykonują czynności, do których służą ręce, np. ręce służą do:

  • machania
  • głaskania
  • malowania
  • klaskania
  • przytulania
  • grania.

2. Co wiem o higienie rąk? – praca z tekstem

Uczestnicy siadają w kręgu, wysłuchują tekstu czytanego przez nauczyciela.

Ręce służą nam do wielu niezbędnych czynności, a tą, o której nie możemy zapominać, jest ich … mycie. Każdego dnia dotykamy nimi dziesiątki przedmiotów, a każde dotknięcie klamki lub włącznika światła powoduje, że na nasze ręce dostaje się od stu do dziesięciu tysięcy zarazków! Konsekwencją braku dbania o higienę rąk są choroby zwane jako choroby brudnych rąk, np. owsica lub tasiemczyca. Ręce powinniśmy myć zawsze przed i po posiłku, po powrocie do domu, po kontakcie ze zwierzętami, po wytarciu nosa oraz wtedy, gdy są lepkie lub brudne. Myjąc ręce, należy użyć mydła i ciepłej wody oraz ręcznika. Na porządne umycie dłoni potrzebujemy ok. 30 sekund, pamiętając o umyciu ich wewnętrznej i zewnętrznej części, przestrzeni między palcami i nadgarstków. Nie zapominajmy o starannym wytarciu dłoni, ponieważ na mokrych powierzchniach bakterie szybciej się namnażają.

Źródło: opracowanie własne

Po wysłuchaniu tekstu dzieci określają, czy zdania z nim związane są prawdziwe (unoszą kciuki), czy fałszywe (kciuki skierowane w dół):

  • Tylko dzieci muszą myć ręce.
  • Ręce myjemy tylko przed jedzeniem.
  • Do umycia rąk potrzebujemy mydła.
  • Po umyciu rąk ręcznik rzucamy na podłogę.
  • Gdy zapominamy o częstym myciu rąk, możemy zachorować.
  • Ręce myjemy w wewnętrznej i zewnętrznej części.

3. Na tropie zarazków

Przed zajęciami prowadzący umieszcza w sali wycięte z papieru podobizny drobnoustrojów, mocując je za pomocą gumy szczególnie tam, gdzie gromadzą się zarazki – w okolicy klamek, włączników, przycisków. Dzieci wyruszają na poszukiwania zarazków. Po ich znalezieniu wracają do koła, przeliczają je, ustalają, gdzie znajduje się ich najwięcej i jak można się ich pozbyć.

4. Ręce brudzimy, gdy dobrze się bawimy

Prowadzący zaprasza dzieci do zabawy wybraną masą sensoryczną, np.:

  • ciastolina (mieszamy i ugniatamy 2 szklanki mąki, 1 szklankę soli, 2 łyżki oleju roślinnego, 2 płaskie łyżki proszku do pieczenia, 1,5 szklanki gorącej wody)
  • ciastolina z galaretką (mieszamy galaretkę w proszku, szklankę mąki pszennej, łyżkę soli, następnie ostrożnie dodajemy ¾ szklanki wrzątku i łyżkę oleju)
  • piasek kinetyczny (szklanka mąki kukurydzianej, szklanka soli, 10 łyżek oleju, 10 łyżek mąki ziemniaczanej).

Po zabawie pamiętamy o dokładnym umyciu rąk.

5. Wiem, jak dbać o higienę rąk – zabawa na zakończenie

Dzieci stają w kręgu, prowadzący rozpoczyna zabawę, rzucając piłkę w kierunku wybranego dziecka z prośbą o podanie sytuacji, w jakiej należy umyć ręce. Dziecko odpowiada i oddaje piłkę nauczycielowi, który zaprasza do odpowiedzi kolejne osoby.

Bibliografia:

https://czysciochowa-akademia.pl/, dostęp z dnia 07.10.2021 r.

Przykładowe szablony zarazków:

Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli